تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۹۵۱۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل گروه فولاد البرز غرب:

جهش تولید در صنعت فولاد نیازمند جلوگیری از خام‌فروشی است

می متالز - مدیرعامل گروه فولاد البرز غرب گفت: مهم‌ترین عامل ایجاد جهش تولید در صنعت فولاد کشور جلوگیری از خام‌فروشی و قرار گرفتن مواد اولیه و میانی در چرخه تولید فولاد است زیرا بیشترین ارزش افزوده تنها با تولید محصولات نهایی به دست می‌آید.
جهش تولید در صنعت فولاد نیازمند جلوگیری از خام‌فروشی است

به گزارش می متالز، احمد سعدی اظهار داشت: سال گذشته با وجود سختی‌های موجود، تا حدودی رونق تولید در صنعت فولاد کشور محقق شد و این صنعت در شرایط خوبی قرار داشت. هر چند که در اواخر سال به دلیل نوسانات قیمتی، دلالی در صنعت فولاد افزایش یافت و به جای اینکه مواد اولیه در اختیار تولیدکننده و کارخانه‌ها قرار گیرد، در اختیار دلال‌ها قرار گرفت و آن‌ها نیز با سوءاستفاده از شرایط موجود، موج‌سواری کردند. به طوری که بسیاری از کارخانه‌های فولادی نتوانستند با ظرفیت کامل خود طی دو ماه انتهایی سال 1398 فعالیت کنند. با این حال، وضعیت صنعت فولاد کشور در کل سال قبل رضایت‌بخش بود.

وی افزود: برای تحقق شعار «جهش تولید» در صنعت فولاد، به نظر می‌رسد باید مواد اولیه واحدهای تولیدی در کشور به اندازه کافی تامین و ارزش افزوده نیز در صنایع پایین‌دستی صنعت فولاد ایجاد شود. در نتیجه باید از خام‌فروشی در صنعت فولاد ممانعت به عمل آید.

مدیرعامل گروه فولاد البرز غرب عنوان کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که نباید اجازه داد به هیچ عنوان خام‌فروشی در صنعت فولاد یا حتی میان‌فروشی نیز انجام شود. به طوری که هم مواد اولیه و هم مواد میان‌دستی فولادی باید در صنعت فولاد کشور به کار گرفته شود زیرا بیشترین ارزش افزوده در صنعت فولاد در تولید محصولات پایین‌دستی به وجود می‌آید.

سعدی با اشاره به شرایط کنونی، بیان کرد: با توجه به مشکلات به وجود آمده ناشی از انتشار ویروس کرونا، طبیعی است که صادرات کمتر از سال گذشته خواهد بود و تا حدودی فروش صادراتی از این وضعیت تاثیر خواهد پذیرفت. در کنار آن، تحریم‌ها علیه کشور ما با شدت ادامه خواهد یافت و همین مسئله نقل و انتقالات مالی را نیز با دشواری مواجه خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد سال 1399 نسبت به سال 1398 برای صنعت فولاد کشور دشوارتر خواهد بود؛ مگر اینکه اتفاق خاصی در عرصه بین‌المللی رخ دهد؛ به عنوان مثال، تحریم‌های صنایع فلزی برداشته شود و محصولات فولادی کشور به آسانی صادر شود.

مدیرعامل گروه فولاد البرز غرب در پایان گفت: میزان تولید محصولات فولادی در کشور ما بیش از نیاز داخلی است و تخمین زده می‌شود مازاد دو برابری تولید نسبت به مصرف داخلی وجود داشته باشد. بنابراین تاکید فعالان صنعت فولاد در سال جاری باید بر صادرات باشد زیرا این امر هم با ارزآوری همراه است و هم اینکه باعث می‌شود صنعت فولاد کشور با ظرفیت کامل کار کند.

عناوین برگزیده