خبر
شهرسازی   عمران و معماری  
معاون معماری و شهرسازی با انتقاد از روند معماری در تهران

ساختمان برتر سال انتخاب می شود

می متالز - معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران با برگزاری جشنواره‌ای با هدف ارتقای شاخص‌های معماری ساختمان برتر سال، معمار و معماری خوب را انتخاب و به شهروندان معرفی می‌کند.

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از پارسینه، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران روز - چهارشنبه سوم اردیبهشت- در نشست خبری که به‌صورت ویدیو‌ کنفرانس برگزار شد، با انتقاد از سایه ناشی از بورس بازی و سرمایه‌داری طی هفتاد، هشتاد سال گذشته گفت: سرمایه‌سالاری سبب شده تا فضای خوب برای زندگی کاهش پیدا کند و ارتباط ضعیفی بین آن چیزی که مردم دوست دارند در آن زندگی کنند با جایی که زندگی می‌کنند، به وجود بیاید. اما امیدوارم برخی اقدامات به جاری شدن مفهوم معماری در شهر منجر شود.

گلپایگانی از برگزاری جشنواره‌ای در اداره کل معماری و ساختمان خبر داد و اضافه کرد: بحث برگزاری جشنواره از پارسال آغاز شد و هدفش ترویج معماری خوب است. در واقع قرار است ساختمان برتر سال را انتخاب کنیم که به همه جنبه‌های معماری توجه کرده باشد. همچنین این جشنواره قرار است معمار و معماری خوب را به مردم معرفی کند.

او نمای خوب، انطباق با ضوابط و مقررات و پروانه‌ای که صادر شده و توجه به ساختمان‌های ارزشمند معاصر که بازسازی یا مقاوم سازی شده باشند، از محورهای این جشنواره عنوان کرد.

او با بیان اینکه برندسازی و نشان‌دار کردن ساختمان های خوب به شناختن بهتر مفاهیم معمارانه کمک می‌کند، توضیح داد: این کار به ترویج کارهای خوب و فضاهای کمک می‌کند که در نهایت منتج به فضای شهری خوبی هم خواهد شد. در سازمان نوسازی هم به دنبال ساخت و شکل دادن به معماری‌هایی هستیم که از الگوی حیاط‌های کوچک و آپارتمانی تبعیت می‌کند و امیدواریم این طرح را بتوان به خصوص برای مناطق محروم تر شهر به مردم ارایه کنیم.

جفا به معماری ایرانی

گلپایگانی گفت: جفایی که در سال‌های گذشته شده، سبب شده تا معماری مختص به طبقه پولدار باشد در صورتی که معماری متعلق به همه مردم است و همه طبقات حقشان است که در فضای آرام زندگی کنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به ویروس کرونا هم گفت: ارتباطی بین فضاهای شهری و شیوع بیماری‌های مسری به‌خصوص در فضاهای در هم تنیده وجود دارد و امکان گسترش بیماری‌های همه گیر را بیشتر می‌کند. اما آیا کرونا فضای شهری را بعد از قطع کامل متفاوت می‌کند؟

او با جدی خواندن موضوع کرونا گفت: این ‌ویروس در کوتاه مدت تأثیراتی بر فضاها و زندگی‌مردم گذاشته است. اقداماتی در این زمینه از اسفند ۱۳۹۸ و فروردین امسال انجام و سعی شد کارها به صورت غیرحضوری پیش برود. درواقع برخی فرآیندها را تغییر دادیم تا مردم از خانه کارهایشان انجام دهند که موفقت آمیز بود اما تا رسیدن به ایده‌آل هنوز فاصله داریم.

در پاسخ به پرسشی درباره درآمدها هم شهرسازی توضیح داد: طبق روال در پایان سال در اسفند هر سال هجومی به شهرداری برای گرفتن پروانه یا تثبیت واحدهایی که دارند رخ می‌داد. از اوایل اسفند 1398 و با شیوع کرونا که در شهر محدودیت‌هایی بابت حضور فیزیکی ایجاد شد، اصلاح جزیی در فرآیند صدور پروانه انجام شد. درواقع یک‌ پروانه شهرسازی و یک پروانه ساخت وجود داشت و کارکرد اصلی پروانه ارایه نقشه معماری نبود، اما مالک مجبور به ارایه این نقشه بود. با حذف این پروسه، زمان صدور پروانه کاهش پیدا کرد به طوری که آمار صدور پروانه اسفند سال ۹۸، ۱۶ درصد کاهش و نسبت به سال‌های قبل ۲۰ درصد کاهش داشت.

به‌گفته گلپایگانی؛ رکود تورمی و همینطور انضباط بیشتری در حوزه شهرسازی و صدور پروانه سبب شد تا آمار صدور پروانه کاهش پیدا کند اما دلیل اصلی رکود تورمی بود، به طوریکه در اسفند 1398 با کاهش مراجعان مواجه شدیم و این موضوع در فروردین 1399 هم کاملا مشهود است و با سال های گذشته فاصله دارد .

معاون شهردار تهران با اشاره به معماری ایرانی و اسلامی، اضافه کرد: متاسفانه اینکه معماری ایرانی را فقط در نما بگذاریم، یک برخورد ابتدایی است در حالی که معنای عمیق دار. مثلا در محله نفرآباد که سابقه تاریخی والگوی معماری خاص و ویژه داشت، متاسفانه دچار کم مهری شد اما در سازمان نوسازی اقداماتی در حال انجام است و امیدوارم نمونه خوبی برای توجه مردم امروز به معماری ایرانی باشد.

