تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۱۱۵۱
کد خبر: ۹۸۹۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
«مکی آبادی» معاون بهره برداری شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در گفت و گو با «می متالز» مطرح کرد:

عزم ضد کرونایی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برای جهش در تولید آهن اسفنجی/ ثبت ۱۷ رکورد تولید

می متالز - شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به عنوان یکی از شرکت های مطرح تولیدکننده آهن اسفنجی در کشور، با توجه به رسالت خود مبنی بر تامین بخشی از نیاز کارخانه های فولادی، حفظ و توسعه اشتغال و در عین حال، پیاده سازی شعار امسال (جهش تولید)، در شرایط بحرانی کرونا، نه تنها تولید خود را متوقف نکرده، بلکه عزم خود را برای ثبت رکورد جدیدی در تولید به ثبت برساند. این اقدام، با تلاش خستگی ناپذیر کارکنان شرکت و البته رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شده است.
عزم ضد کرونایی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر برای جهش در تولید آهن اسفنجی/ ثبت ۱۷ رکورد تولید

به گزارش می متالز، این شرکت طی سال گذشته، ۱۷ رکورد تولید را به ثبت رساند و در بومی سازی قطعات و تجهیزات، گام های قابل توجهی برداشته است.

این اظهارات، بخشی از سخنان مهندس «مهدی مکی آبادی» معاون بهره برداری شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در گفت و گو با «می متالز» است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

آقای مهندس در سال "جهش تولید"، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر چه برنامه ای را در دستور کار دارد؟

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به عنوان یکی از حلقه های اصلی تکمیل زنجیره فولادی استان کرمان و بزرگ ترین عرضه کننده آهن اسفنجی کشور همچون همیشه به واسطه تنظیم سیاست های راهبردی سالانه مجموعه توسط مدیرعامل و هیات مدیره محترم با عنایت ویژه به تعیین مسیر رهبر معظم انقلاب در ابتدای هر سال، عزم خود را برای عملیاتی کردن سیاست جهش تولید جزم کرده است و این مهم در برنامه تولید امسال این شرکت محقق خواهد شد. این اقدام، مستلزم جهادی خستگی ناپذیر در عرصه تولید و عملیات لجسیک این شرکت است و انشا الله بیش از 3 میلیون تن آهن اسفنجی تولید خواهد شد.

میزان تولید 12ماهه سال 1398 شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر چقدر بوده است؟

 در سال 98 تولید شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به میزان حدوداً 8/2 میلیون تن آهن اسفنجی با کیفیت استانداردهای صادراتی و جهانی بوده است این مهم نیز با تمام تلاش عزیزان در رسته های صف و ستاد شرکت و با مدیریت داهیانه مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، جناب آقای مهندس «محمد محیا پور» با وجود همه کمبودهای زیر ساخت و انرژی محقق شد.

پیشرفت برنامه های توسعه ای این شرکت چگونه بوده است؟ روند آن در ادامه با شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا را چطور می بینید؟

الحمدلله سال 98 را می توان سال جهش در این حوزه نام برد. به طوری که برای همه پروژه ها تصمیم گیری و اجرای آن شروع شده است. البته در شرایط تحریم، پروژه های توسعه ای در اولویت هستند.

نقش بومی سازی و بازدهی آن را در سال 1398 برای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر چطور دیدید؟

سال 98 با توجه به فراز و نشیب های زیاد در حوزه تامین تجهیزات، با هدف خودکفایی و ایجاد همگرائی بین توانمندی های موجود کشور در راستای رفع نیازهای فنی، تخصصی، ساخت و راه اندازی، گام های بزرگی برداشته شد. در یکی از موارد، با قطع همکاری شرکت تامین کننده ژاپنی، اقدام به ساخت کردیم که مورد تشویق آنها واقع شدیم. اکنون بیش از 80 درصد از قطعات کارخانه، ساخت داخل شده است.

آیا با شیوع  ویروس کرونا، تاثیری در فعالیت ها و روند تولید شما گذاشته است؟  برنامه ها و تمهیدات شما برای پرسنل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر چیست؟

شایان ذکر است به رغم تعریف پروژه های بسیار سنگین در حوزه توسعه، خطوط تولید و توسعه زیر ساخت، تلاش زیادی برای جستجوی شرکت های داخلی توانمند و اجرای این فعالیت ها از طریق آنها، با اولویت در حال انجام است به نحوی که بیش از 80 درصد پروژه ها توسط توان داخلی مهندسی، تامین و اجرا می شود. البته با پیدایش شرایط بحرانی ناشی از کرونا، کمیته شرایط اضطراری داخلی به موقع تشکیل شد و طراحی و اجرای دستورالعمل ها و مصوبات هوشمندانه در کنار استفاده از مصوبات کشوری به واقع در مدیریت بحران بسیار راهگشا شد. به نحوی که تولید شرکت متوقف نشد و این روند، حاصل از خود گذشتگی و ایثار جبهه مقدم و پرسنل جوان و پر تلاش این مجموعه بود که با رعایت کامل مسائل بهداشتی و ایمنی صورت گرفت. در حوزه پروژه ها نیز  قابل ذکر است با توجه به غالب بودن مجریان و پیمانکاران داخلی، سایت ها با هدف کنترل عبور و مرور و کاهش ریسک متوقف شد که همگام با مصوبات دولت و با ایجاد تدابیر لازم از جمله مکان و رعایت دوره زمانی قرنطینه پرسنل شاغل در پروژه، فاز آغاز به کار پروژه ها در سال 99 نیز تا هفته آینده کلید خواهد خورد.

آیا اخیراً رکورد جدیدی توسط شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر ثبت شده است؟

بله، دست یابی به رکورد آماده به کاری ۸ هزار ساعته برای واحد کوثر در سال نخست بهره برداری و دستیابی به ظرفیت تولید بیش از 5/1 میلیون تن در سال نخست راه اندازی این واحد، از جمله رکوردهای ثبت شده در سال 98 به دست توانمند همکاران شرکت بوده است. در مجموع، با دستیابی به رکوردهای روزانه و ماهانه،  17 رکورد ثبت شد.

 مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر قبلا در اظهارات خود به موضوع بهره گیری از نخبگان در این شرکت اشاره کرده  بود. بهره گیری از نخبگان در کدام بخش ها و به چه دلیل است؟

اتخاذ تصمیم راهبردی مدیرعامل محترم شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در حوزه جذب منابع انسانی مبنی بر استفاده از ظرفیت نخبگان کشور در حوزه های مختلف از جمله بهره برداری، مهندسی و نیز تحقیق و توسعه این شرکت، اتفاقات بسیار مبارکی را درآینده نزدیک به دنبال خواهد داشت که زمینه ساز افزایش بهره وری و تولید رقابتی خواهد شد.

شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با بهره گیری از دانش فنی و مهندسی خود، تمرکز زیادی بر روی اصلاحات در بخش های مختلف خود داشته است. آیا اصلاحات بخش ها در سال 99 نیز ادامه خواهد داشت ؟

استراتژی اصلی در حوزه تولید و مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر بر پایه استفاده از دانش روز در راستای افزایش  بهره وری و کاهش قیمت تمام شده بنا شده است. از این رو، با توجه به اینکه دانش روز حد و مرزی نمی شناسد و دائم در حال رشد است، بنابرین پیگیری و اجرایی کردن اصلاحات و به روز آوری امکانات، تجهیزات و فرآیندها جزو لاینفک یک سیستم پویا خواهد بود. از این نظر، شرکت توسعه آهن و فولاد در طول عمر خود برای ایجاد تولید پایدار و بهره ور، همه ساله این مسیر را با جدیت می پیماید.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده