تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۹۷۴۱۵

شبکه دانش‌بنیان‌های فضایی ایجاد می‌شود

می متالز - دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری گفت: ایران از کشورهای پیشتاز در حوزه فناوری‌های فضایی خواهد بود که کل عملیات طراحی، ساخت و بهره برداری ماهواره را به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها متصل می‌کند
شبکه دانش‌بنیان‌های فضایی ایجاد می‌شود

به گزارش می متالز، پرتاب ماهواره به فضا، ساخت ماهواره برهای پیچیده و مدرن، ارسال موجود زنده به فضا، بومی سازی تجهیزات مورد نیاز ساخت و طراحی ماهواره و غیره از جمله دستاوردهای ایرانی است که به واسطه شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور توسعه یافته ‌است.

یکی از ویژگی‌های صنعت فضایی، همکاری و هم افزایی شرکت‌های دانش بنیان متعدد در این حوزه است؛ در سال ۹۹ شاهد شکل گیری شبکه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان خواهیم بود که مأموریت طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک، پرتاب، در مدار قرار گرفتن و استفاده اقتصادی از آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.

به گفته منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، این مهم‌ترین برنامه توسعه فناوری‌های فضایی در کشور است؛ برنامه‌ای برای اتصال فعالیت‌ها از مجموعه‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی که در اولویت کاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و در حال اجرا است.

این کار دو مزیت برای کشور دارد؛ یکی این که توانمندی متخصصان داخلی را چند سطح بالاتر می‌برد و دیگر این که زمینه صادرات، توسط شبکه شرکت‌های دانش بنیان خصوصی بسیار سریع‌تر فراهم می‌شود.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، با شکل گیری این شبکه، ایران از جمله کشورهای پیشتاز در حوزه فناوری‌های فضایی خواهد بود که کل عملیات طراحی، ساخت و بهره برداری ماهواره را به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها متصل می‌کند.

عناوین برگزیده