تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۹۵۱۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی رویکرد صنایع فولادی در ابعاد داخلی و خارجی

می متالز - بررسی وقایع اتفاقیه و رویکردهای عرصه صنعت فولاد کشور در ابعاد داخلی در سال ۱۳۹۸ می‌تواند ضمن الگوبرداری به عملکرد بهتر و تاثیرگذار در سال ۱۳۹۹ منجر شود.
بررسی رویکرد صنایع فولادی در ابعاد داخلی و خارجی

به گزارش می متالز، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به اهم وقایع این صنعت مربوط به پارسال پرداخته و افزوده است، صنعت فولاد ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ در حالی در فهرست تحریم جای گرفت که دولت آمریکا صنعت فولاد کشورمان را در سال ۹۷ تحریم کرده بود.

همچنین ۲۵ آذر ۹۸ تحریم صادرات الکترود گرافیتی و کک نفتی به ایران در دستور کار قرار گرفت، ضمن اینکه باردیگر در مورخ ۲۰ دیماه تحریم شرکت‌های فولادی ایران در فهرست قرار گرفت.

 

تولید شمش فولادی در ۱۱ ماهه ۹۸ 

موضوعی که در بعد داخلی باید مورد توجه قرار داد، رشد عملکرد فولادسازان است، بگونه ای که در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ۹۸ تولید فولاد ایران با رشد ۱۰ درصدی به حدود ۲۵ میلیون تن رسید.

تولید شمش فولادی در ۱۱ ماهه پارسال ۱۸ درصد افزایش یافت و با وجود تحریم‌ها، ۶۰ درصد شمش فولادی (از سهم رشد تولید)، راهی بازارهای صادراتی شد و تولید کنندگان بزرگ این بخش در دوره مزبور رشد ۲۸  درصدی را در مقایسه با ۱۱ ماهه ۹۷ اجرا کردند. 

انجمن یاد شده میزان تولید فولاد خام (میانی) کشور در ۱۱ ماهه پارسال را نزدیک به ۲۵ میلیون تن اعلام کرد که در مقایسه با دوره مشابه سال ۹۷  رشد ۱۰ درصدی را ثبت کرد. تولیدات  فولادی نیز به رقم ۱۸میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسید که رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ را رقم زد.

این آمار نشان می‌دهد از حدود ۲۵ میلیون تن فولاد خام (میانی) تولید شده در کشور در ۱۱ ماهه ۹۸، ۱۵.۳ میلیون تن مربوط به بیلت و بلوم و ۹.۶ میلیون تن مربوط به اسلب بود.

 

ارقام تولیدات در دوره ۱۱ ماهه ۹۸

ارقام تولیدات هم  در ۱۱ ماهه ۹۸ گویای آن است که یک میلیون و ۳۶ هزار تن تیرآهن، هفت میلیون و ۴۸۰ هزار تن میلگرد و ۷۳۸ هزار تن سایر تولیدات فولادی (نبشی و ناودانی) عرضه شده که جمع مقاطع طویل تولید شده به بیش از ۹.۲ میلیون تن رسید که ۶ درصد رشد در زمینه تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به دوره مشابه در سال ۹۷ به دست آمد.

تولید ورق گرم هم با رشد سه درصدی به بیش از ۷.۵ میلیون تن رسید و ورق سرد نیز با دو درصد رشدبه دو میلیون و ۳۹۳ هزار تن رسید و در تولید ورق های پوشش دار هم افزایش ۲۴ درصدی حاصل شد و به سطح تولید یک میلیون و ۵۷۴ هزارتن رسید و به این ترتیب تولید مقاطع تخت فولادی به بیش از ۹ میلیون تن بالغ گشت و رشد پنج درصدی را نسبت به دوره مشابه در سال ۹۷ ثبت کرد.

 

تولید ۲۵.۵ میلیون تنی آهن اسفنجی

انجمن مزبور در داده های آماری خود میزان تولید آهن اسفنجی را ۲۵.۵ میلیون تن در مدت ۱۱ ماهه ۹۸ قید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ رشد پنج درصدی دارد.

این گزارش خاطرنشان ساخته که با توجه به رشد دو برابری تولید فولاد خام (میانی) نسبت به آهن اسفنجی که باعث شده شاهد کمبود آهن اسفنجی در ماههای پایانی سال باشیم. در ۱۱ ماهه سال ۹۸ حدود ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی بیشتر از فولاد خام تولید شد که نبود توازن در زنجیره فولاد به ویژه بین گندله و آهن اسفنجی از دلایل اصلی آن است.

 

فشار تحریم، رویکرد بومی سازی

واقعیتی که دشمن جمهوری اسلامی هیچگاه در دوره چهار دهه گذشته از آن درس نگرفته، اینکه ایرانیان همواره تهدیدها را تبدیل به فرصت می سازند و در صنعت فولاد ایران امروز خود اتکایی و داخلی سازی یک دستور کار جدی است که در برابر تحریم ها بایستیم.

سال ۹۸ به واسطه تحریم‌ها، حرکت جدیدی در شرکت‌های فولادسازی در زمینه بومی‌سازی تجهیزات، قطعات و فرایندها شکل گرفت و این حرکت از سال ۹۷ کلید خورد و با برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در دی ماه آن سال، شتابی مضاعف به خود گرفت. مشارکت گسترده تولیدکنندگان و تامین کنندگان زنجیره فولاد موجب شد تا ۹۵.۵ میلیون یورو قراارداد ساخت داخل و بیش از ۵۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه در این ارتباط امضا شود.

 

رفع موانع، ضامن توسعه صادرات

موضوعی که حائز اهمیت است، آمار صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در دوره های گذشته نشان می دهد، صادرات فولاد کشور در سال های اخیر نقش محوری و کلیدی داشته و برای تسهیل این امر باید با حذف مقررات دست و پاگیر، مشوق های لازم را فراهم کرد. 

واقعیت اینکه تولیدکنندگان فولاد در سال ۹۸ با محدودیت‌ها و مقررات دست‌وپاگیر صادراتی روبرو بودند و آنان باید برای صادرات تولیدات فولادی، محموله به محموله از معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت مجوز دریافت می کردند که انجمن تولیدکنندگان فولاد در دهم اسفند ۹۸، خواستار لغو این محدودیت‌ها شد.

 

تضاد قیمت جهانی و داخلی فولاد 

انجمن مزبور در بررسی خود تصریح دارد: در کل سال ۹۸، قیمت جهانی فولاد بیش از قیمت آن در داخل کشور بود و فولادسازان با ریسک سرکوب قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا روبرو بودند.

نکته دیگر اینکه در زمستان ۹۸، بازار فولاد به عرصه تاخت‌وتاز سفته‌بازان تبدیل شد و برای مهار این سفته‌بازی، به جای مدیریت تقاضا و اصلاح جدی قیمت‌ها، عرضه سنگین به فولادسازان ابلاغ شد و در ۱۱ اسفند، رکورد تاریخیِ سنگین‌ ترین عرضه شمش فولادی در بورس کالا ثبت شد.

 

عوارض صادرات بر اقلام زنجیره فولاد

وزارت صنعت، معدن و تجارت شهریور ۹۸ اعلام کرد: برنامه افزایش میزان عوارض صادرات، از مهرماه کلیدمی خورد به این ترتیب عوارض صادرات سنگ آهن از هشت به ۲۵ درصد افزایش یافت. همچنین صادرات آهن اسفنجی که مشمول عوارض در مهرماه نبود، در زمستان ۹۸، عوارض ۱۰ درصدی برای آن وضع شد.

 

کرونا و مسوولیت اجتماعی فولادسازان

انتشار ویروس کرونا در اسفند ماه پارسال که در کشور وسعت یافت، سبب شد تا صنعت فولاد هم با وقوف بر مسوولیت اجتماعی خود، پای کار حاضر شود و علاوه بر تدارک کمک های نقدی بلاعوض، نسبت به پشتیبانی یا دایر سازی واحدهای تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده مبادرت ورزند.

همچنین مشارکت در تامین ارز مورد نیاز وزارت بهداشت به منظور فراهم سازی اقلام وارداتی برای مقابله با کرونا از دیگر اقدام های انجام شده است، ضمن اینکه با ضدعفونی دائمی محیط کار و توزیع اقلام بهداشتی بین کارکنان، نسبت به ارتقای ایمنی آنها مبادرت ورزیدند.

عناوین برگزیده