تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۹۹۵۱۴
سرویس خبر : انرژی

ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس‌جنوبی افزایش می‌یابد

می متالز - قائم‌مقام طرح توسعه فاز ۱۹ پارس‌جنوبی از ورود کشتی حامل گوی شناور این فاز به عسلویه خبر داد و گفت: ظرفیت بارگیری میعانات‌گازی در این گوی شناور ۷ هزار مترمکعب در ساعت است.
ظرفیت بارگیری میعانات گازی پارس‌جنوبی افزایش می‌یابد

به گزارش می متالز، سیدحسین عظیمی با اشاره به اینکه این سامانه بارگیری میعانات گازی، صبح شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه وارد اسکله بندری پارس شد، اظهار کرد: یکی از روش‌های متداول انتقال میعانات گازی به کشتی‌های نفتکش استفاده از گوی شناور (SPM) است. وی با بیان اینکه این گوی شناور روی آب، به‌وسیله اتصالات زنجیر و لنگرهای شمعی که در بستر دریا کوبیده می‌شوند، مهار می‌شود و امکان پهلوگیری نفتکش برای بارگیری میعانات گازی را فراهم می‌سازد، افزود: کار نصب و بهره‌برداری این گوی شناور در خلیج‌فارس تا شهریور امسال به پایان می‌رسد. قائم مقام طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به ساخت و انجام آزمون‌های کیفی این گوی شناور توسط یک شرکت خارجی اشاره کرد و گفت: ورود این تجهیز راهبردی به پارس جنوبی و نصب و راه‌اندازی آن از جمله پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌رود و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به‌صورت هفتگی اجرای آن را رصد می‌کند. عظیمی درباره آثار مطلوب اجرای این پروژه تصریح کرد: نصب و راه‌اندازی گوی شناور فاز ۱۹ افزون بر بالا بردن ظرفیت تناژ بارگیری کشتی‌ها در پایانه صادراتی منطقه پارس ۲، افزایش انعطاف‌پذیری عملیاتی و نیز قابلیت انجام تعمیرات دوره‌ای تاسیسات را امکان‌پذیر می‌کند و ضمن جلوگیری از فرسودگی تجهیزات اندازه‌گیری و بارگیری میعانات گازی و متعادل‌سازی سطح توان عملیاتی آنها، نقش موثری در تولید پایدار گاز و میعانات گازی ایفا می‌کند.

قائم مقام طرح توسعه فاز ۱۹ پارس‌جنوبی با بیان اینکه هم‌اکنون میعانات گازی فازهای منطقه پارس ۲ از طریق گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی بارگیری می‌شود، افزود: میعانات گازی این فازها از طریق یک میترینگ مشترک و به‌وسیله یک خط لوله دریایی به گوی شناور فاز ۱۲ پارس جنوبی برای بارگیری ارسال می‌شود.

عناوین برگزیده