تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۹۴۸۸۶
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک در ماه مارس

می متالز - تازه‌ترین ارزیابی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد تولید روزانه نفت خام اوپک در ماه مارس با ۹۰ هزار بشکه افزایش به ۲۷ میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه رسید.
افزایش ۹۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک در ماه مارس

به گزارش می متالز، برآورد این خبرگزاری نشان داد مقدار تولید نفت خام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مارس ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۲۷ میلیون و ۹۳۰ هزار بشکه رسیده‌ است، عربستان سعودی و امارات متحده عربی مسبب این افزایش بوده‌اند.

دنیل گربر، مدیرعامل شرکت پترو لاجیستیکیز در این باره گفت: این موضوع ممکن است آرامش پیش از طوفان باشد، زیرا بسیاری از کشورهای عضو اوپک از حداکثر عرضه و صادرات خود در ماه آوریل خبر داده‌اند.

گربر افزود: علائم اولیه نشان می‌دهد مقدار صادرات عربستان سعودی، امارات و کویت در حال افزایش است.

قیمت‌های جهانی نفت خام از سطوح ۶۵ دلار برای هر بشکه در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی به سطوح کنونی حدود ۲۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرده است. هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد نفر از شهروندان در سراسر دنیا به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند و این شرایط تقاضا برای نفت خام را به‌شدت و نزدیک به ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

بی‌نتیجه ماندن هشتمین نشست مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بدان معنا بود که در پایان ماه مارس کشورهای حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) متشکل از ۱۳ تولیدکننده عضو اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیرعضو اوپک دیگر تعهدی به توافق کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه‌ای مصوب هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک در دسامبر ۲۰۱۹ ندارند و می‌توانند به هر مقدار که می‌خواهند نفت تولید کنند.

یک روز پس از پایان نشست اوپک پلاس در وین بازارهای جهانی نفت‌خام شاهد آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان در بازارهای جهانی نفت بود، به‌طوری که مقام‌های نفتی ریاض از عرضه بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت‌خام در بازارهای جهانی خبر دادند.

هم‌اکنون بازارهای جهانی نفت‌خام  افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشورهای جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌ها دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت‌خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.

کشورهای حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) موسوم به اوپک‌پلاس اکنون انتظار دارند به‌منظور کمک به ثبات قیمت و بازارهای جهانی نفت‌خام در این نشست فوق‌العاده به‌صورت وبینار حضور یابند.

عناوین برگزیده