تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۹۴۹۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای سال جاری اعلام شد:

۷ محور اصلی و ۵ برنامه وزیر صنعت برای معادن/ حمایت از بازار سرمایه

می متالز - وزیر صنعت از تدوین ۷ محور اصلی و ۵ برنامه برای معادن در سال جاری خبر داد و گفت: سهم بازار سرمایه مانند کشورهای توسعه یافته در تامین منابع مورد نیاز باید بیشتر شود.
۷ محور اصلی و ۵ برنامه وزیر صنعت برای معادن/ حمایت از بازار سرمایه

به گزارش می متالز، رضا رحمانی در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به تدوین 7 محور اساسی برای جهش تولید، اعلام کرد:  ۷ محور وزارت صنعت در سال جهش تولید با ۴۰ برنامه دنبال می شود. توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان یکی از این محورهای اصلی است. جذب سرباز امریه از میان نخبگان به اذن مقام‌معظم رهبری هم در برنامه است و به شرکتهای بزرگ برای جذب نخبگان با حقوق مکفی مجوز داده خواهد شد.

برای تحقق برنامه ابزارهای حمایتی همچون صندوق حمایت از صنایع پیشرفته را داریم که در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان و هایتک حمایت می کند. این شرکت ها در اولویت وزارت صنعت هستند. تولیدات صادراتی شرکت های دانش بنیان با اولویت ویژه ای در دستور کار است.

افزایش سهم بازار سرمایه در تامین منابع

صادرات و واردات از لحاظ ارزشی در سال ۹۸ نزدیک به هم بودند اما صادرات به صورت وزنی ۴ برابر واردات بود که نشان می‌دهد سهم محصولات دانشی در صادرات کمتر بوده و بیشتر صادرات محصولات معدنی با وزن سنگین بوده است. لذا برای افزایش ارزش صادرات باید سهم محصولات دانشی و دانش بنیان را بیشتر کنیم. سهم کالاهای مصرفی در واردات از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد در سال ۹۸ رسید.

توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش تولید، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان، بهبود فصای کسب و کار، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری و توسعه لجستیک ۷ محور کاری برنامه های سال جاری است. سهم بازار سرمایه را مانند کشورهای توسعه یافته در تامین منابع مورد نیاز باید بیشتر کنیم.

همکاری وسیع شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی

شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی برای تامین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا پای کار آمدند و علاوه بر همکاری در تامین ارز مورد نیاز جهت واردات، ۱۳۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاها و اقلام مورد نیاز اختصاص دادند.

از محل همین کمک بلاعوض 136 میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، بیش از ۱۰ میلیون ماسک توسط ایمیدرو خریداری و تحویل وزارت بهداشت شده است. در سایه همین همکاری گسترده واردات ماسک تاکنون حدود ۲۰ میلیون عدد بوده و معادل آن نیز سفارش گذاری شده است. تمام معاونت های مرتبط در وزارتخانه برای تسهیل امور پای کار آمدند و البته همکاری مردم ستودنی بوده و خوشبختانه کمبودی هم در بازار نداشتیم.

با توجه به تدابیر انجام شده، همکاران قول داده اند تا پایان فروردین و اوایل اردیبهشت تولید ماسک به ۴ میلیون عدد در روز خواهد رسید. در این مسیر ستاد اجرایی فرمان امام هم پای کار آمده، اصناف و اتحادیه ها و بسیج اصناف هم برای کمک و مقابله با کرونا همکاری وسیعی داشتند. به عنوان نمونه اتحادیه پوشاک تهران هم اکنون روزانه ۵ هزار لباس بیمارستانی تولید و به مراکز درمانی تحویل می دهد.

برخی واحدها، خطوط تولید را برای تهیه و تامین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا تغییر داده اند. در این ایام فروش بسیاری از کالاهای پر مصرف به دلیل مصرف بهینه و درست مردم، کاهش یافت.

با تمهیداتی، ذخیره سازی کالا به خوبی برای ماه مبارک رمضان و عید نوروز انجام شده و کالا به وفور در بازار یافت می شود. به عنوان مثال تاکنون ذخیره مرغ به اندازه کنونی نبوده و در سایر اقلام و کالاهای اساسی نیز هیچ گونه مشکلی نداریم.

قیمت ۱۵ هزار تومان برای مواد اولیه ضدعفونی کننده ها (الکل) در این ایام در نظر گرفته شده که در حال افزایش بود اما مدیریت شد. در ۱۰۴ واحد تولید اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا، بازرس مقیم داریم و فرایند تولید تحت کنترل است. آمار احتکار در اقلام بهداشتی و سایر اقلام بسیار پایین است.

در حوزه کرونا اقدامات دیگری نیز در دستور کار بوده است از جمله ممنوعیت صادرات اقلام مرتبط با کرونا و تعرفه واردات ۵۵ درصدی برخی از این اقلام را به ۵ درصد کاهش دادیم تا قیمت تمام شده کاهش یابد. البته دستگاه های مرتبط مانند وزارت راه، هواپیمایی و غیره برای واردات و تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز در خصوص بیماری کرونا همکاری خوبی داشتند.

بخشی از وفور کالا در این شرایط، مرهون ظرفیت های ایجاد شده در سال رونق تولید و سالهای گذشته است. با پیشنهاد وزارت صنعت ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده بر اثر کرونا مانند اصناف، شرکت‌های حمل و نقل و گردشگری و غیره تامین اعتبار شده و دولت بر آن تاکید فراوان دارد که شیوه نامه آن همین روزها ابلاغ می شود.

برنامه های حمایتی از شرکت ها

با دستور رییس جمهور، ۱۰ میلیارد دلار برای واحدهای تولیدی آسیب دیده در نظر گرفته شده و سایر اقدامات حمایتی از جمله استمهال مالیات، بیمه تامین اجتماعی، معوقات بانکی و چک های برگشتی واحدهای تولیدی آسیب دیده بر اثر کرونا نیز در دستور کار قرار دارد.

یکی از اولین وزارتخانه هایی که به صورت کتبی و شفاهی برای جبران خسارات واحدهای آسیب از کرونا اقدام کرد، وزارت صنعت بوده که در روزهای اول این مکاتبات انجام شد و دولت و به ویژه رئیس جمهور و معاون اول با تمام توان از واحدهای تولیدی حمایت می کنند. ذخایر و ظرفیت های خوبی داریم که برای کاهش آسیب های مردم و واحدهای تولیدی بکار گرفته می شود.

شیوع کرونا تاثیر منفی در برخی حوزه ها مانند نفت در کل دنیا خواهد داشت. در حوزه کشاورزی تاکنون مشکلی گزارش نشده و پیش بینی می شود با کشت انجام شده، سال جاری نیاز به واردات گندم نداشته باشیم.

مردم اخبار ناصحیح فضای مجازی که بعضا عمدی و بعضا غیر عمد هستند را بشناسند و آمار و اطلاعات صحیح و درست را از منابع رسمی مانند صدا و سیما و مراجع ذیصلاح پیگیری کنند چرا که عده ای با درج اخبار نادرست و شایعات دنبال منافع خود هستند، مثلا قیمت لیمو ترش در آغاز شیوع کرونا با تمسک به همین اخبار غیرکارشناسی چند برابر شد. قیمت ها به صورت مدام و روزانه رصد و پایش می شود. شفافیت در وزارت صنعت با استفاده از سامانه ها افزایش بسیاری خواهد داشت.

شفافیت به زیرساخت های مهمی نیاز دارد و تکمیل دولت الکترونیک از مهمترین اولویت ها است و در حوزه وزارت صنعت علیرغم محدودیت های بودجه ای در حال تکمیل کردن سامانه های الکترونیکی برای شفافیت بیشتر امور هستیم. در حوزه معادن و بهین یاب اقدامات خوبی برای تکمیل سامانه ها انجام شده است. 

بیش از 2 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از واردات قطعات و تجهیزات در برنامه رونق تولید ساخت داخل، داخلی سازی شده که حاصل همین تغییر نگرش ها است.

۵ برنامه برای صنعت معدن

در سال جاری یکی از محورهای کاری، حوزه معدن است که ۵ برنامه در این حوزه داریم و یکی از برنامه ها تسهیل واگذاری ها به مردم است. سال گذشته با این رویکرد حدود ۱۵۰ معدن جدید فعال و به چرخه تولید بازگشتند.

شناسایی و معرفی صنایع پیشران و اولویت دار را با جدیت دنبال خواهیم کرد و بحث تولید محصولات دانش بنیان را در دستور کار داریم. چرا که مهترین منبع رشد کشور نیروی انسانی با دانش است که از آن برخورداریم و همچنین بیشترین شرکت دانش بنیان را در منطقه داریم به طوری که رشد مقالات علمی قابل توجه بوده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده