تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۰
کد خبر: ۱۰۱۸۷
می متالز - با وجود تأکیدات مسئولان اقتصادی اعم از شورای رقابت و نیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مبنی بر عرضه تمامی زنجیره محصولات آلومینیوم به‌ویژه در بخش بالادست در بورس کالا، این مهم انجام نمی‌شود و همچنان جای خالی شرکت‌های بزرگ آلومینیومی در بورس کالا احساس می‌شود. حتی با معامله ۶ هزار و ۶۰۰ تنی در دی ماه نیز نمی‌توان بازار آلومینیوم در کشور را اشباع کرد.
تقاضای زیاد و معامله کم، آفت بازار آلومینیوم

به گزارش می متالز، علی‌رغم افزایش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی و لزوم استفاده صنایع داخلی از این فرصت طلایی برای افزایش تولید و صادرات، متأسفانه شاهد نوعی بی‌نظمی و بی سر و سامانی در بازار این فلز استراتژیک هستیم. از سویی عرضه آلومینیوم در بورس کالا شدیدا کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر آلومینیوم در بازار آزاد جولان می‌دهد و بسیاری از صنایع مصرف‌کننده به‌سمت بازار آزاد رفته‌اند. در سال گذشته روند بازار، عکس این موضوع بود و در بازار آزاد کمتر مصرف‌کننده‌ای سراغ آلومینیوم را می‌گرفت و اغلب معاملات در بورس کالا انجام می‌‌شد. در آن زمان قیمت آلومینیوم در بازار آزاد بیش از قیمت آن در بورس کالا بود و بنابراین اغلب خریداران در بورس کالا حضور داشتند. اما با عرضه کمتر از قیمت بورس آلومینیوم در بازار آزاد، به‌تدریج تمایل مصرف‌کنندگان و خریداران اصلی آلومینیوم در کشور نیز تغییر کرد و اغلب به‌سمت بازار آزاد رفتند.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) نیز به‌دلیل الزام قانونی مجبور بود تمامی محصولات آلومینیومی خود را در بورس کالا عرضه کند که با خالی شدن بورس از خریداران، به ناچار اقدام به صادرات محصولات خود جهت جلوگیری از دپوی آن در انبار و تأمین نقدینگی کرد. صادرات محصولات ایرالکو باعث شد تا برخی از مصرف‌کنندگان به این موضوع اعتراض کنند. اما واقعیت امر آن است که بسیاری از عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالا به فروش نمی‌رفت و این شرکت چاره‌ای نداشت، جز اینکه محصولات خود را صادر کند.

حتی مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران نیز چندی پیش عنوان کرده بود که پیش از عرضه این شرکت در بورس کالا بیش از ۵ هزار تن تقاضا برای این شرکت ارسال شده بود و این شرکت خود را آماده عرضه‌های فراوان کرد، اما متأسفانه پس از چندین عرضه در بورس کالا، بسیاری از محصولات ایرالکو به فروش نرفت و بازهم شاهد مازاد محصول در بازار آلومینیوم بودیم. حتی مصوبه شورای رقابت مبنی بر عرضه تمامی محصولات آلومینیومی در بورس کالا نیز مؤثر واقع نشده است. البته در این زمینه خود مصرف‌کنندگان نیز به‌نوعی دخالت دارند و با توجه به تفاوت قیمت آلومینیوم در بازار آزاد و بورس کالا، راه‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.

نمودار نشان می‌دهد که در دی ماه سال ۱۳۹۶، بیش از ۹ هزار تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن بیش از ۱۰ هزار تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت ۶ هزار و ۶۰۰ تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. میزان عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا نیز از سوی ایرالکو در حدود ۵ هزار و ۶۰۰ تن بود که با ۸ هزار تن تقاضا مواجه شد و در این میان ۵ هزار تن شمش به فروش رفت. بیلت نیز از سوی ایرالکو به میزان ۳ هزار و ۱۰۰ تن عرضه شد که ۲ هزار و ۲۰۰ تن تقاضا داشت و در نهایت یک هزار و ۲۰۰ تن از این محصولات معامله شد. شمش آلیاژی نیز از سوی صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان به میزان ۳۰۰ تن عرضه شد که بدون متقاضی و معامله رینگ بورس کالا را ترک کرد.