تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۹۵۱۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه:

دنده عقب شاخص و آغاز اصلاح قیمت‌ها

می متالز - انتظار می‌رود طی روز‌های آتی سهام دارای p/e بالا با کاهش و افت نسبتأ بیشتری نسبت به سایرین روبرو شوند و ملاک تصمیم گیری اشخاص برای خرید و سرمایه گذاری در بورس تهران، میزان سودآوری و رشد عایدات آتی شرکت‌ها باشد.
دنده عقب شاخص و آغاز اصلاح قیمت‌ها

به گزارش می متالز، بازار امروز آغازی همراه با فشار فروش و صف‌های فروش داشت، اما در همان دقایق ابتدایی معاملات، باز هم با اختلال و کندی در سیستم معاملات و سایت تی اس‌ای همراه شد. این روند در کنار تمایل به شناسایی سود برای معامله گران کوتاه مدتی، باعث شد که شاهد افزایش حجم عرضه‌ها و عقب نشینی شاخص کل باشیم. ولی در ادامه و بعد از ساعت ۱۰، شاهد حضور قوی و خوب خریداران و جمع آوری صف‌های فروش در اکثر نماد‌ها بودیم هر چند پایان کار بازار چندان خوشایند و بر وفق مراد سهامداران و فعالان بازار نبود.

 

این برگشت و اصلاح بازار را دیروز هشدار داده بودیم ولیکن عده‌ای فقط عادت به خرید در قیمت‌های بالاتر و مثبت شدن ابدی قیمت‌ها و شاخص‌ها را دارند!؛ لذا شاخص کل به رغم مقاومت جانانه‌ای که در برابر عرضه کننده‌ها و فشار فروش داشت، بیش از ۴۱۵۰ واحد عقب نشینی نداشت و سعی در غلبه بر فروشندگان متعدد داشت. 

 

البته ابرکانال مهم و حیاتی ۵۷۰ هزار واحدی را از دست داد و کارنامه بدی را در معاملات امروز از خود به نمایش گذاشت. حال با توجه به لزوم اصلاح و استراحت شاخص کل در چنین مقطعی، بازار فردا را نیز نزولی و رو به پایین ارزیابی می‌کنیم. هر چند انتظار داریم تک سهم‌های برگزیده و زیر ارزش ذاتی واقع شده (نظیر کگل و سایر سهام ارزنده) مسیری صعودی و رو به رشد را طی کنند. حال آنکه انتظار می‌رود ۱- سهام دارای حباب قیمتی و همچنین ۲- تک سهم هایی، چون کچاد، کچادح، فولاد مبارکه، فولاد کاوه ... با فشار فروش و شاید صف فروش روبرو شوند.
 

کارنامه بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمت‌ها در نماد‌های وبملت، فارس، رمپنا، ومعادن و کگل با افت حدود ۴۱۴۲ واحدی روبرو شد. بازار با توجه به عرضه اولیه سنگین پایان هفته (صبا تأمین) و البته رشد بی محابا و افسار گسیخته در چند روز اخیر، با اصلاح همراه شد وشاهد عقب نشینی نماگر بازار پس از رالی صعودی چند روز اخیر بودیم.
 

بازار از نگاه آمار

شاخص کل ۵۶۹,۷۶۱ واحد / میزان تغییر ۴۱۴۳ واحد منفی/ ارزش بازار ۲۰,۸۱۲,۳۲۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۶۰,۲۰۳ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۷.۳۰۰ میلیارد سهم
 

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص

وبملت ۶۲۸ واحد منفی/ فارس ۵۸۵ واحد منفی/ همراه ۵۴۸ واحد مثبت/ رمپنا ۵۴۱ واحد منفی/ فملی ۴۴۶ واحد منفی/ ومعادن ۴۰۸ واحد منفی/ کگل ۳۰۲ واحد منفی
 

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۱.۳۵ میلیارد سهم / وبصادر ۴۹۳.۷ میلیون سهم/ بجهرم ۴۳۷.۶ میلیون سهم/ پترول ۴۰۰.۶ میلیون سهم/ ذوب ۳۲۴ میلیون سهم
 

کمک‌های دولت به اقشار آسیب پذیر

رئیس جمهور گفته شروع بازگشایی‌ها بازار‌ها پلکانی و تدریجی خواهد بود. در ضمن گویا ۷۵ هزار میلیارد تومان به ۱۰ دسته اختصاص یافته است. گفتنی است، به بیش از بیست و سه میلیون خانوار که یارانه دریافت می‌کنند، مبلغی بالغ بر یک میلیون اعتبار داده می‌شود و بازپرداخت آن‌ها از همان یارانه و ۲۴ ماهه خواهد بود که ۲۵ هزار میلیارد تومان از منابع تحصیص یافته را صرف خواهد کرد. از طرفی به کسب و کار‌های زیان دیده در این مدت، وام ۱۲ درصدی با بازپرداخت ۲۴ ماهه پرداخت خواهد شد.
 

اهم اخبار و تحولات روز

۱) در میان تایید و تکذیب‌های کاهش نرخ سود بانکی، بازده معادل بانکی اوراق اخزا به ۱۷ درصد کاهش یافت!
۲) روز گذشته ۷۷۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد. دماوند، بجهرم، سمازن، پترول، ثفارس، وتجارت و وبصادر بیشترین ورود پول را ثبت کردند.
۳) چهارشنبه هفته جاری، سهام جدید صبا به قیمت گران و حبابی ۱۲۰۰ تومانی و چهارشنبه هفته بعدی آریاساسول (زیرمجموعه پتروشیمی پارس) عرضه می‌گردد.
۴) پدیده شاندیز با نماد "گتوشا" در فرابورس ثبت شد و در بازار پایه بازگشایی می‌گردد.
۵) بانک صادرات ۴۷۵ ملک به ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان طی سال ۹۸ به فروش رسانده است.
۶) معاملات تعدادی از نماد‌ها در روز گذشته تایید نشد. تعدادی از نماد‌های معاملات به دلیل ظن دستکاری قیمت متوقف شدند. در سایه این اتفاق، برخی نماد‌ها به یکباره صف فروش شدند، احتمالا بازیگران از ترس آشکار شدن اثرات معاملات خود روی این نمادها، سریعا اقدام به فروش سهام کرده اند.
۷) دولت قصد دارد سهام خود در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌های صادرات ایران، ملت، تجارت، ایران‌خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران از طریق صندوق‌ها به صورت سهمیه بندی و بر اساس کد ملی عرضه کند. احتمالا به هر کد ملی ۲ میلیون تومان سهام فروخته خواهد شد، اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست و پروسه‌ای زمان بر است.
۸) دلار صنعت پتروشیمی برای این هفته ۱۳۸.۹۸۵ ریال تعیین شد.
۹) بر اساس شاخص ایران اویل مارکت، قیمت محصولات شیمیایی طی یک ماه اخیر در ایران ۱۳ درصد کاهش داشته است.
۱۰) منابع رویترز می‌گویند عربستان سعودی نرخ گذاری قیمت‌های نفت خام ماه می‌را تا پس از نشست اوپک پلاس به تعویق خواهد انداخت.
۱۱) وزارت انرژی آذربایجان از برگزاری نشست اوپک پلاس در روز پنجشنبه خبر داده است.
۱۲) ترامپ می‌گوید اعضای اوپک در حال نابود کردن خود هستند! در صورت لزوم برای محافظت از کارگران بخش انرژی آمریکا، تعرفه اعمال خواهم کرد.
۱۳) عراق که به شدت وابسته به قیمت نفت است و حدود ۴.۶ میلیون بشکه فروش دارد، حالا به شدت تحت فشار قرار گرفته است.
۱۴) الغضبان، وزیر نفت عراق تاکید کرد که وصول توافق جدید میان اعضای اوپک به حمایت تولید کنندگان عمده غیر اوپک مانند آمریکا، کانادا و نروژ نیاز دارد.
۱۵) تحسین الخفاجی سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفته آمریکا طبق برنامه ریزی در حال تحویل دادن پایگاه‌ها به نیروی نظامی عراق است.
۱۶) آمریکا و عراق در حال بهبود روابط سیاسی هستند. عراق می‌گوید ما پیامی از وزارت خارجه آمریکا دریافت کرده‌ایم. واشنگتن در این پیام، پیشنهاد مذاکرات و تجدید نظر فراگیر درباره آینده روابط در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و مبادلات تجاری و همکاری‌های امنیتی دوجانبه و منطقه‌ای را مطرح کرده است. عبدالمهدی گفته که ازین مورد استقبال می‌کنیم!
۱۷) پوتین یک هفته دیگر دورکاری می‌کند، بوریس جانسون در بیمارستان بستری شده، شیخ حسن بدون ماسک در جلسات حضور یافته، اما می‌گوید همه باید ماسک بزنند و سلامت مردم در اولویت است البته چرخ اقتصاد هم باید بچرخد.
۱۸) مدیر مالی قهکمت می‌گوید وضعیت کشت پاییزه چغندرقند در سال ۹۸ بسیار بهتر از سال قبل بود و به همین دلیل به نظر می‌رسد محصول پاییزه که همین روز‌ها برداشت خواهد شد، تقریبا دو برابر سال گذشته باشد.
۱۹) با توجه به اینکه برخی تحقیقات، اثرگذاری داروی Favipiravir را روی ویروس کرونا تائید کرده است، با تلاش محققان این دانشگاه یکشنبه ۱۷ فروردین ماه کارآزمایی بالینی این دارو آغاز شد.
۲۰) مدیرعامل فولاد سفیددشت اعلام کرد برنامه تولید ۸۰۰ هزار تن اسفنجی در سال ۹۹ در دستور کار است.
 

پیش بینی بازار سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹

افزایش بی رویه قیمت‌ها و شاخص‌ها طی ایام اخیر، نیاز به برگشت و اصلاح قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌های حباب زده بازار را مهیا ساخته است و منفی شدن امروز شاخص کل، دور از انتظار نبود.
هر چند که جریان ورود نقدینگی به بازار با شیب تندی همچنان ادامه دارد و طیف کثیری از صاحبان سرمایه و نقدینگی، به این بخش از فعالیت‌های اقتصادی هجوم اورده اند.
ولیکن هر رشد عجیب و غیر منطقی، بالاخره رو میشود و قیمت‌ها سر به آستانه اصلاح و استراحت می‌باشند و این جزو ذات بازار‌های مالی بالاخص بازار سهام کشور‌ها است.
بر این اساس، انتظار داریم ایام باقیمانده از هفته جاری را نیز شاهد برخورد سنگین خریداران و فروشندگان بوده و کاهش و اصلاح بیشتر شاخص کل و سطح عمومی قیمت‌ها باشیم. البته این انتظارات، شامل کلیه سهام شرکت‌ها (به میزان ۶۲۵ نماد حاضر در بازار) نمی‌شود و علیرغم رشد حباب گونه قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها و گروهها، هنوز نیز سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی (نظیر کگل) در بازار فراوان اند.
و، اما انتظار می‌رود طی روز‌های آتی سهام دارای p/e بالا با کاهش و افت نسبتأ بیشتری نسبت به سایرین روبرو شوند و ملاک تصمیم گیری اشخاص برای خرید و سرمایه گذاری در بورس تهران، میزان سودآوری و رشد عایدات آتی شرکت‌ها باشد.
در این میان، با توجه به افت قیمت مقاطع فولادی در بازار‌های جهانی، بنظر می‌رشد کاهش و اصلاح قیمتی سهام گروه فولاد سازان (از جمله فولاد مبارکه و کاوه) بیش از بقیه باشد. در بین سنگ آهنی‌ها نیز کچاد با قدری حباب قیمتی مواجه است و انتظار داریم به زیر سطوح ۷۰۰ تومانی تقلیل و اصلاح یابد.


حافظ عزیزی نقش کارشناس بازار

عناوین برگزیده