تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۹۴۹۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه اعلام کرد:

ورود نقدینگی تازه ۱.۴ هزار میلیاردی و احتمال کاهش ۲۰ درصدی شاخص

می متالز - یک کارشناس با اعلام ورود نقدینگی تازه ۱.۴ هزار میلیارد تومانی دیروز احتمال داد شاخص بورس با کاهش حدود ۲۰ درصدی به کانال ۵۰۰ هزار تایی عقب نشینی کند
ورود نقدینگی تازه ۱.۴ هزار میلیاردی و احتمال کاهش ۲۰ درصدی شاخص

به گزارش می متالز، مهدی طحانی درباره روند روزهای اخیر بازار سهام که دیروز با افزایش حدود ۲۰ هزار واحدی شاخص و عبور از ۶۶۷ هزار واحد، رکوردهای جدیدی را ثبت کرد به ایرنا گفت: روند معاملات بورس از سال گذشته به دلیل ورود چشمگیر نقدینگی تغییر کرد و دیروز بیش از هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان پول جدید وارد شد.

وی ادامه داد: سرمایه های افراد تازه وارد به بورس، کل روند معاملات بورس را تغییر و باعث جابجایی بسیاری از متغیرها شد. آن هم در شرایطی که همه دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با شیوع ویروس کرونا هستند و قیمت نفت و دیگر کالاها کاهش یافته است. بنابراین رشد سهام کالا محور منطقی و ادامه‌دار به نظر نمی‌رسد.

این کارشناس با پیش بینی پایان رشد فعلی شاخص برای مدتی کوتاه توضیح داد: با توجه به اینکه شاخص به سقف قبلی دست یافته، احتمال کاهش حدود ٢٠ درصدی این متغیر وجود دارد و به نظر می‌رسد بازار سرمایه تا چند روز منفی شود و دوباره شاخص بورس به کانال ٥٠٠ هزار واحدی عقب نشینی کند.

طحانی افزود: اگر ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا نبود، شاخص تاکنون به کانال ٧٠٠ هزار واحد دست یافته بود و اگر مسئله کرونا ظی  ٢ یا ٣ ماه آینده یرطرف شود، روند افزایشی شاخص با شیب کمتر نسبت به سال گذشته از سر گرفته خواهد شد.

وی درباره بازگشایی نماد دو شرکت ایران خودرو و سایپا بعد از افزایش سرمایه حدود دو هزار و ۴۵۰ درصدی از محل تحدید ارزیابی دارایی ها هم توضیح داد: اگر نماد این دو خودرو ساز در شرایط کنونی باز شود با قیمت بالا همراه بود اما باید این موضوع را مدنظر قرار داد که صنعت خودرو در اکثر کشورها به دلیل شیوع کرونا با مشکل مواجه شده و بازار ایران هم از این وضعیت مستثنی نیست و می‌‍ تواند روند منفی را در پیش گیرد.

طحانی مهمترین ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بازار سرمایه را رکود فعلی و کاهش تقاضا، افت قیمت‌های جهانی و نوسان دلار معرفی کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده