تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۱۰۷۷۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تشریح کرد

رفع نیاز مسکن با روش‌‌های جدید عرضه

می متالز - شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن یکی از بزرگ‌ترین فعالان صنعت ساختمان و انبوه‌سازی در کشور است که اردیبهشت سال ۱۳۶۹ تاسیس شد. فعالیت‌های شرکت در زمینه‌هایی ‌چون ساخت مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری و آموزشی و آماده‌سازی زمین متمرکز شده است.
رفع نیاز مسکن با روش‌‌های جدید عرضه

به گزارش می متالز، از ابتدای تاسیس تا پایان سال مالی گذشته (۳۱ شهریور ۱۳۹۸) این مجموعه، عملیات اجرایی ۶۷ هزار و ۶۳۱ واحد مسکونی در قالب حدود ۴۱۵ پروژه را آغاز کرده که ۵۹ هزار و ۳۷۴ واحد آن به بهره‌برداری رسیده و تحویل متقاضیان و خریداران شده است. گروه سرمایه‌گذاری مسکن دارای ۱۴ شرکت زیرمجموعه است که در ۲۸ استان و ۳۶ شهر کشور فعال هستند. این شرکت‌ها براساس راهبرد جدید مدیریتی، افزایش حدود ۹ برابری در تعریف پروژه جدید نسبت به سال قبل را در دستور کار دارد.

این گروه درحال‌حاضر بالغ بر ۸ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی در دست ساخت داشته و ۳۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در مرحله طراحی، مطالعه و بررسی دارد. این شرکت سال ۸۲ با نماد «ثمسکن» وارد بورس تهران شد و طی چند سال اخیر، سهام ۶ زیرمجموعه شرکت نیز در بازار سرمایه ایران پذیرفته ‌شده‌اند و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب نیز در شرف پذیرش در فرابورس است. آخرین سرمایه ثبت‌شده شرکت هم، ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و «شرکت گروه مالی بانک مسکن» سهامدار اصلی شرکت به‌شمار می‌آید.

 

 ۶۰هزار واحد مسکونی دستاورد ۳۰سال تلاش

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه این شرکت در ۳۰ سال گذشته ۶۰ هزار واحد مسکن با کیفیت را در اختیار شهروندان گذاشته است، گفت: هدف از ساخت‌وساز این شرکت حمایت از اقشار متوسط جامعه است.

«روزبه ظهیری‌هاشمی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن افزود: از سال گذشته، موضوع احداث ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی همسو با سیاست‌های وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مسکن در گروه سرمایه‌گذاری مسکن اجرایی شده است که این موضوع می‌تواند اثرات مطلوبی در خانه‌دار کردن مردم داشته باشد که از این تعداد، اجرای سه هزار واحد آغاز شده و باقی در مرحله اجراست.

وی گفت: درحال‌حاضر این شرکت، مگاپروژه مرکز شهر اندیشه را در دست اقدام دارد و پروژه بزرگ «آیمان» را نیز در بازآفرینی بافت فرسوده شهر تبریز تعریف کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، با افزایش تولید، قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین نیاز است موانع تولید مسکن هر چه سریع‌تر رفع شود و باید از توان بازار سرمایه برای هدایت سرمایه‌ها به بخش مسکن بهره‌گیری کنیم.

ظهیری‌هاشمی با بیان اینکه از چالش‌های صنعت ساختمان و مهم‌ترین آن دسترسی صحیح به منابع است، خاطرنشان کرد: در کشور کمبود منابع وجود ندارد اما متاسفانه در جامعه توزیع منابع به شکل اصولی انجام نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که مردم برای تهیه مسکن توانمند شوند، گفت: این موضوع در برهه کنونی که مسکن با افزایش قیمت شدید روبه‌رو شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن افزود: یکی از نکات قابل‌تامل این است که باید قانون‌گذار به این مساله ورود کند؛ چراکه روش‌های جدید حقوقی برای عرضه مسکن جدید وجود دارد که از این طریق می‌توانیم به‌جای واگذاری‌های معمولی قانون پیش‌فروش، مسکن را به شکل متری به مردم عرضه کنیم.

 

صکوک اجاره در مسیر ورود به بازار مسکن 

وی در ادامه درخصوص موافقت اصولی عرضه عمومی صکوک اجاره شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن (سهامی عام) به ارزش ۷۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به‌منظور تامین مالی شرکت‌های تابعه گفت: این اوراق توسط نهاد واسط از این شرکت خریداری‌شده، سپس به‌صورت اجاره به‌شرط تملیک واگذار می‌شود. این اوراق، چهارساله و با نرخ اجاره‌بهای ۱۸ درصد است که این اجاره‌بها هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌حساب دارندگان اوراق واریز خواهد شد. همچنین، عرضه این اوراق در صورت دریافت مجوز انتشار، از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران صورت خواهد گرفت.

وی گفت: بانک مسکن ضامن این اوراق است و پذیره‌نویسی و بازارگردانی آن برعهده شرکت تامین سرمایه بانک مسکن است و شرکت کارگزاری بانک مسکن، عامل فروش و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت این اوراق است.

 

رونق مسکن بدون رشد قیمت 

به گفته ظهیری‌هاشمی درخصوص سود دوره سه‌ماهه سال منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹ با توجه به شرایط بازار سرمایه و ارزش بازار شرکت‌های فرعی مبلغ سود تولید شده عمدتا مربوط به فروش قسمتی از سهام شرکت‌های فرعی است. با توجه به شرایط بازار سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌پذیر و فعالیت اصلی شرکت (ساخت‌وساز) بررسی و ترکیب پرتفوی اغلب سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی، فرابورسی و غیربورسی ساختمانی خواهد بود. در همین حال گروه درصدد عرضه اولیه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تابعه خود (شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب) در فرا بورس ایران بوده که جلسات مقدماتی آن برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه روند بازار مسکن بستگی به آینده شرایط اقتصاد کلان کشور و بازارهای موازی دارد. گفت: درحال‌حاضر فشار بهای تمام‌شده، کسب‌وکار سازندگان را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است و روند افزایش بهای تمام‌شده، به دلیل تورم عمومی کشور و تغییرات نرخ ارز در ماه‌های اخیر، ادامه دارد. پارامتر دیگری که بر بازار مسکن موثر است و لازم است به آن توجه شود، وضعیت بازارهای موازی به‌ویژه بازار بورس است. درحال‌حاضر شاخص بورس رشد فراوانی داشته و نقدینگی بزرگی جذب آن شده است. در صورت تغییر در این شرایط، امکان بازگشت بخشی از این نقدینگی به بازار مسکن وجود دارد و همین می‌تواند منجر به بروز تحرکات در این بازار و افزایش تقاضای سرمایه‌ای و افزایش قیمت قابل‌توجه در آن شود که در کنار افزایش قیمت ناشی از افزایش بهای تمام‌شده، می‌تواند مصرف‌کنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کند. 

وی در پایان گفت:طبیعتا در چنین شرایطی، تقاضای مصرفی با افت مواجه می‌شود، اما این به معنی عدم رشد قیمت نیست؛ بنابراین پیش‌بینی ما همچنان تثبیت روند معاملات در سطح نه‌چندان بالا در کنار افزایش مستمر قیمت‌ها است. بدیهی است این پیش‌بینی با فرض ثبات شرایط کلان اقتصاد کشور به‌ویژه نرخ ارز است.

عناوین برگزیده