تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۵
بازدید: ۴۷۳
کد خبر: ۹۴۹۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زنگ احتیاط در بازار سهام

تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 17 فروردین 99

می متالز - شاخص کل بورس تهران امروز نیز در مسیر سبزپوشی باقی‌ماند. اما به وضوح فشارهای عرضه در بازار تقویت شد و تقاضا با احتیاط بیشتری در جبهه خرید نقش‌آفرینی کرد. کاهش سطح اعتبارات، نگرانی از بازگشایی بازار جهانی در روز آینده و فعالیت گسترده مقام ناظر از جمله عواملی است که در معاملات امروز سهام نقش‌آفرین بودند.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز یکشنبه 17 فروردین 99

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس تهران در دومین جلسه معاملاتی هفته بیش از 6500 واحد دیگر صعود کرد و تا مرز 574 هزار واحدی پیش رفت. به این ترتیب از ابتدای سال 99 دماسنج اصلی بورس تهران نزدیک به 70 هزار واحد صعود کرده و در دو جلسه اخیر نیز سقف‌های جدیدی را به ثبت رسانده است. در همین حال باید در نظر داشت که شاخص هم‌وزن در صعود به هیچ عنوان از شاخص کل جا نمانده است و به این ترتیب باید گفت که بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار در بازدهی نسبت به میانگین بازار پیشتاز بوده‌اند. این مساله خود به خود برخی از معامله‌گران را نسبت به شناسایی سود ترغیب می‌کند. در این بین سایر عوامل می‌تواند محرک این موج باشد. با این حال در سویه دیگر همچنان تقاضا در بازار سهام قدرتمند است و این موضوع نهایتا برآیندی مثبت برای نماگرهای سهام در معاملات امروز رقم زده است.

آمارخوانی معاملات امروز

در جلسه امروز، ارزش معاملات خرد بورس در سطح 5577 میلیارد تومان قرار گرفت که عددی در نزدیکی سقف تاریخی این مشخصه است و از معاملات متعادل‌تر در روز جاری خبر می‌دهد. نگاهی به آمار صف‌های خرید و فروش نیز این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

از میان 308 نماد فعال در تابلوی امروز بورس، 232 نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و این در حالی بود که آخرین دادوستدهای 222 نماد در محدوده مثبت ثبت شد. به عبارتی حجم عرضه‌ها در معاملات نهایی مشابه با میانگین دادوستدها پیش رفته است.

154 نماد بورسی کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و مجموع تقاضای حاضر در صفوف خرید در حدود 1332 میلیارد تومان بود. در مقابل 19 نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند و ارزش صف‌های فروش بورس در حدود 112 میلیارد تومان بود. برای داشتن تصویری کامل‌تر 231 نماد بورسی با صف خرید به آخر معاملات رسیده بودند و ارزش این صفوف نیز بیش از 1900 میلیارد تومان بود.

سنگین‌ترین صف‌های خرید بورس به ترتیب به نمادهای «قرن»، «اخابر»، «زکوثر» و «های‌وب» بود و در مقابل نمادهای «شلعاب»، «حکشتی»، «تکالا» و «غشان» سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند.

در تابلوهای اصلی فرابورس از 117 نماد فعال 80 نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و 75 نماد آخرین معاملات را در محدوده مثبت به ثبت رساندند که رویه‌ای مشابه با دادوستد نمادهای بورسی را نشان می‌دهد. 58 نماد با صف خرید و 5 نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند: مجموع تقاضای صف‌های خرید 582 میلیارد تومان و مجموع ارزش عرضه‌ها در صف‌های فروش 30 میلیارد تومان بود.

سنگین‌ترین صف‌های خرید فرابورس به ترتیب به نمادهای «شگویا»، «دماوند»، «توریل» و «فرابورس» تعلق داشت و سنگین‌ترین صف‌های فروش در نمادهای «کلر»، «فروی» و «ریشمک» شکل گرفت.

در بازار پایه نیز از میان 141 نماد فعال 73 نماد با صف خرید و 20 نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند. ارزش صف‌های خرید این بازار 277 میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش 75 میلیارد تومان بود.

تردیدها و امیدهای بورس‌بازان

به صورت مشخص فعالان بورسی بیش از هر چیز به ورود ادامه‌دار نقدینگی برای ادامه رشد بازار سهام نظر دارند. در صورتی که جریان ورود پول همچنان قدرتمند بماند بعید نیست که این فشارهای موقت عرضه بار دیگر فروشندگان را پشیمان کند. در عین حال بازگشت رونق نسبی به معادلات اقتصاد جهانی می‌تواند حمایت قابل‌توجهی را از سهام کالایی بورس تهران به عمل آورد. متغیر مهم دیگری که نمی‌توان از آن چشم پوشید نرخ ارز است که بی‌ و یا با واسطه کلیت فضای سهام را متاثر می‌سازد. در صورتی که نرخ ارز به مسیر صعودی خود و به شکل فعلی ادامه دهد بورس تهران نیز با احتمال زیاد هم‌راستا با این عامل مهم حرکت خواهد کرد. در مقابل گشایش‌های سیاسی ممکن است نرخ دلار را در مسیر اصلاح قرار دهد و در این صورت بعید نیست که نقدینگی مسیر خروج از بازار سهام را در پیش بگیرد.

اگر چه وقوع چنین اتفاقی دست کم در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد با این وجود پیشروی بورس در خلاف جهت مطلوبیت عمومی نکته‌ای است که به برخی نگرانی‌‌ها دامن می‌زند. در مقابل صعود بورس می‌تواند بستر کاملا آماده‌ای را برای عرضه سهام دولتی و تامین منابع از این محل فراهم آورد. موضوعی که در تدوین بودجه سال 99 نگاه ویژه‌ای به آن شده است.

اما آن چه مسیر معاملات امروز را از روز گذشته جدا کرد چندین بعد اساسی دارد: اول آن که امیدهایی که بازار جهانی روز گذشته در بخشی از بازار سهام فعال کرده بود، با خبر به تعویق افتادن نشستن اوپک‌پلاس جای خود را به نگرانی داد و فشار بر سهام بزرگ کالایی را شدت بخشید.

از سوی دیگر کاهش سطح اعتبارات از 45 به 35 درصد نیز جریان ورود نقدینگی به بازار را تقلیل خواهد داد و این مساله خود می‌تواند در کم‌رمقی تقاضا نشان دهد.

دست آخر بار دیگر فعال شدن ناظر بورس را باید مد نظر داشت. جدا از برخی دستور‌العمل‌های ثبت سفارش که روز گذشته ابلاغ شد، ابطال معاملات و توقف برخی نمادها به ظن دستکاری در قیمت رویه دیگری از ابزارهای ناظر را به نمایش گذاشت. بی‌شک دستکاری‌های قیمتی در همه بازارهای معتبر مالی به عنوان جرمی بزرگ شناخته می‌شود و مستلزم بررسی و رسیدگی است. با این وجود لازم به نظر می‌رسد تا ناظر بورسی مبانی تصمیم خود را شفاف سازد تا اولا از بی‌اعتمادی‌ها در فضای فعلی کم کند و در عین حال کارآمدی خود را نشان دهد.

عناوین برگزیده