تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۹۴۸۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه:

فتح الفتوحی افسانه ای به مدد غول های پتروپالایشی

می متالز - بازار امروز با متاثر از بهبود قیمت جهانی نفت به غول‌های پتروپالایشی اقبال نشان داد و همراهی فلزی‌ها و معدنی‌ها رشد مطلوبی را رقم زد تا سقف جدیدی نیز برای شاخص کل ثبت شود.
فتح الفتوحی افسانه ای به مدد غول های پتروپالایشی

به گزارش می متالز، عطش خریداران و برتری مطلق تقاضا در بازار از آغاز بحران و فاجعه غم انگیز کرونا در ایران و جهان، نه تنها کاهش و نقصان نیافته، بلکه روز به روز بر شدت و حدت آن افزوده می‌شود و قیمت‌ها همچنان با شیب تندی در حال افزایش اند. صندوق توسعه بازار و سایر حقوقی‌ها نیز تمایل چندانی به عرضه‌های آبشاری و فروش سنگین ندارند و با عرضه‌های محدود و قطره چکانی، هیزم بر هیجان و التهاب خرید بازار می‌گذارند و کمبود شدید سهام قابل عرضه در بازار، بخوبی مشهود است. سازمان بورس نیز همچون یک تماشاچی و بیطرف، فقط نظاره گر اوضاع است و وعده عرضه‌های اولیه بیشتر در شرکت‌های بزرگ، و یا فشار به حقوقی‌ها برای عرضه بیشتر و تعادل بخشی به بازار، کشک از آب در آمده است!
با خیزش نزدیک به ۲۰ هزار واحدی شاخص کل و عبور آن از ابرکانال ۵۶۷ هزار واحدی، انتظار می‌رود از فردا شاهد عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌ها و گروه‌های مهم و اثرگذار بازار باشیم و هیجان خرید و سیری ناپذیر فعلی خریداران، قدری فرو نشیند.
و، اما امروز برای بازار سرمایه و سهامداران یک روز رویایی بود که رکوردشکنی شاخص بورس را نیز به همراه داشت.
معاملات در همه گروه‌ها و صنایع بورسی از ریز و درشت یکپارچه سبز رنگ و مثبت و همراه با حجم معاملات بالا دنبال شد. در گروه بانکی همچنان شاهد صف‌های خرید سنگین بودیم و همان‌طور که در روز‌های قبل هم اشاره شد، اخبار مربوط به تجدید ارزیابی و سود تسعیر ارز در این نماد‌ها اهرمی برای افزایش قیمت و توجه بازار به این نماد‌ها است. در این گروه، بانک ملت و بانک تجارت لیدر صنعت بانکداری محسوب می‌شوند. بانک ملت همان‌طور که در گزارش اولین روز کاری سال جدید پیش‌بینی کرده بودیم به بالای هزار تومان رسید.
اما افزایش قیمت نفت در آخرین روز‌های هفته گذشته باعث تشکیل صف‌های خرید در نماد‌های مرتبط با بازار‌های جهانی هم شد، ازجمله گروه پالایشی که در آن بیشتر حقیقی‌ها خریدار بودند و حقوقی‌ها هم در سمت فروش قرار داشتند. در نماد شپنا بیش از ۳۰۰ میلیون سهم بصورت خرد عرضه شد! تمامی نماد‌های پالایشی امروز با صف خرید سنگین مواجه بودند. وضعیت در صنعت پتروشیمی نیز به همین منوال بود.
اما بیشترین حجم معاملات در گروه پتروشیمی به نماد "پترول" اختصاص داشت. در مورد پترول اخبار مثبت زیادی وجود دارد که می‌تواند برای بازار بسیار امیدوار‌کننده باشد، راه‌اندازی طرح اوره لردگان در سال جاری و فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۹۹ سود قابل توجهی را برای پترول به همراه دارد و بنابراین یکی از نماد‌هایی است که در سال جاری می‌تواند بازده مناسبی را نصیب سهامداران کند.
امروز همچنین نماد‌های معدنی و فلزی با معاملات سنگینی مواجه بودند. افزایش نرخ دلار، اهرمی برای افزایش سود این شرکت‌ها محسوب می‌شود.
اما گروه دارویی و شوینده هم همچنان مورد توجه بازار بود. سرمایه‌گذاران این گروه همچنان انتظار افزایش حجم فروش این شرکت‌ها با استدلال تداوم وضعیت کرونا در کشور را دارند، اما باید توجه داشت که با فروکش کردن کرونا، افت فروش این شرکت‌ها هم حتمی است و لذا خیلی نباید به این وضعیت دل‌خوش باشند.
اما نکته‌ای که در روز‌های قبل هم هشدار داده بودیم این است که باید به وضعیت بنیادی شرکت‌ها هم توجه کرد و هر سهمی را در هر قیمتی خریداری نکنیم. در بازار مثبت امروز که اکثر نماد‌ها با صف خرید سنگین به کار خود پایان دادند، نماد‌هایی را هم داشتیم که منفی و قرمز رنگ بودند از جمله "غگل"، "کفپارس"، "کگاز"، "ثتران" و ... بنابراین یکبار دیگر اهمیت توجه به وضعیت فاندامنتال شرکت‌ها را متذکر می‌شویم.
اما امروز سهامداران "اخابر" همچنان در حسرت حجم مبنا بودند، موضوعی که بیش از دو هفته است به یکی از گره‌های اصلی بازار تبدیل شده است.
 

