تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۹۹۴۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دو پیشنهاد عضو شورای‌عالی بورس برای زیرساخت انجام معاملات

می متالز - عضو شورای‌عالی بورس با توضیحاتی درباره سامانه های معاملاتی و پس از معاملات گفت: برای توسعه بازارسرمایه باید خرید محصول مطمئن خارجی و تولید بومی نرم‌افزار بطور همزمان در دستور کار قرار گیرد.
دو پیشنهاد عضو شورای‌عالی بورس برای زیرساخت انجام معاملات

به گزارش می متالز، شاهین چراغی با انتشار مطلبی در روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان "توسعه بازار سرمایه در گرو توسعه سامانه معاملاتی" اعلام کرد: سامانه‌های معاملاتی TRADE و پس از معاملات POST TRADE در دنیا مانند طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری است که معدود کشورهایی به این دانش دست یافته‌اند.

به جهت پیچیدگی در معماری این سیستم‌ها عمدتا سایر کشورها و بورس‌ها از محصولات شرکت‌های محدودی استفاده کرده و نوشتن این برنامه‌ها به جهت نوع معماری، دانش روز و... هرچند غیرممکن نبوده اما مرسوم نیست. چراکه بورس‌ها در استفاده از سامانه جدید که آزمایش عملیاتی نشده و در کشوری زیر بار نرفته باشد حتی‌الامکان ریسک نمی‌کنند.

درحال‌ حاضر قوی‌ترین و به‌ روزترین سامانه معاملاتی و پس از معاملاتی دنیا را شرکت Nasdaq طراحی می‌کند و سهام خیلی از بورس‌ها و سهام شرکت‌های دیگر را که در سامانه‌های معاملاتی و پس از معاملات خبره هستند، خریداری می‌کند. بنابراین بر خلاف سیستم‌های CORE BANKING این سیستم‌ها، معماری و پیچیدگی‌های فراوانی داشته و به جهت حجم دیتا، سرعت انجام معاملات و... اصولا قابل قیاس با سیستم‌های ساده بانکی نیست.

چرخه معاملاتی توسط دو سامانه اصلی انجام می‌شود: سامانه معاملات TRADE در شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و سامانه پس از معاملات POST TRADE در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

سامانه معاملات بورس تهران و فرابورس بطور مجزا مستقر شده‌اند. سامانه معاملات بورس کالا نیز در شرکت بورس کالا بطور مجزا راه‌اندازی شده است. بورس انرژی از سامانه معاملاتی بورس تهران استفاده می‌کند. سامانه پس از معاملات هم در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.

سامانه معاملات TRADE

سیستم معاملات بورس که معروف به NSC یا V۹۰۰ است از شرکت فرانسوی EURONEXT ATOS با تلاش عبده‌تبریزی در زمان مدیریت وی خریداری شد و پس از بومی‌سازی در دوره صالح‌آبادی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. نسخه به‌ روز شده آن در بورس عمان، تونس و فیلیپین درحال فعالیت است.

در همان زمان، مذاکرات برای خرید سیستم پس از معاملات (سپرده‌گذاری) نیز انجام شد که منجر به عقد قرارداد با یک شرکت کانادایی با محوریت شرکت EURONEXT ATOS شد. با توجه به نوع معاملات بورس ایران و خرید همزمان سهام شرکت ATOS توسط بورس نزدک و انصراف شرکت ATOS در اجرای قرارداد به جهت تحریم‌ها علیه ایران به‌رغم اینکه ۲۰ درصد از طراحی POST TRADE توسط شرکت کانادایی پیش رفته بود شرکت EURONEXT ATOS اعلام کرد قادر به ادامه کار با ایران نیست. 

در آن زمان دو راهکار عملیاتی برای مدیران وقت وجود داشت، تحویل گرفتن بخش آماده قرارداد یعنی نرم‌افزار معاملات TRADE یا شکایت به مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی برای اجرای کل قرارداد. با توجه به فضای دوران ریاست احمدی‌نژاد و تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران، مدیریت وقت به‌درستی تصمیم گرفت قسمت معاملات TRADE را تحویل بگیرد و انصراف را از بخش دوم قرارداد اعلام کند. بنابراین سیستم TRADE را به ناچار به سیستم سپرده‌گذاری قبلی که متعلق به دانش و معماری حدود ۱۵ سال پیش بود وصل کند.

اگر چه در زمان پس از برجام یک به‌ روز‌ رسانی از شرکت ATOS برای سامانه TRADE دریافت شد و سرعت انجام معاملات را چندین برابر کرد اما همچنان معماری اولیه همین سیستم نیز متعلق به سال‌های ۱۳۸۰ است.

سامانه پس از معاملات POST TRADE

سیستم پس از معاملات از سال ۷۵ در بورس ایران مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم در دوران میرمطهری از شرکت کانادایی به نام EFT Canada خریداری شد و تا امروز که ۲۴ سال از عمر آن می‌گذرد بدون هیچ‌گونه به‌ روز رسانی توسط شرکت فروشنده و صرفا با همت نیروهای متخصص داخلی مشغول بکار بوده است. سیستم معاملاتی ATOS به سیستم شرکت کانادایی متصل شد این سیستم اصطلاحا به نام سرورهای آن (IBM AS۴۰۰) شناخته می‌شود و از سه بخش عمده تشکیل شده است.

بخش اول: رجیستری (که صدور کد برای سهامداران توسط این قسمت انجام می‌شود)

بخش دوم: قسمت معاملاتی و اطلاعات تغییر سهام سهامداران (که تمام معاملات توسط ATOS مجدد در این قسمت شبیه‌سازی شده و تغییرات سهام در بانک‌های اطلاعاتی می‌نشیند)

بخش سوم: یا تسویه حساب معاملات بین ارکان بازار سرمایه

درحال‌ حاضر پس از انجام معاملات روزانه که تا ساعت 12:30 توسط سامانه معاملات ATOS انجام می‌شود، معاملات در اختیار بورس‌ها قرار می‌گیرد تا ناظران به‌دلایل مختلف معاملات را تایید یا ابطال کنند. حداکثر تا ساعت 4 بعدازظهر این دیتا توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به شرکت سپرده‌ گذاری و به بخش معاملات سیستم POST TRADE (به روز کردن دیتای سهامداران) سیستم AS400 ارسال می‌شود.

سامانه معاملاتی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز معاملات روز را مجدد محاسبه و چنانچه بنا بر دستور مقامات قضایی، مالیاتی و... اگر معاملاتی از ساعت 9 تا 12:30 صورت گرفته که نیازمند مسدودی یا توقیف است را اعمال می‌کند. خروجی سیستم AS400 که تغییرات سهام سهامداران است، حداکثر تا 12 ساعت باید تحویل شرکت مدیریت فناوری شود تا سیستم برای معاملات روز بعد با اطلاعات مانده سهام مشتریان آماده باشد.

معماری سیستم فوق متعلق به بیست سال گذشته بوده و این سیستم به جهت افزایش تعداد سهامداران جدید یا افزایش تعداد دفعات معاملاتی بخصوص در روزهای عرضه اولیه تا ساعت‌های قبل از شروع معاملات همچنان درگیر پردازش اطلاعات است و بعضا تا چند ساعت قبل از معاملات روز بعد در حال پردازش و آماده‌سازی اطلاعات برای ارسال به سیستم معاملات برای شروع معاملات خواهد بود.

در سال‌ 87 و به جهت تحریم ایران توسط شرکت کانادایی در ندادن سامانه POST TRADE سرمایه‌گذاری مشابهی برای طراحی و نوشتن این شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد که به‌رغم تلاش مدیریت وقت و هزینه‌های انجام شده و بنا بر دلایل متفاوت از جمله اعتقاد بخشی از نیروهای فنی و مدیران بعدی به جهت ریسک‌های عملیاتی این سامانه آن پروژه در انتهای کار رها شد و به یکی از مشهود‌ترین اختلافات بین طرفداران خرید سامانه‌های معاملاتی و پس از معاملاتی از خارج یا نوشتن این سامانه‌ها در داخل تبدیل شده است.

پس از برجام مذاکرات متعددی مجددا با شرکت‌های معدودی در سطح بین‌المللی که دانش طراحی این سامانه‌ها را دارند شروع شد و تا عقد قرارداد در زمان محمدی نیز پیش رفت اما بنا با بر مصالح و اعتقاد  کرباسیان وزیر وقت اقتصاد و تاکید بر بومی‌سازی و اتکا به دانش جوانان ایرانی به‌رغم تمام تلاش‌ های محمدی به‌دلیل دستور کتبی وزیر اقتصاد به وی، پروژه خرید نرم‌افزار سامانه معاملات و پس از معاملات از خارج انجام نپذیرفت و کار مطالعاتی و طراحی آن به گروهی از متخصصان و نخبگان داخلی با محوریت دانشگاه تهران داده شد. پیش‌بینی‌می‌شود اگر همه چیز خوب پیش برود به همت نیروهای نخبه و جوان حداکثر بین دو تا پنج سال برای عملیاتی شدن این سامانه‌ها وقت نیاز داشته باشیم.

به نظر می‌رسد با توجه به استقبال مردم از بازار سرمایه و آزاد‌سازی سهام عدالت در آینده که نیازمند زیرساخت لازم برای انجام معاملات آن هستیم، اولویت خرید سامانه معاملاتی از خارج و به موازات آن استفاده از نیروهای با استعداد و نخبه ایرانی در نوشتن سامانه‌های بومی در دستور کار قرار گیرد.

بدون شک شرایط فعلی ایجاب می‌کند به شرکت‌های خارجی در ارائه خدمات متکی نباشیم. اگر چه اعتقاد داریم تحریم‌ها منجر شد به بخش‌های زیادی از دانش روز دنیا دست پیدا کنیم اما برای اینکه زمان را در این شرایط خطیر برای توسعه بازار سرمایه از دست ندهیم باید خرید محصول مطمئن خارجی و تولید بومی نرم‌افزار را بطور همزمان در دستور کار قرار دهیم.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده