تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۹۳۱
کد خبر: ۹۵۳۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آبگیری مخازن سدهای خاکی احداث شده در زنجان

می متالز - معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان گفت: با شروع بارش‌های بهاری و ذوب شدن برف در کوهستان‌های استان، مخازن سدهای خاکی احداث شده، آبگیری می‌شود.
آبگیری مخازن سدهای خاکی احداث شده در زنجان

به گزارش می متالز، جعفر بیات افزود: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکنون ۲۹ دستگاه سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث کرده که در حال حاضر مخزن دو سوم آن‌ها پر شده و در حال سرریز است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مدیریت مخازن این سدها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره‌برداران آن‌ها و به‌ویژه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بهره‌بردار این سدها مراقبت کنند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله‌های تخلیه آن‌ها نیز باز و یک سوم حجم مخازن سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین‌ماه خالی باشد.

بیات ادامه داد: در محل سدها و سیل‌بندهای مخزنی احداث شده، تابلوهای اطلاع‌رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده که متاسفانه بعضا توسط افراد ناآگاه مخدوش شده و یا از بین رفته است و مسوولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، به عهده این افراد است؛ چرا که این هشدارها در جهت پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن این سازه‌ها نصب شده است.

به گفته معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان، بستر سدها و بندهای مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آن‌ها پایین بوده و شنا کردن در آن‌ها اکیدا ممنوع است، زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آن‌ها اتفاق افتاده است.

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: مطالعات صورت گرفته ثابت کرده است که موثرترین و ارزان‌ترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب‌ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم‌ موازی شیب در دامنه‌ها است.

وی همچنین از مردم استان خواست به توصیه‌های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف در مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها به شدت پرهیز کنند.

عناوین برگزیده