تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۵۰۸
کد خبر: ۱۰۱۸۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عطش تولیدکنندگان به سود بیشتر و افزایش نسبی پریمیوم آلومینیوم بازار آمریکا

می متالز - در حالی که انتظار می‌رفت به‌خاطر طولانی شدن عملیات راه‌سازی تا ماه آوریل سال ۲۰۱۸ در مناطقی که از طوفان‌های هاروی و ایرما در ایالات متحده آسیب دیده‌اند، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و پریمیوم‌ها به روند صعودی خود ادامه دهد، ولی دیگر صنایع بزرگ در این منطقه از جمله صنایع پتروشیمی و شیمیایی که همچون آلومینیوم به‌شدت از کاهش دسترس‌پذیری جاده‌ای آسیب دیده بودند و از صنایع کلیدی درآمدزای این مناطق به‌شمار می‌روند، سبب تسریع شدن عملیات راه‌سازی شده و از رشد چشم‌گیر پریمیوم‌ها در این منطقه جلوگیری کردند.
عطش تولیدکنندگان به سود بیشتر و افزایش نسبی پریمیوم آلومینیوم بازار آمریکا

به گزارش می متالز، پریمیوم به‌طور کلی به اختلاف قیمت پایه و قیمت معامله، اطلاق می‌شود. در معاملات فلز آلومینیوم که قیمت پایه، عموما قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن لحاظ می‌شود، مابه تفاوت هزینه‌ای که خریدار باید به‌ازای هر تن پرداخت کند، جزو پریمیوم لحاظ می‌شود. این اختلاف قیمت متأثر از حجم داد و ستد، نوع معامله برای تحویل کالا و برخی عوامل دیگر، در هر بازار به‌طور مجزا تعیین می‌شود که می‌تواند از یک بخش ثابت و یک بخش متغیر تشکیل شده باشد. با توجه به اینکه پریمیوم دقیقا چگونه تعریف شده باشد، در برخی از بازارها، ممکن است که بخش ثابت از این اختلاف قیمت، تحت عنوان پریمیوم لحاظ شود.

با این وجود عموما برای مطالعه بازارهای مناطق مختلف، اختلاف قیمت معامله با قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن، به‌عنوان پریمیوم مورد بررسی قرار داده می‌شود که شامل هزینه‌های حمل و نقل و بیمه‌های مورد نظر برای تحویل کالا نیز هست. از این رو با توجه به اینکه نوع قرارداد برای تحویل کالا به‌صورت CIF ، DDP ،FOB یا اشکال دیگر باشد، مقدار پریمیوم تغییر می‌کند.

نمودار، روند تغییرات کمینه و بیشینه مقدار پریمیوم آلومینیوم اولیه خالص برای شمش‌های سری P۱۰۲۰A را در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷ در بازارهای آمریکا و روتردام با تغییرات قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن مقایسه می‌کند. پریمیوم نشان داده شده در این نمودار برای بازار روتردام، اختلاف قیمتDDU (Delivered Duty Unpaid) نسبت به قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن و در بازار ایالات متحده، قیمت DAP (Delivered At Place) نسبت به قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن گزارش شده است.

این در حالی بود که انتظار می‌رفت به‌خاطر طولانی شدن عملیات راه‌سازی در مناطق آسیب دیده ایالات متحده تا ماه آوریل سال ۲۰۱۸ به خاطر طوفان‌های هاروی و ایرما و همچنین معضل کمبود رانندگان در این منطقه، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و پریمیوم‌ها به روند صعودی خود ادامه دهد، ولی دیگر صنایع بزرگ در این منطقه از جمله صنایع پتروشیمی و شیمیایی که همچون آلومینیوم به‌شدت از کاهش دسترس‌پذیری جاده‌ای آسیب دیده بودند و از صنایع کلیدی درآمدزای این مناطق به‌شمار می‌روند، سبب تسریع شدن عملیات راه‌سازی شده و از رشد چشم‌گیر پریمیوم‌ها در این منطقه جلوگیری کردند.

اما در مقابل کاهش عرضه، تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی تلاش کردند تا با افزایش دادن قیمت‌ها و پریمیوم‌ها، بر سود خود بیافزایند. گفتنی است که با افزایش قابل توجه برخی از مواد اولیه اصلی در واحدهای ذوب آلومینیوم، از جمله آندهای کربنی و آلومینا، برخی از واحدها در حاشیه ضرر حتی فعالیت می‌کردند. در عین حال نیز، بسیاری از پیش‌بینی‌های مؤسسات، حاکی از رشد قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ بود که به این امر دامن زد.

عناوین برگزیده