او درباره تخلفات حوزه ساخت و ساز هم توضیح داد: تخلف در صدور پروانه با روش سیستمی که در پیش گرفته شده است به‌گونه‌ای عمل کرده که دیگر صدور پروانه برخلاف ضوابط وجود ندارد و اقدام درخشانی برای بهبود کیفیت فضای شهری است. اما این سبب نمی‌شود تا از تخلفات حین ساخت چشم پیوشی شود، به این موضوع از چند جنبه توجه شد، نخست نظارت دایمی‌ با کمک نواحی بر ساخت و ساز بود و دوم شبکه نظارت کارگاهی را به شبکه به هم مرتبط تبدیل کردیم درواقع هم اکنون به صورت آنلاین بر۱۰هزار کارگاه ساختمانی که در تهران وجود دارد، نظارت می شود.

واحدهای کوچک مقیاس به فرهنگ ایرانی نزدیک است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره خانه‌های کوچک مقیاس، بیان کرد: پیشنهاد این طرح به وزارت کشور ارسال شده که نظر بدهد، کسانی که نگرانند این مقیاس 35 متری با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی همخوانی نداشته باشد، باید به محله کن سری بزنند که خانه ها کوچک است اما دقیقا مانند معماری ایرانی و سبک فرهنگ ایرانی ساخته شده است. برای هر ساختمان اجازه داده شده ۲۰ درصد واحدها کوچک مقیاس و حداکثر ۳۵ متر باشد، این می‌تواند.

او همچنین از توافق با راه آهن درباره خط راه آهن تهران- تبریز خبر داد و گفت: راه آهن تهران تبریز، که به مرحله نهایی رسیده و کار پیش رفته است، امیدوارم در دو ماه آینده استارت اجرای برخی کارها زده شود.

گلپایگانی درباره ایمن‌سازی ساختمان‌های در دست ساخت از سوی شهرداری، اظهار کرد: شهرداری به دلیل محدودیت مالی، ساختمان‌های زیادی در دست ساخت ندارد، اما همان تعداد را هم منضبط کردیم به طوری که دو ایستگاه آتش نشانی که در ابتدا کارشان را بدون پروانه شروع کرده بودند متوقف کردیم. شهرداری مجموعه گسترده ای است و گام اول برای نظارت آغاز شده است، اما قبول داریم که همه ساخت و سازهای شهرداری ساخت و سازهای باکیفیتی نبوده است.

دو مشکل پلاسکو

او در پاسخ به پرسشی درباره پلاسکو هم توضیح داد: از نظر قانون آن چیزی که در شهر ساخته می شود باید پس از دریافت پروانه ساخت باشد، اما پلاسکو دو مساله دارد؛ یکی درباره هزینه صدور پروانه است، چون ناخواسته حادثه رخ داده بود و درخواست بنیاد مستضعفان از شهرداری این بود که برای صدور پروانه تخفیف داده شود؛ اما چون قانون مالیات بر ارزش افزوده تخفیف در عوارض ساخت را ممنوع کرده است این امکان برای شهرداری وجود.

این مقام مسئول مساله دوم پلاسکو را تامین پارکینگ عنوان کرد و گفت: بنیاد ممعتقد است این ساختمان از قبل پارکینگ نداشته و ایجاد پارکینگ با مشکل مواجه می شود. در هر دور مورد هم با وزیر راه و و شهرسازی و هم شورای شهر مکاتبه کردیم که تعیین تکلیف شود و قرار شد در نخستین نشست شورای عالی معماری و شهرسازی این موضوع بررسی شود.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 در تفاهمنامه شرکت راه‌آهن با شهرداری تهران انجام شد

واگذاری بهره‌‌برداری از عرصه فوقانی تونل راه‌آهن تهران-تبریز به شهرداری تهران

می متالز - آیین انعقاد تفاهمنامه شرکت راه‌آهن با شهرداری تهران، سه‌شنبه دهم تیرماه با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان راه‌آهن و شهردار تهران برگزار شد.
 

واکنش شهرداری به انتشار تصویر تایرهای فرسوده بی‌آرتی

می متالز - در چند روز گذشته تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از آن داشت اتوبوس بی‌آرتی با لاستیک پاره و فرسوده در حال فعالیت در ناوگان است.
 پس از ۱۰ سال توقف در ایران‌خودرو دیزل؛

خط تولید اتوبوس شهری احیا شد

می متالز - مدیرعامل ایران خودرو دیزل از ایجاد رونق در خطوط تولید اتوبوس ایران خود رو دیزل خبر داد و گفت: خط تولید اتوبوس بعد از 10 سال توقف، برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران آغاز به کار می کند.
 

کاهش صدور پروانه های ساختمانی چالش اصلی بخش مسکن

می متالز - نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه کاهش صدور پروانه های ساختمانی تهدیدی بر تولید و در نهایت قیمت مسکن است گفت: سهم بیش از 60 درصدی زمین در قیمت مسکن از عوامل بالا بودن رشد بهای ملک است.
 

ماجرای طراحی ساختمان جیپ از وارطان هوانسیان

می متالز - وارطان هوانسیان معمار ارمنی‌تبار اهل ایران بود. او که از مدافعان سرسخت معماری مدرن در ایران به‌شمار می‌آمد طی سال‌ها فعالیت تخصصی، ساختمان‌های ارزنده‌ای در کوچه و خیابان‌های تهران از خود به یادگار گذاشت.
 به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی صورت گرفت:

تقدیر شهرداری تهران از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران

می متالز - به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط‌ عمومی شهرداری تهران از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران با نصب بنر «این سازمان یک روابط عمومی خوب دارد» تقدیر کرد.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما