تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۹۵۰۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو:

اعطای مشوق های صادراتی راه گذر از تحریم و کرونا

می متالز - مدیراقتصادی وتوسعه سرمایه گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معتقد است: امروز در شرایط تحریم و مساله کرونا که واحدهای تولیدی تحت تاثیر قرار می گیرند، یکی از گزینه های پیش رو اعطای مشوق های صادراتی به ویژه در بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان جایگزین نفت است.
اعطای مشوق های صادراتی راه گذر از تحریم و کرونا

به گزارش می متالز، «امیر صباغ» امروز(یکشنبه) افزود: سال گذشته سازمان ایمیدرو با تکیه بر واحدهای تابعه و وابسته عنوان نخستین صادرکننده در کشور را کسب کرد و این امر موجب توجه مسوولان  به بخش معدن وصنایع معدنی شد.

سال ۹۷ به ازای هرتن صادرات مواد معدنی ۱۶۰ دلار ارزآوری حاصل شد و در مجموع به رقم بیش از ۹ میلیارد دلار ارزش صادرات این بخش رسیدیم و برای سال ۹۸ پیش بینی رقم ۱۰ میلیارد دلار در دستور کار قرار داشت.

صباغ اضافه کرد: سال ۹۸ شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی با اتخاذ راهبردهای لازم برنامه صادرات سه ماهه نخست امسال را ترسیم و قطعی ساختند و نسبت به پیش‌فروش اقدام کردند و این امر در بخش فولاد، مس و ..تحقق یافت.

وی یادآور شد: اکنون صادرات در بخش لجستیک و حمل ونقل از شرایط روز تاثیر پذیری دارد و در زمینه حمل دریایی اثرگذاری داشته، بگونه‌ای که در بنادر محموله‌های کشتی مدت ۱۴ روز باید در قرنظینه قرار گیرند و نیازمند مدیریت از سوی صادرکننده و وارد کننده است و هوایی هم متوقف شد.

سال ۹۷ از ۳۴ هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت‌های بورسی، بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان آن متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است.

صباغ گفت: شرایط ۱۴ روز قرنطینه در صادرات به کشور عمان فاقد توجیه اقتصادی است و با مدیریت صادرات، اکنون توسعه صادرات با شرق آسیا در دستور کار قرار دارد و موضوع قرنطینه در مبدا، دیگر نیازی به قرنطینه در مقصد ندارد، استاندارد سازی این مهم مشکل حمل ونقل را برطرف می‌سازد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از ماه ژوئن (۱۱ خرداد) به بعد تاثیر کرونا در بخش صادرات بخوبی آشکار شود و این مدیریت قوی نیازمند است، درعین حال انتظار کاهش حجم صادرات وجود دارد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری سازمان ایمیدرو خاطرنشان ساخت: اکنون قیمت برخی مواد معدنی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش در بازارهای جهانی دارند و مواردی به سطح ۳۰ درصد هم ثبت شده، بنابراین برای جلوگیری از کاهش ارزش صادرات، باید نسبت به افزایش حجم صادرات اقدام کرد.

وی گفت: امسال به عنوان سال جهش تولید نام گذاری شده و ما در بخش معدن وصنایع معدنی با توجه به ظرفیت‌های خالی که وجود دارد، باید نسبت به افزایش وزنی صادرات اقدام کنیم و باین ترتیب با افت ارزش روبرو نشویم.

صباغ پیش بینی کرد: متخصصان اقتصادی و بازار براین عقیده اند که امسال با روند فعلی ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزش صادرات نسبت به سال ۹۸ کاهش یابد، اما چنانچه بخوبی مدیریت کنیم، این مساله با کمترین مشکل می تواند پشت سرگذارده شود.

وی خاطرنشان کرد: لازمه جهش تولید، رصد مستمر عملکرد رقیبان در بازارهای صادرات و در روند تولید است، دور کاری شرایط کرونا نباید در روند تولید واحدها خللی ایجاد کند، ضمن مراقبت‌های لازم و شرایط ایمنی، در اندیشه حضور مستمر در بازارهای هدف باشیم.

به گفته این مقام مسوول، شرکت مس تاکنون ۹۷ درصد برنامه خود در فروردین را عملی ساخته و بقیه واحدها نیز باید با جدیت کار را دنبال کنند تا اهداف با کمترین تاثیرپذیری از شرایط پیش روند.

وی یادآور شد: هرگونه آسیب‌پذیری در روند صادرات در فاصله ۳۰ روز یا بیشتر آثار خود را  در نرخ ارز ظاهر می‌سازد، بنابراین ثبات و رونق صادرات آثار مثبت خود را بر بدنه اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

عناوین برگزیده