تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۱۰۰۳۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات 7264 کامیون کالا به عراق در ۳ روز

می متالز - سخنگوی گمرک گفت: در سه روز بیش از ۷ هزار کامیون کالاهای صادراتی به عراق رفته است.
صادرات 7264 کامیون کالا به عراق در ۳ روز

به گزارش می متالز، سید روح الله لطیفی اظهارداشت: در سه روز گذشته بیش ازهفت هزار و 264 کامیون کالای صادراتی به عراق صادرشده است که مرز پرویزخان با دو هزار و 786 کامیون بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: گمرک ایران با پیشنهاد انجام پروتکل های بهداشتی به جای مسدودی مرز به دنبال ادامه روند تجاری کشور بوده است.با وجود همه تلاشهای مسوولین دو کشور ایران وعراق، برای حفظ سلامتی اتباع دو کشور و ادامه روند تبادل کالا شاهد اتخاذ دو تصمیم در رویه تجاری بین دو کشور هستیم، در مرزهای کردی باتصمیم اقلیم کردستان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انتقال بار از کامیون‌های ایرانی به کامیون‌های عراقی  روند تجاری با وجود مشکلاتی از قبیل زمانبر بودن بیشتر خروج کالا به دلیل اجرای این پروتکل ها درحال انجام است و تجارت متوقف نشده است.

وی ادامه داد: در بخش عربی همچنان مرزها بسته است و همین امر باعث شده بسیاری از تجار نتوانند کالای صادراتی خود را به مقاصدشان برسانند و برخی دیگر نیز با تغییر مسیر، مجبور به جابجایی کالا از مرزهای کردی هستند و طبیعی است که مسیر طولانی تر، هزینه های حمل بیشتر نیز نسبت به قبل برای کالا در مقاصد عربی را شاهد باشیم و از طرفی نیز صفهای طولانی تر به دلیل درخواست بیشتر برای ورود از این مرزها تشکیل شود.

لطیفی افزود: علیرغم فعالیت بی وقفه پرسنل گمرک در مرزهای با اقلیم در شرایطی که کل کشور به دلیل کرونا تعطیل شده بود، همکاران ما حتی در زمان تحویل سال نیز در حال انجام وظیفه بودند، با این وجود در مرز پرویز خان با درخواست گمرک ایران،  روزهای جمعه نیز از هفته گذشته برای انجام خدمات گمرکی و جابجایی کالا به روزهای کاری اضافه شد تا تعطیلی رسمی روز جمعه در دو کشور  باعث تعطیلی خدمات نشود و کمی از معطلی کالا در پشت مرزها کاسته شود ودر مرز باشماق نیز مسیر اضافه ای برای تسریع در تردد و کاهش توقف کالا به همت بخش خصوصی و سازمان های همجوار  راه اندازی شد.

 سخنگوی گمرک ایران در خصوص آمار اعلام شده توسط برخی از افراد اظهار داشت: گمرک ایران یک نهاد رسمی است و بر اساس قانون در تجارت فرامرزی مسوول است و آمار اعلام شده توسط این سازمان، آمار رسمی است و از آنجاکه تجارت از این مرزها هم با انجام تشریفات گمرکی و بر اساس مستندات انجام می شود همه موارد چه از لحاظ اسناد، مجوزها، و ارزش کالا و بارنامه ها و ... در این تشریفات ثبت می شود بنابر این آماری که اعلام می شود مستند و مستدل است و گمرک به عنوان  مرزبان اقتصادی کشور، منبع اطلاعات و آمار تجارت خارجی  کشور است و نهادهای رسمی کشور و یا  مرتبط با تجارت خارجی نیز از اطلاعات ثبت شده در گمرکات استفاده می کنند.

سخنگوی گمرک ادامه داد: بنابراین طرح هر گونه ادعای غیر مستند کمکی به تصمیم گیری، تصمیم سازی و یا تجارت کشور نمی کند. بنابراین از همه تلاشگران تجارت خارجی که این روزها جهادگرانه در تلاش هستند درخواست می کنیم اطلاعات صحیح را بیان کنند. 

وی گفت: تجارت بین کشورمان با کشور عراق در شرایط عادی و مسدود نشدن مرزها نزدیک به9 میلیارد دلار در سال 98 بوده است و عراق دومین مقصد صادراتی کشورمان به شمار می رود که عمدتا کالاهای ساخته شده یا نهایی کالای صادراتی کشورمان به این همسایه غربی ما است و از این حیث نیز اهمیت به سزایی در تولید و تجارت کشورمان دارد به ویژه برای حفظ این موضوع در سالی که مزین به نام جهش تولید است بنابراین همه مسوولان درتلاش هستند همه مرزهای کشور بازگشایی شود تا بازار عراق را از دست ندهیم و صادرات بیش از 2 هزار کامیون کالا در برابر حجم صادرات در شرایط عادی فاصله زیادی دارد بنابراین واقع بینانه به موضوعات بپردازیم و قدردان کسانی باشیم که در این روزهای سخت جان بر کف در حال خدمت به کشور هستند تا وقفه ای در تجارت کشور ایجاد نشود.

لطیفی با ارائه آمار سه روز گذشته تجارت با عراق  بیان داشت: در سه روز گذشته هفت هزار و 264 کامیون و تانکر کالاهای صادراتی  را برای انتقال به عراق به مرز رسانده اند و تحویل عراقی ها شده است. گمرک پرویزخان با دو هزار و 786 کامیون بیشترین سهم و باشماق با دو هزار 366 کامیون در رتبه دوم و تمرچین با یک هزارو 499 کامیون رتبه سوم را داراست و در نهایت بازارچه مرزی سیرانبند با 628 کامیون صادراتی در دو روزی که فعال شده قرار دارد، با بررسی  آمارهای سه روز گذشته گمرکات پرویزخان، باشماق و تمرچین و دو روز گذشته سیرانبند می توان به اشتباه بودن گزارشات غیر رسمی پی برد.

سخنگوی گمرک در پایان گفت: گمرک ایران به همراه سایر سازمان های مسئول مرتبط با تجارت خارجی در تلاش است تا مرزهای کشور برای انجام تجارت با کشورهای همسایه با حفظ سلامت اتباع بازگشایی شود و مسیرهای تجاری هموار شود و از طرفی نیز از همه فعالان اقتصادی درخواست می کنیم تا اطلاعات تجارت کشوررا با دقت و توجه کافی بیان کنند.

عناوین برگزیده