کارنامه بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، فولاد، فملی، وبملت، رمپنا، کگل، پارس با رشد حدود ۲۰۰۰۵ واحدی روبرو شد. بازار امروز با متاثر از بهبود قیمت جهانی نفت به غول‌های پتروپالایشی اقبال نشان داد و همراهی فلزی‌ها و معدنی‌ها رشد مطلوبی را رقم زد تا سقف جدیدی نیز برای شاخص کل ثبت شود. و، اما گفته شده مراحل پذیرش "شستا" در بورس تهران در دست انجام است و تلاش داریم که سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در فروردین‌ماه عرضه اولیه شود. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شستا، نخستین عرضه اولیه بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۹ خواهد بود.
 

بازار از نگاه آمار

شاخص کل ۵۶۷,۶۶۴ واحد / میزان تغییر ۲۰۰۰۵ واحد مثبت/ ارزش بازار ۲۰,۷۳۱,۷۸۱ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۵۳,۱۴۷ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۰۰۶ میلیارد سهم
 

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص

فارس ۱۱۹۴ واحد مثبت/ فولاد ۱۰۵۲ واحد مثبت/ فملی ۷۸۵ واحد مثبت/ وبملت ۶۲۹ واحد مثبت/ رمپنا ۶۲۳ واحد مثبت/ کگل ۶۰۵ واحد مثبت/ پارس ۵۷۳ واحد مثبت
 

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۱.۵۳ میلیارد سهم/ وبصادر ۸۶۹.۳ میلیون سهم/ شپنا ۳۱۱.۸ میلیون سهم/ غگل ۳۱۰.۲ میلیون سهم/ ذوب ۱۹۶.۴ میلیون سهم
/ارزش صف خرید‌ها در پایان بازار، ۲۹.۳۲۲ میلیارد ریال/ ارزش صف فروش‌ها در پایان بازار، ۴۰۸ میلیارد ریال
 

بازار‌های جهانی

۱-دفتر کنترل بودجه آمریکا در کنگره با انتشار گزارشی تخمین زد که به دلیل شیوع گسترده کووید-۱۹ نه تنها رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال بلکه در سه ماهه دوم نیز با کاهشی محسوس مواجه شود به گونه‌ای که پیشبینی شده رشد بزرگترین اقتصاد جهان در سه ماهه دوم امسال به منفی هفت درصد برسد.
۲- کمک ٧ میلیارد دلاری بیل گیتس برای ساخت واکسن کرونا: "بیل گیتس" (Bill Gates) بنیانگذار شرکت "مایکروسافت" در حال تامین مالی هفت شرکت منتخب برای ساخت واکسن"کرونا ویروس" است.
۳-حاشیه سود تولید ورق گرم در چین به نزدیکی صفر رسیده است در حالی که حاشیه سود میلگرد ۲۰۰ یوان در هر تن (حدود ۲۸ دلار) است. این امر می‌تواند حتی به صف فروش رسیدن سهام فولاد مبارکه در بازار فردا بیانجامد.

۴-قیمت جدید سنگ آهن و زغالسنگ؛ بنابراعلام نشریه پلتس، بهای سنگ آهن با درجه خلوص ۶۲ درصد در شمال چین با ۸۵ سنت کاهش به ۸۲ دلار و ۶۵ سنت رسید.

 

اهم اخبار و تحولات روز

۱) مشاور ارشد پزشکی دولت چین در مدیریت بحران کروناویروس گفته پاندمی جهانی COVID-۱۹ احتمالا تا پایان ماه جاری میلادی (۱۱ اردیبهشت) تحت کنترل درخواهد آمد.
۲) دانشمندان دارویی را کشف کرده‌اند که به شکل موثری جلوی اتصال ویروس کرونا به بدنه سلول‌ها را مسدود می‌کند و می‌تواند به صورت بالقوه سبب درمان بیماری کووید ۱۹ در همان ساعات اولیه شود. نام دارو hrsACE۲ است.
۳) جو بایدن خواستار کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.
۴) رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید ایران هیچ درخواستی برای کاهش تحریم‌ها نداشته تا اجازه داده شود تجهیزات پزشکی به تهران ارسال شود.
۵) در صورت عدم فروکش بحران کرونا در آمریکای شمالی طی دو هفته آینده و با شدت گرفتن درخواست بیمه بیکاری، قیمت اونس طلا تا آستانه ۱۷۰۰ دلار پیش خواهد رفت.
۶) توافقات اولیه‌ای بین روسیه، آمریکا و عربستان برای کاهش تولید نفت ایجاد شده است. روسیه می‌گوید، عربستان در تلاش است تا صنعت نفت آمریکا را زمین بزند، اما ترامپ ساعاتی بعد گفت با "دوستم" بن سلمان صحبت کرده ام ...
۷) متانکس به دلیل شیوع کرونا، راه اندازی یک واحد ۱.۸ میلیون تنی متانول را ۱۸ ماه به تاخیر انداخته است.
۸) جدیدترین گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه میلادی گذشته به دلیل افت شدید تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا و ریزش قیمت‌های نفت، بزرگترین کاهش را از سال ۲۰۱۵ تاکنون داشت.
۹) برای اولین بار خط کانتینری از بندرعباس به بندر سلطان قابوس در مسقط برای حمل میوه و تره‌بار با قیمت رقابتی از روز شنبه شروع به کار خواهد کرد.
۱۱) وزارت دفاع آمریکا گفته در حال ساخت و انتقال یک سامانه دفاع موشکى هوشمند براى حفاظت از پایگاه هایمان در عراق هستیم. دولت عراق از لزوم نصب این سامانه نسبت به خطرات احتمالى مطلع است.
۱۲) روز دوشنبه اجلاس فوق العاده اوپک پلاس برگزار می‌شود. توافق اندکی دور از انتظار است، چون توقع عربستان از آمریکا اندکی بالا است.
۱۳) آلومینیوم به زیر ۱۵۰۰ دلار افت کرده است. از یک طرف پودر آلومینا به ۲۴۱.۵ دلار رسیده و از طرف دیگر موجودی انبار‌ها به شدت در حال افزایش است.
۱۴) فولاد خوزستان یک محموله ۳۰ هزار تنی اسلب را ۳۵۰ دلار فروخت.
۱۵) حسن روحانی می‌گوید یکشنبه ۱۷ فروردین در خصوص شرایط موجود تصمیم نهایی می‌گیریم.
۱۶) بانک مرکزی چین بسته محرک دیگری را برای حمایت از اقتصاد این کشور معرفی کرد و نرخ سپرده الزامی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را ۱ درصد دیگر کاهش داد.
۱۷) بخش‌هایی از کارخانه تولید الکترود گرافیتی فولاد مبارکه در حال تکمیل است.
۱۸) کویر فولادی‌ها در تلاش برای افزایش ۳۰۰ هزار تنی در تولید است.
۱۹) چینی‌ها برای درمان کرونا دارویی با ترکیب صفرا خرس، شاخ بز و سه گیاه دارویی ساخته اند.
۲۰) سنگ آهن حدود ۸۳ دلار با عیار ۶۲ درصد معامله می‌شود.
۲۱) مدیرعامل مس سرچشمه می‌گویند طرح اسیدسولفوریک و درآلو و دره زار به بهره برداری نزدیک شده است.
۲۲) قاسم نوده‌فراهانى، رییس اتاق اصناف تهران گفته جدولى که از روز گذشته مبنى بر اعلام ساعت کار واحدهاى صنفى در فضاى مجازى منتشر شده هیچ ارتباطی با اتاق اصناف ندارد و آن را تکذیب مى‌کنیم. طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا، فقط اصناف مرتبط با مواد غذایى خانوار باید فعال باشند و مابقى مشاغل تا ٢٣فروردین تعطیل هستند که البته درمورد نحوه شروع و ساعت کارى فعالیت آن‌ها به زودی تصمیم‌گیرى خواهد شد
 

پیش بینی بازار یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۸

با ورود بیشتر صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی دیگر به فضای معاملات در بورس تهران (به رغم انتشار و توسعه بیشتر کرونا در کشور)، بورس تهران با سرعت و شتاب فوق العاده‌ای در حرکت و سیر صعودی است و حد و مرزی برای خود نمی‌شناسد. در این میان، میلیون‌ها نفر از مردم و صاحبان پول‌های درشت، برای خرید و سرمایه گذاری در بورس هجوم آورده اند و شمار مشارکت کنندگان بازار هر روز بیشتر و بیشتر میشود.
کار بدانجا کشیده که حتی عرضه‌های چند هزار میلیارد تومانی حقوقی‌ها نیز جواب متقاضیان و خریداران را نمی‌دهد و حقیقی‌های بازار چنان در جبهه خرید به صف نشسته اند که هیچ مانعی تاب مقاومت در مقابل آنان را ندارد. این وضعیت، هر چند قدری خطرناک و نگران کننده است، ولی از هجوم مردم بسوی بازار ارز و طلا و مسکن که بهتر است!
و، اما در میان گروه‌های پر اقبال بازار، رایانه‌ای ها، بانکی ها، دارویی ها، بیمه‌ای ها، لیزینگی ها، حمل و نقلی ها، سرمایه گذاری ها، سیمانی ها، کانی‌های غیر فلزی و... با صف‌های خرید و اقبال بازار بیشتری برخوردار بودند.
این در حالیست که بازار جهانی کامودیتی‌ها خراب است و اخبار ناخوشایندی، چون کاهش شدید حاشیه سود تولید ورق گرم در چین که به نزدیکی صفر رسیده است (در حالی که حاشیه سود میلگرد ۲۰۰ یوان در هر تن (حدود ۲۸ دلار) است)، به گوش می‌رسد. این امر می‌تواند حتی به صف فروش رسیدن سهام گروه فولادی بالاخص فولاد مبارکه در بازار فردا بیانجامد.

حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

عناوین برگزیده