تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۰۵
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۹۸۴۵۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خودکفایی ایران در تولید شیشه مرغوب

می متالز - محمدعلی قنبری رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران: مشکل در و پنجره‌های یو پی‌وی‌سی همچنان یکی از مشکلات بزرگ صنف ما به شمار می‌آید. سازندگان این نوع پنجره، محصولات خود را به صورت شیشه‌دار، روانه بازار می‌کنند.
خودکفایی ایران در تولید شیشه مرغوب

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از شعار سال، رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران بیان داشت که مشکل در و پنجره‌های یو پی‌وی‌سی همچنان یکی از مشکلات بزرگ صنف ما به شمار می‌آید. سازندگان این نوع پنجره، محصولات خود را به صورت شیشه‌دار، روانه بازار می‌کنند. محمدعلی قنبری درباره آغاز به کار اعضای صنف شیشه و آینه اظهار داشت: «از همکاران خواسته‌ایم که استانداردهای بهداشتی را رعایت کنند و واحدهای تحت نظر اتحادیه به دستورالعمل‌ها پایبند بوده‌اند. اعضای صنف از دو روز قبل مشغول به کار شده‌اند. تراکم جمعیت و میزان رفت‌وآمدها در شیشه‌فروشی‌ها زیاد نیست و با مشتری تماس مستقیم ندارند پس خوشبختانه تا حد زیادی در برابر معضل کرونا مصون هستند». ۴۰ درصد بازار از دست رفته است.

قنبری در ارتباط با وضعیت کلی کسب و کار این صنف در سال ۹۸ گفت: «تولید و فروش شیشه مستقیماً به وضعیت ساخت‌وساز و ساختمان بستگی دارد بنابراین در این شرایط طبیعی است که از رونق کار کاسته می‌شود. از طرف دیگر مشکل در و پنجره‌های یو پی‌وی‌سی همچنان یکی از مشکلات بزرگ صنف ما به شمار می‌آید. سازندگان این نوع پنجره، محصولات خود را به صورت شیشه‌دار، روانه بازار می‌کنند. این کار غیرقانونی نیست چون به صورت قانونی انجام می‌شود اما به حال صنف شیشه و آینه به شدت مضر است چون بخشی زیادی از بازار ما از دست رفته است. این موضوع باعث شده است که حجم کار صنف تقریباً ۴۰ درصد کاهش یابد. در مجموع کسب و کار فروش شیشه چندان سودآور نیست و فرزندان همکارانی که از دنیا می‌روند رغبتی به ادامه شغل پدری ندارند. حجم تغیر شغل بالاست. سال گذشته همانند سال‌های قبل از آن از تعداد اعضا کاسته شد. البته وضعیت اعضایی که در حوزه شیشه اتومبیل فعالیت می‌کنند به مراتب بهتر است». مازاد تولید داریم رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران در ادامه افزود: «خوشبختانه نیاز بازار شیشه به خصوص در بخش ساختمان به خوبی تأمین است و جای نگرانی نیست. شیشه کشور تأمین است و در ارتباط با هیچ یک از انواع مختلف شیشه کمبود و کاستی نداریم. توانمندی صنعت شیشه باعث شده است که صنف و صنعت شیشه ساختمانی بسیار آرام و بی‌حاشیه باشد. نه تنها کمبود تولید نداریم بلکه شاهد مازاد تولید هستیم. واحدهای تولیدکننده با تمام قوا کار می‌کنند. صنعت تولید شیشه ایران به خودکفایی کامل رسیده است. بالغ‌بر ۴۰ درصد از حجم تولیدات کارخانجات و کارگاه‌های کوچک و بزرگ هم به خارج از کشور صادر می‌شود». کارخانه‌ها همکاری می‌کنند به دنبال نوسانات ارزی بعد از سال ۹۶ تعدادی از تولیدکنندگان کوچک و نیز فروشندگان شیشه از پایان فروش اعتباری و چکی، گلایه‌مند بودند. رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران در این رابطه گفت: کارخانجات با صنف فروشنده کاملا هماهنگ بوده و هستند و نهایت همکاری را به عمل می‌آورند. بدیهی است که خود کارخانجات به دنبال افزایش هرچه بیشتر فروش خود هستند بنابراین انواع امتیازات را قائل می‌شوند. فروش نسیه‌ای، چکی و اعتباری همچنان ادامه دارد. باید توجه داشت که در حال حاضر مازاد تولید وجود دارد بنابراین این ادعا که آن‌طور که بایدوشاید همکاری نمی‌کنند منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر صادرات بنا به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و فروش داخلی هم جوابگو نباشد شاهد مشکل انباشتگی کالاها و محصولات در انبارهای کارخانجات خواهیم بود. باید توجه داشت که یک کوره تولید شیشه بعدازآنکه روشن شد تا حدود ۱۸ سال نباید خاموش شود. تولید شیشه تعطیل‌بردار نیست بنابراین صنایع شیشه فروش خود را مخاطره نمی‌اندازند. هر دو بازار صادراتی و داخلی باید توسعه پیدا کند. محمدعلی قنبری در ادامه افزود: در این شرایط حساس به همه و به خصوص اهالی صنفی توصیه می‌کنم اندکی مدارا به خرج دهند. مشکلات در آینده حل خواهند شد و من به آینده امیدوار هستم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده