تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۹۹۴۶۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
توسط یک استارت آپ ایتالیایی؛

پنجره‌های خورشیدی با فناوری نانو ساخته می‌شود

می متالز - یک استارت آپ ایتالیایی درصدد است که پنجره‌هایی مجهز به پنل‌های خورشیدی با فناوری نانو به تولید برساند.
پنجره‌های خورشیدی با فناوری نانو ساخته می‌شود

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از خبرگزاری مهر به‌نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، شرکت گلس‌ توپاور با استفاده از نانوذرات، فیلم لایه نازکی ساخته است که می‌توان آن را روی پنجره‌ها استفاده و با این کار به تولید انرژی کمک کرد.

یک استارت‌آپ ایتالیایی فناوری متمرکز کننده نور خورشید را ارائه داده است که می‌توان آن را در عناصر ساختمان نظیر پنجره‌ها استفاده کرد. در این فناوری از نانوذرات موسوم به کروموفور استفاده شده است که به لطف مهندسی مناسب، فرآیند جذب و انتشار نور را افزایش می‌دهد.

این شرکت ادعا می‌کند که با این فناوری، کارایی تبدیل به ۳٫۲ درصد افزایش یافته و شفافیت در برابر نور مرئی ۸۰ درصد است.

شرکت گلس‌ توپاور (Glass to Power) در ساخت این محصول از پلاستیک نیمه‌شفاف تقویت شده با کروموفور استفاده کرده است که قابلیت جذب نور و انتشار مجدد آن را در طول‌موج‌های بلندتر دارد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط این شرکت، فوتون‌های انتشار یافته دوباره توسط لبه‌های پنل خورشیدی جذب شده و کارایی را افزایش می‌دهد.

به‌گفته مسئولان این شرکت، این فناوری به سادگی قابل ترکیب شدن با تجهیزات مختلف بوده و برای ساختمان‌های پرجمعیت شهری که به‌دنبال کاهش مصرف انرژی‌ هستند، مناسب است. این شرکت امکان ساخت نمونه‌های اولیه با بازده بالا را داشته و می‌تواند برای مساحت‌های مختلف از چند صد سانتی‌متر مربع تا ابعاد بزرگ‌تر این محصول را تولید کند.

این صفحه لومینسانس حاوی نانوذرات در واقع بی‌رنگ بوده که این موضوع شرطی مهم برای استفاده از آن در عناصر ساختمان است.

سخنگوی این استارت‌آپ می‌گوید که از این فناوری می‌توان در ساخت پنجره‌های فتوولتائیک استفاده کرد که به سادگی در ساختمان‌ها استفاده شود، به‌طوری‌که از داخل یا خارج این پنل‌ها قابل رؤیت و تشخیص نباشد و عملاً نامرئی باشند؛ علاوه‌بر این، میزان شفافیت این صفحه‌های لومینسانس در مرحله تولید با توجه به نیاز مشتری می‌تواند تعیین شود تا بهترین تعادل میان جذب انرژی و میزان نور برای نورپردازی محیط داخل منزل ایجاد شود.

مسئولان این شرکت می‌گویند: کیفیت نور منتقل شده مطابق گواهی‌نامه UNI ۱۰۳۸۰، در گروه A1 قرار دارد که بهترین درجه برای روشنایی داخل منزل است.

عناوین برگزیده