تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۴۲
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۹۵۰۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس سال ۹۹ را چگونه آغاز کردند؟

عطش سیری‌ناپذیر خریداران سهام

می متالز - بورس تهران درحالی کارنامه درخشان خود در سال ۹۸ را با ثبت بازدهی بیش از ۱۸۰درصدی به پایان برد که سال جدید را نیز با رکوردشکنی‌های قابل‌توجهی آغاز کرد.
عطش سیری‌ناپذیر خریداران سهام

به گزارش می متالز، بازدهی شاخص کل بورس تهران در مدت ۶روز کاری ابتدایی سال ۹۹ به ۶/ ۱۰درصد رسید. مشارکت هر چه بیشتر بازیگران خرد، ثبت خالص خرید بی‌سابقه‌ای در تاریخ فعالیت بورس تهران را طی معاملات دیروز به‌دنبال داشت. امری که با انتقال ۱۱۴۵ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های بازار همراه شد. بررسی عملکرد بازیگران بورس در سال جدید نشان از اشتیاق سهامداران خرد در جبهه خرید دارد.

بر این اساس معامله‌گران حقیقی در تمامی 6 روز ابتدایی سال جدید در نقش خریدار ظاهر شده و خالص خرید مثبتی در کارنامه خود ثبت کردند. درحالی خالص خرید این گروه از معامله‌گران در ایام نوروز به 2900 میلیارد تومان رسید که در معاملات روز گذشته خریدهای با حجم بسیار بالا سبب شد تا انتقال 1145میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران خرد شکل گیرد. به این ترتیب در مجموع این 6 روز سهام با ارزش بیش از 4 هزار میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. حقوقی‌ها و به‌خصوص سهامداران درصدی عرضه‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند اما عرضه‌های سنگین حقوقی نیز گرچه وقفه‌ای کوتاه در مسیر سهام ایجاد کرده است اما به‌صورت کلی میزان رشد قیمتی از ادامه قدرت‌نمایی تقاضا با محوریت حقیقی‌ها حکایت دارد.

 

چرخش نگاه خریداران در میان صنایع

نگاهی به معاملات بازار سهام در این روزها نشان از تشکیل صف‌های فروش در زیرمجموعه‌های صنایع فلزات اساسی، کانه فلزی و فرآورده‌های نفتی تحت‌تاثیر فضای منفی بازارهای جهانی دارد. درحالی نگرانی از آینده نامعلوم عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی و به تبع کامودیتی‌ها خبر از یک ریسک فراگیر در معادلات سهام کالایی دارد که نمادهای مرتبط با این موضوع را تحت‌تاثیر قرار داده است، البته در سوی مقابل هجمه نقدینگی و سیگنال‌های ارزی در اقتصاد کشور به حمایت از این نمادها آمده است. در سمت مقابل بسیاری از نمادهای بورسی با محوریت خدمات پولی و مالی، تولیدکنندگان کالاهای اساسی و شرکت‌هایی که با محوریت رشد ارزش دارایی‌ها نوسان می‌کنند، از اقبال سرمایه‌گذاران برخوردار شدند. در این میان برتری محسوس تقاضا در نمادهای گروه بانکی و غذایی در ایام نوروز به وضوح قابل مشاهده بود. به‌طوری‌که در صدر خریدهای سهامداران خرد، جمع‌آوری سهام این دو گروه قرار داشت. در سمت مقابل نیز نمادهای معدنی و شیمیایی از حمایت سهامداران عمده برخوردار شدند. البته در معاملات دیروز نیز وضعیت متفاوت بود و حتی صنایع بزرگ نیز با استقبال عمومی سرمایه‌گذاران خرد مواجه شدند.  بازگشت قیمت جهانی نفت به مدار مثبت در جمعه شب گذشته عاملی در جهت چرخش نگاه معامله‌گران به صنایع وابسته به این موضوع شد. رشد 5درصدی قیمت نفت برنت و بازگشت این کالای جهانی به محدوده 35دلار، انگیزه خرید سهامداران را تقویت کرد. به‌طوری‌که بیشترین ارزش معاملات روز گذشته بورس تهران به دو گروه شیمیایی و پالایشی اختصاص یافت. در همین راستا همان‌طور که عنوان شد رکوردی بی‌سابقه در تاریخ فعالیت بازیگران بازار سهام با انتقال 1145 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی ثبت شد که بخش عمده‌ای از این رقم به جمع‌آوری سهام پتروپالایشی‌ها تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید معامله‌گران حقیقی در گروه پالایشی به بیش از 400 میلیارد تومان و در گروه شیمیایی نیز به حدود 125میلیارد تومان رسید.

 

جهش پالایشی با سوخت نفت

همان‌طور که عنوان شد بخش عمده‌ای از خریدهای خرد روز شنبه به جمع‌آوری سهام گروه پالایشی تعلق داشت که با خالص خرید 405 میلیارد تومانی سهامداران حقیقی دنبال شد. رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی بهانه‌ای برای رشد قیمت سهام پالایشی شده است، گرچه سهام این گروه وضعیت خوبی در سودآوری را احتمالا ندارند. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس قرار داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید 150میلیارد تومانی در نماد «شپنا» به ثبت رسید و هر کدام از دو نماد «شتران» و «شبندر» نیز با انتقال بیش از 100میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران خرد همراه شدند. تمامی این نمادها نوسان مثبت در محدوده حداکثری یعنی 5درصد را تجربه کردند. هجوم بیش از 28 هزار کد حقیقی از نکات جالب توجه در معاملات دیروز سه سهم بزرگ پالایشی بود.

 

خریدهای پرحجم در نمادهای بانکی

در این روز خرید سهام بانکی نیز در کانون توجه سهامداران خرد قرار داشت. به‌طوری‌که 121میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی در این گروه منتقل شد که در این بین سهام بانک تجارت در کانون توجه معامله‌گران قرار گرفت. در این روز بیش از یک میلیارد و 500 میلیون سهم «وتجارت» در بازار دادوستد شد که 76درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی سهامداران خرد بود. در نهایت نیز خالص خرید حقیقی‌های «وتجارت» به حدود 72 میلیارد تومان رسید. سهم مزبور معاملات شنبه را در سقف قیمتی و با صف خرید 140میلیون سهمی به پایان رساند.

 

کانون توجه حقوقی‌ها در بازار سهام

در این روز بازیگران عمده بورسی بیشترین خرید و در واقع حمایت را از گروه تامین آب، برق و گاز داشته که خالص خرید 6/ 6 میلیارد تومانی را در این صنعت ثبت کردند. البته بخش عمده‌ای از این رقم به جمع‌آوری سهام فجر انرژی خلیج‌فارس تعلق داشت. به‌طوری‌که «بفجر» خالص خرید بیش از 10 میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کرد. در مقابل سهامداران خرد در دیگر نماد این گروه یعنی مبین انرژی خلیج‌فارس توجه نشان داده و به‌صورت خالص بیش از 4/ 3 میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام «مبین» به سبد سهام خود منتقل کردند. پاکسان نیز از دیگر نمادهای موردتوجه بازیگران عمده در معاملات دیروز بود. به‌طوری‌که در این روز بیش از 8 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی در نماد مزبور جابه‌جا شد. در همین راستا «شکلر» نیز با ثبت خالص خرید 3/ 6 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای موردتوجه حقوقی‌ها در بازار دیروز بود.

 

نگاهی دقیق‌تر به جزئیات جابه‌جایی‌های نوروز

بررسی جزئیات خرید و فروش‌های بازیگران در سال جدید نشان می‌دهد که به‌‌رغم عقبگرد 4234 واحدی شاخص کل بورس در اولین روز کاری سال 99، سهامداران خرد بیش از 500 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود منتقل کردند که بخش عمده‌ای از این خریدها به جمع‌آوری سهام گروه غذایی و بانکی تعلق داشت. این درحالی است که بورس تهران در دومین جلسه سال 99 به مدار مثبت بازگشت. بر این اساس شاخص کل بازار سهام در معاملات روز ششم فروردین ماه با رشد 12 هزار و 602 واحدی همراه شد و و بار دیگر به کانال 521 هزار واحدی پا گذاشت. در همین راستا سهامداران خرد نیز با خریدهای پرحجم خود بیش از 617 میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود افزودند. در این میان خرید سهام بانکی از جمله بانک ملت در کانون توجه حقیقی‌های بازار بود.

شاخص بورس تهران در ادامه روند صعودی خود معاملات اولین روز شنبه 9 فروردین را با صعود قابل‌توجه 11 هزار  و 258 واحدی (معادل 16/ 2 درصد) پشت‌سر گذاشت. اشتیاق روزافزون معامله‌گران حقیقی‌ برای خرید، مهمترین عامل رشد قیمت‌ها در بازار سهام است. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در مجموع روز شنبه به 887 میلیارد تومان رسید. هر چند طی دو روز بعدی از میزان خریدهای بازیگران خرد کاسته شد ولی همچنان این گروه از سهامداران بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. به‌طوری‌که خالص خرید بیش از 520 میلیارد تومانی در معاملات روز یکشنبه 10 فروردین‌ماه و 290 میلیارد تومانی در جریان معاملات روز دوشنبه 11 فروردین‌ماه در کارنامه سهامداران خرد ثبت شد. به این ترتیب در مجموع 5 روز ابتدایی سال 99 حدود 2900 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

 

کدام صنایع مورد توجه بودند؟

بررسی صنایع موردتوجه بازیگران در 5روز کاری ابتدایی سال 99 نشان می‌دهد که گروه بانکی در صدر خریدهای سهامداران خرد قرار دارد. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی در این گروه به بیش از 510 میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز جمع‌آوری سهام بانک ملت قرار داشت که حدود نیمی از این رقم یعنی 250میلیارد تومان به خالص خرید سهام «وبملت» تعلق داشت. سهم «وبملت» درحالی طی پنج روز کاری سال جدید بازدهی 20درصدی را تجربه کرد که اشتیاق سهامداران برای خرید سهام مزبور سبب شد تا سهامداران عمده به عرضه این سهم بپردازند. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت، گروه مالی ملت، شرکت پخش سراسری ایران و تعاونی معین آتیه‌خواهان از جمله حقوقی‌هایی بودند که در این مدت به عرضه سهام «وبملت» پرداختند.

در ادامه این روند بازیگران حقیقی به خرید سهام بانک تجارت نیز تمایل نشان دادند و در نهایت خالص خرید 160میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. تقاضای بالا در خرید سهام مزبور سبب شد تا سودی بالغ بر 31درصد را نصیب سهامداران کند. در این میان دو سهامدار عمده «وتجارت» در تمامی روزها به عرضه سهم پرداختند. به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری صباتامین یک میلیارد و 200میلیون سهم معادل 5/ 0درصد از سهام «وتجارت» را عرضه کرد و درصد مالکیت خود در این سهم را به 4/ 8 درصد رساند. در همین راستا صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز از دیگر حقوقی‌های عرضه‌کننده سهام «وتجارت» بود که یک میلیارد و 100میلیون سهم را در این 5روز به فروش رساند.

 

قدرت‌نمایی حقیقی‌ها در سهام غذایی

بازیگران حقیقی در ادامه روند خریدهای پرحجم خود طی این 5روز به جمع‌آوری سهام گروه غذایی نیز توجه نشان داده و در نهایت 435 میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. چنین حجم سنگینی از نقدینگی برای گروه کوچک غذایی نشان از عرضه‌های گسترده سهام از سوی حقوقی‌ها و از سوی دیگر استقبال قابل‌توجه حقیقی‌ها از این نمادها دارد. در این میان 185میلیارد تومان از این رقم یعنی 42درصد از کل خالص خرید گروه به خرید سهام سالمین تعلق داشت. گلوکوزان نیز از دیگر نمادهایی بود که در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفت و خالص خرید 122میلیارد تومانی را تجربه کرد.

 

بررسی عملکرد حقوقی‌های بازار

بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی بازیگران عمده نشان می‌دهد که در گروه استخراج سایر معادن با محوریت تک‌نماد تامین‌ ماسه‌ ریخته‌گری‌ بیشترین حمایت حقوقی‌ها را تجربه کرد. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران عمده در این نماد طی 5روز کاری مزبور به 14میلیارد تومان رسید. در این میان بخش عمده‌ای از عرضه مزبور توسط سهامدار حقیقی بالای 2درصدی «کماسه» صورت گرفت. به این ترتیب بازدهی 25درصدی در کارنامه سهم «کماسه» در این چند روز ابتدایی سال 99ثبت شد.

جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری امید نیز از دیگر نمادهای موردتوجه حقوقی‌ها در این مدت بود که در نهایت خریدهای مزبور سبب شد تا 23میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وامید» منتقل شود. همچنین در این مدت حقوقی‌ها به حمایت از سهام گل‌گهر و چادرملو نیز پرداختند و در نهایت خالص خرید 7/ 17میلیارد تومانی در «کگل» و 7/ 11میلیارد تومانی در «کچاد» از سوی حقوقی‌ها ثبت شد.

در میان نمادهای شیمیایی نیز بیشترین خرید بازیگران عمده به جمع‌آوری سهام صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس اختصاص داشت که این امر با انتقال سهام با ارزش 13میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌های «فارس» دنبال شد. پتروشیمی جم نیز با اختصاص خالص خرید 2/ 13میلیارد تومانی از دیگر نمادهای این گروه بود که خرید قابل‌توجهی از سوی حقوقی‌های بازار را تجربه کرد.

 

هیجان خرید در زمین کوچک‌ترها

همان‌طور که عنوان شد معاملات نخستین روز کاری سال جدید با ریزش 8/ 0درصدی شاخص کل بورس آغار شد. در همین راستا هرچند ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز با کاهش نسبی نسبت به روزهای پایانی سال 98 روبه‌رو و به رقم 2846 میلیارد تومان رسید، ولی سهامداران خرد به خریدهای خود ادامه دادند و خالص خرید 507میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. به این ترتیب با توجه به کاهش معنادار ارزش معاملات خرد، این حجم از تغییر مالکیت به سمت سرمایه‌گذاران خرد نشان می‌دهد که بار دیگر جبهه خرید حقیقی‌ها در سطح گسترده‌ای فعال شده است. موضوعی که می‌تواند رفتارهای هیجانی و کاملا نامتوازن بازار سهام را حداقل در کوتاه‌مدت تقویت کند.

در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام گروه غذایی و به‌خصوص سهام سالمین تعلق داشت به‌طوری‌که در این روز بیش از 118میلیارد تومان در کارنامه سهامداران حقیقی «غسالم» ثبت شد. در این راستا شرکت فرآوری دانه‌های روغنی کاکایوتبریز بیش از 8میلیون سهم معادل 8/ 2درصد از سهام «غسالم» را عرضه کرد و درصد مالکیت خود در این نماد را به 14درصد رساند.

در این روز خرید سهام بانک ملت و کشتیرانی نیز از دیگر تمایلات سهامداران خرد بود و در نهایت خالص خرید 7/ 77میلیارد تومانی در سهام «وبملت» و 40میلیارد تومانی در «حکشتی» ثبت شد. این درحالی است که حقوقی‌های بازار به حمایت از سهام سرمایه‌گذاری صدرتامین پرداخته و در نهایت خالص خرید 2/ 13میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این راستا 51میلیون سهم «تاصیکو» از سوی سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین و یک میلیون سهم دیگر نیز توسط سرمایه‌گذاری صباتامین خریداری شد.

 

تداوم خرید سهام بانکی در دومین روز

معاملات دومین روز کاری فروردین ماه یعنی ششمین روز این ماه نیز با خالص خرید 671میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد که در این روز بیشترین خرید حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام بانک ملت تعلق داشت به‌طوری که خالص خرید معامله‌گران خرد در «وبملت» به 77میلیارد تومان رسید. در سمت مقابل نیز حقوقی‌ها به جمع‌آوری سهام سالمین تمایل نشان داده و در نهایت 11میلیارد تومان نقدینگی را به سبد سهام خود منتقل کردند.

 

عطش خریداران در روز شنبه

رشد 16/ 2درصدی شاخص کل بورس تهران در معاملات روز شنبه 9 فروردین ماه با رکوردی مناسب از سوی سهامداران خرد دنبال شد به‌طوری‌که عطش خریداران در این روز سبب شد تا 887 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شود. در این روز سهام بین‌المللی ‌توسعه‌ ساختمان بیشترین خرید از سوی سهامداران خرد را تجربه کرد که در نهایت این تقاضا با خالص فروش 54میلیارد تومانی حقوقی‌های «ثاخت» دنبال شد. در این راستا دو سهامدار حقوقی این شرکت، یعنی سرمایه‌گذاری زرین‌پرشیا و صنعتی و بازرگانی غدیر به عرضه سهم پرداختند به‌طوری‌که هرکدام از دو حقوقی مزبور حدود یک درصد از سهام «ثاخت» را به فروش رساندند.

 

تداوم خریدهای پرحجم

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز یکشنبه 10 فروردین ماه بیش از 13 هزار واحد دیگر صعود کرد. در این راستا روند تغییر مالکیت‌های سهام در بورس 524 میلیارد تومان به سمت بازیگران خرد رقم خورد و در این بین گروه‌های مواد غذایی، کانه‌های فلزی، انبوه‌سازی و بانک‌ها بیشترین تغییرات مالکیتی را تجربه کردند. در همین راستا نماد توسعه ‌معادن ‌و فلزات با‌ بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران خرد روبه‌رو شد که رقمی درحدود 83میلیارد تومان بود. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر و گروه مالی ملت دو حقوقی «ومعادن» بودند که به عرضه سهم پرداختند. در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد بانک پاسارگاد داشتند که با انتقال 15میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وپاسار» دنبال شد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده