تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۱۵
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۹۸۳۰۰
سرویس خبر : انرژی
میزان خودکفایی در تجهیزات نفتی تشریح شد

کارنامه سه ساله صنعت حفاری

می متالز - مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی حفاری ایران گفت: سال ۹۸ با محوریت دو مقوله سیل و کرونا در قالب مسوولیت‌های اجتماعی محصور شدیم اما از انجام تکالیف و وظایف ذاتی دور نماندیم.
کارنامه سه ساله صنعت حفاری

به گزارش می متالز، سید عبدالله موسوی در واکاوی فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته افزود: هرچند این شرکت همسو با برنامه‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در عمل به مسوولیت‌های اجتماعی پیشینه چند ساله دارد، ولی در سالی که پشت سرگذاشتیم این مسوولیت متفاوت و دارای ویژگی‌های متمایز بود.

وی اظهار کرد: بارندگی‌های شدید اوایل سال ۹۸ و پیامدهای آن سبب شد این شرکت به‌عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد بحران استان خوزستان و براساس دستورات اکید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همسو با سایر دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان نقش محوری در مهار سیلاب و استحکام‌بخشی به ایجاد سیل‌بندها و تامین نیارهای مناطق ۱۳ گانه ایفا کند.

موسوی گفت: از تبعات سیلاب در بخش عملیات حفاری، توقف فعالیت تعدادی از دکل‌ها در مناطق نزدیک به رودخانه‌ها بود که برای فواصلی در کار مشکلاتی ایجاد کرد که با فروکش کردن سیلاب و تلاش‌های کارکنان، دستگاه‌ها دوباره در مدار عملیات قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: کاهش تبعات سیلاب تا چند ماه به طول انجامید اما مدیریت‌های این سازمان خاصه در بخش‌های خدمات، پشتیبانی، عملیات حفاری و HSE به موازات حضور فعال در نشست‌ها و کارهای اجرایی محول‌شده، روال برنامه‌های تعریف‌شده در بخش‌های عملیاتی، پشتیبانی، ستادی به‌ویژه بخش‌های منابع انسانی، مالی، اداری، حقوقی و قراردادها در نتیجه همت مجموعه مدیران و کارکنان سختکوش شرکت به نحو مناسب دنبال شد.

وی با اشاره به اقدامات به عمل آمده در سال ۹۸ به‌منظور توسعه فعالیت‌ها در دو بخش عملیات حفاری و خدمات یکپارچه فنی و تخصصی اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه کارکنان عملیاتی در این مدت حفر و تکمیل ۱۱۴ حلقه چاه با موفقیت انجام شد و برای بهره‌برداری در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفت و از سویی با مشارکت ملی حفاری و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دو میدان جدید نفتی نام‌آوران و گازی ارم کشف و مقادیر معتنابهی نفت و گاز به ظرفیت تولیدی کشور افزوده شد.

موسوی گفت: از مجموع چاه‌های حفر شده سه حلقه اکتشافی، ۳۹ حلقه توسعه‌ای توصیفی و ۷۲ حلقه تعمیری تکمیلی بود که ۸۱ حلقه در گستره شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۱۶ حلقه شرکت نفت فلات قاره، چهار حلقه شرکت نفت مناطق مرکزی، سه حلقه در شرکت مهندسی و توسعه متن و هفت حلقه برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفر شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: تحقق ۱۶۳ هزار و ۹۸۱ متر حفاری چاه‌ها از دستاوردهای سال گذشته است که از این رقم ۲۲ هزار و ۸۰۸ متر در طرح‌های کلید در دست و ۲۴ هزار و ۴۴۰ متر حفاری به روش افقی و جهت‌دار بوده است.

وی اظهار کرد: در مدت پیش‌گفته ۲۸ دستگاه حفاری در زمینه حفر چاه‌های توسعه‌ای، ۶ دکل در چاه‌های اکتشافی، دو دکل چاه‌های توصیفی و ۲۴ دستگاه در چاه‌های تعمیری مورد استفاده واقع شد و ۱۲ دستگاه نیز در مراحل بازسازی، تجهیز قطعه و کاریابی قرار داشتند.

موسوی گفت: در موضوع خدمات یکپارچه فنی و مهندسی نیز که بخش عمده آن در ارتباط با تکمیل و تعمیر چاه‌ها در مراحل حفاری یا در حال بهره‌برداری است، تلاش جمعی همکاران در مدیریت‌های خدمات فنی و عملیات ویژه حفاری منتج به تحقق پنج هزار و ۶۵۸ مورد خدمات متنوع شامل افزون بر ۲۰ مورد عملیات تخصصی شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: از اقدامات موثر سال قبل که انتظار می‌رود در سال ۹۹ شاهد اجرایی شدن آن باشیم به‌کارگیری ۱۹ دکل حفاری خشکی در اجرای طرح‌های مرتبط با طرح ۲۸ میدان نفتی در مناطق نفت‌خیز کشور است که حاصل تعامل و تفاهم به عمل آمده با شرکت‌های بخش خصوصی فعال در عرصه صنعت نفت است که منتج به امضای مشارکت‌نامه، تفاهم‌نامه و توافق‌نامه‌های متعدد شد.

وی در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: طرح‌های میدان‌محور از صفر تا صد در دو بخش تحت‌الارضی و سطح‌الارضی اجرا می‌شود و این شرکت در بخش تامین دکل و همچنین خدمات یکپارچه فنی و تخصصی در پروژه‌های پیش‌گفته مشارکت خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به تداوم و توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی با مراکز علمی، تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های کوچک و بزرگ صنعتی گفت: در سالی که گذشت در این زمینه چند تفاهم‌نامه به امضا رسید و جنبه اجرایی به خود گرفت که از آن جمله انعقاد قرارداد همکاری با دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه شیراز و جهاد دانشگاهی کشور است.

 وی افزود: ساخت دستگاه حفاری خشکی سنگین ۷۲ فتح که بخش قابل توجه آن در کارگاه‌های جهاد دانشگاهی کشور با همکاری متخصصان شرکت ملی حفاری ایران طراحی و ساخته و با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، استاندار خوزستان و شماری از مدیران ارشد صنعت نفت و سازندگان داخلی در اواخر سال ۹۸ در منطقه صنعتی اهواز رونمایی شد از جمله دستاوردهای تعامل و مشارکت این شرکت با سازندگان داخلی به شمار می‌آید.

موسوی به تقویت همکاری و هم‌افزایی مستمر با سازندگان و صنعتگران داخلی در سال ۹۸ اشاره و اظهار کرد: در نتیجه این تعامل در این مدت ۲۸۰ قطعه مهم و پرمصرف حفاری برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شد و در چرخه مصرف قرار گرفت و با احتساب آن شمار قطعات ساخت داخل شده به بیش از پنج هزار و براساس تعدد تولید به ۲۱ هزار قطعه بالغ شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در ادامه افزود: با پیگیری‌های موثر و مساعدت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بخش عمده‌ای از مطالبات سازندگان قطعات و تجهیزات و دیگر شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد به آنان پرداخت شد.

وی با بیان اینکه این شرکت در مدت پیش‌گفته با ۲۰۰ شرکت سازنده و تولید‌کننده قطعه و تجهیز در استان‌های صنعتی کشور و بیشتر استان خوزستان همکاری داشته است، افزود: اکنون نیز طراحی و ساخت شماری قطعات و تجهیزات در داخل در دست اقدام است و با توجه به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، تلاش بر این است که با هم‌افزایی و همراهی بیشتر کمیت و کیفیت تولیدات ساخت داخل مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ اظهار کرد: این شرکت در راستای اقدامات پیشگیرانه و مقابله با این بیماری موضوع را از دو منظر عمل به مسوولیت‌های اجتماعی و حفظ سلامت کارکنان همسو با پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت در دستور کار و اجرا دارد.

وی گفت: پدیده سیلاب اوایل سال و ویروس کرونا در اواخر سال بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های شرکت را به خود اختصاص داد که در مورد دوم که به سلامت محیط جامعه و کارکنان مربوط می‌شود تمهیدات پیشگیرانه بهداشتی ویژه‌ای در بخش‌های بهداشت عمومی، خودمراقبتی و دگر مراقبتی از سوی فوریت‌های پزشکی و مدیریت HSE شرکت با هماهنگی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه‌های عملیاتی، ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی در جریان است. موسوی افزود: در این زمینه ضمن اجرای دقیق دستورالعمل‌های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور پیشگیری و کنترل شیوع این ویروس، تحقق برنامه‌های تولید شرکت ملی نفت ایران با انجام حفاری چاه‌های نفت و گاز بدون وقفه استمرار دارد و کارکنان عملیاتی شرکت در چارچوب ضوابط و دستورالعمل‌های تعریف شده با پشتکار در شرایط ایمن ارتباط در حال انجام وظیفه هستند.

عناوین برگزیده