تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۶۷۷
کد خبر: ۹۴۹۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
به همت شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان صورت می گیرد:

پیشرفت 30 درصدی پروژه بازسازی و بهینه سازی دیگ بخار شماره 4 نیروگاه مرکزی

می متالز - دیگ های بخار نیروگاه مرکزی در اوایل دهه ۵۰ با ظرفیت اسمی تولید بخار ۷۵ تن بر ساعت و با فشار ۴۰ اتمسفر و درجه حرارت ۴۳۰ درجه سانتی گراد راه اندازی شدند.
پیشرفت 30 درصدی پروژه بازسازی و بهینه سازی دیگ بخار شماره 4 نیروگاه مرکزی

به گزارش می متالز، بخش قدیم نیروگاه مرکزی ۴ مجموعه دیگ بخار دارد که معمولاٌ سه دیگ بخار در حال کار و یک دیگ بخار رزرو است. برنامه ریزی جهت بازسازی و افزایش ظرفیت دیگ های بخار نیروگاه مرکزی از سال ۱۳۸۰ آغاز گردید و دیگ های بخار ۱ و ۲ و ۳ در سال های گذشته بازسازی و مجدداً در فرایند بهره برداری قرار گرفتند. بر اساس رای هیات مدیره ذوب آهن اصفهان، پروژه بازسازی دیگ شماره ۴  به شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن سپرده شد و امور مهندسی و نظارت نیز توسط  مدیریت های مهندسی تولید و توزیع برق، مهندسی اتوماسیون و ارتباطات، مدیریت نسوز و خریدهای خارجی آن نیز توسط شرکت اکسیر صنعت انجام می گیرد.

به منظور بررسی روند  اجرای این پروژه با مهندس محسن شیرازی مدیر مهندسی تولید و توزیع برق ذوب آهن اصفهان و مهندس امیر ایرانپور مدیرعامل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان گفتگو نمودیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

مهندس شیرازی هدف از بازسازی دیگ بخار شماره ۴ را چنین بیان کرد: به دلیل کارکرد زیاد (در حدود ۳۰۰ هزارساعت) دیگ بخار و فرسودگی شدید لوله های محدوده اطاق احتراق و ترکیدن لوله ها، دیگ ۴ با توقفات ناگهانی روبرو می شد و چندین سال است که امکان راه اندازی مطمئن آن وجود نداشت که این موضوع نه تنها کاهش تولید برق نیروگاه مرکزی را در پی داشت بلکه بر وضعیت کاری توربوکمپرسورها نیز تاثیرمی گذاشت و ضریب اطمینان تامین هوای دم کوره های بلند را نیز کاهش داده بود. وی در خصوص محدوده کار بازسازی دیگ بخار شماره ۴ و نتایج حاصل از آن تصریح کرد: تعویض کلیه لوله های آتش خوار، کمربندی و پائین آورنده و کلکتورها، تعویض و تغییر طرح مشعل ها به طوری که بتوان تولید ۹۰ تن در ساعت بخار خشک را به تنهایی با گاز طبیعی و یا مخلوطی از سه گاز کوره بلند، کک و طبیعی تامین نمود، کاهش توقفات و کاهش هزینه های تعمیرات و افزایش راندمان حرارتی دیگ با اصلاح نسوز، رفع نشتی های آب، بخار، کاهش آلاینده های زیست محیطی مطابق استاندارد is0 14000 و کاهش درصد NOX در گازهای خروجی، ارتقاء سطح اتوماسیون و کاهش فعالیت های اپراتوری و افزایش مصرف گاز کوره بلند به ازاء هرتن تولید ودر نتیجه کاهش مصرف گاز طبیعی از جمله محدوده ها و نتایج این بازسازی به شمار می روند.

مدیر مهندسی تولید توزیع برق شرکت مهمترین اقداماتی که در راستای بازسازی دیگ شماره ۴ انجام خواهد شد را چنین مطرح کرد: دمونتاژ لوله های سطوح حرارتی به وزن تقریبی۷۰  تن، ساخت و مونتاژ لوله های سطوح حرارتی به وزن تقریبی ۷۰  تن، تخریب مواد نسوز داخل اطاق احتراق و منطقه اکونومایزر به وزن حدود ۴۰۰ تن، نسوز کاری و نسوز چینی اطاق احتراق به وزن حدود  ۴۰۰  تن، دمونتاژ لوله های گاز طبیعی کک و کوره و کانال های هوا طبق طرح به وزن ۱۰ تن، مونتاژ لوله های گاز طبیعی، کک و کوره و کانال های هوا وزن ۱۲ تن، دمونتاژ ومونتاژ تجهیزات داخل درام به وزن ۵/۸ تن، دمونتاژ و مونتاژ پلیت های بدنه دیگ  به وزن ۱۲ تن، دمونتاژ مشعل های قدیم و مونتاژ مشعل های جدید به وزن ۷ تن،  دمونتاژ و مونتاژ اسکلت فلزی به وزن ۷ تن، طراحی و خرید خارجی تجهیزات اتوماسیون پیشرفته و نصب و راه اندازی سیستم اتوماسیون جدید، تعویض لوله ها و اتصالات مسیر آب تغذیه، دمونتاژ اکونومایزرهای۱و۲، ساخت ویمونتاژ اکونومایزرهای جدید، دمونتاژ سوپرهیترهای۱و۲ و دی سوپرهیتر، ساخت و مونتاژ سوپرهیترها و دی سوپرهیتر جدید، ساخت و ترمیم کلیه دریچه های مختلف، سرویس کلیه والوها و شیرفلکه ها، سرویس اساسی مکنده و دمنده دیگ بخار، ساخت و نصب تابلوهای برق جدید و تعویض کابل های برق و اتوماسیون و دمونتاژ تابلو، پانل ومیزهای فرمان وساخت و نصب تابلو و میزهای جدید.

مهندس امیر ایرانپور مدیرعامل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن نیز در ادامه گفت: مدت اجرای این پروژه در قرارداد پنج ماه تعریف شده که از یک ماه و نیم پیش آغاز شده است و هم اکنون از پیشرفت ۳۰ درصدی برخوردار می باشد. وی اقدامات انجام شده تاکنون را چنین عنوان کرد: عملیات تخریب مواد نسوز داخل اتاق احتراق و منطقه اکونومایزر، دمونتاژ لوله های گاز، کانال های هوا، تجهیزات مکانیکی، بدنه کوره، مشعل های قدیمی، اسکلت فلزی، اکونومایزرها، سوپر هیترها و تجهیزات برق اتوماسیون و الکتروموتورها و در مجموعه کلیه عملیات تخریب و دمونتاژ به اتمام رسیده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن تصریح کرد: عملیات مونتاژ بدنه، قاب های مشعل و خم کاری لوله های اکونومایزرها انجام پذیرفته و در صورت تامین به موقع متریال توسط کارفرما (ذوب آهن اصفهان) طبق برنامه زمان بندی تنظیم شده، عملیات اجرایی به انجام خواهد رسید.

مهندس امیر ایرانپور در پایان از همکاری خوب و شایان توجه معاون بهره برداری، مدیر امور مهندسی های بهره برداری، مدیریت و پرسنل مهندسی تولید توزیع برق به ویژه پرسنل نیروگاه مرکزی، مدیریت قراردادها و سایر مدیریت های کارخانه و همچنین پرسنل شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن که در جهت پیشبرد پروژه تلاش دارند، تشکر و قدردانی کرد.

عناوین برگزیده