تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۱۱۲۸۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولادی که دیگر در صدر نیست!

می متالز - شرکت صدر فولاد لرستان به عنوانی ظرفیت مهم و اشتغال‌زا و البته راکد استان همچنان وضعیت نامشخصی داشته و معلوم نیست چه زمانی دوباره به چرخه تولید بازگردد.
فولادی که دیگر در صدر نیست!

به گزارش می متالز، این شرکت اواخر سال ۸۹ در لرستان شروع به فعالیت کرد و در سال ۹۰ دارای ظرفیت تولیدی ۲۷۰ هزار تن میلگرد ساختمانی با ۱۲۰ نفر اشتغال‌زایی شد.

دوران خوش فولاد صدر همان سال‌های اولیه بود جایی که محصولات این کارخانه اسفندماه ۱۳۹۰ به خارج کشور صادر شد.

۲۰ اسفندماه همین سال بود که مراسمی به این مناسبت برگزار شد و در آن دکتر دهمرده استاندار وقت لرستان گفته بود: تجهیز سیستم‌های شرکت صدر فولاد لرستان به تکنولوژی جدید و روز دنیا برای افزایش ظرفیت خط تولید و اشتغال‌زایی بیشتر، ضروری است.

 

ضرورت افزایش ظرفیت خط تولید و اشتغال‌زایی صدر فولاد

وی ضمن ابراز رضایت از فعالیت تولیدی شرکت صدر فولاد لرستان، وضعیت استفاده بهینه از تکنولوژی جدید و روز دنیا را در این شرکت مناسب ارزیابی کرد و گفت: باید با توجه بیشتر به این مقوله، ظرفیت خط تولید و اشتغال‌زایی را افزایش داد.

دهمرده اظهار امیدواری کرده بود با توسعه طرح و راه‌اندازی فازهای بعدی این شرکت، شاهد جهش چشمگیر در رشد صنعتی و استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منابع و نیروی انسانی باشیم.

استاندار مدیریت امور شعب بانک کشاورزی را به همکاری و مساعدت درزمینهٔ پرداخت تسهیلات در اجرای طرح توسعه‌ای و راه‌اندازی فازهای بعدی این واحد صنعتی ملزم کرد.

 

برای تکمیل دیگر فازهای خط تولید، ۴۵ میلیارد مصوب شده است

صنایع پرور مدیرعامل وقت شرکت صدر فولاد لرستان نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از روند کار این واحد صنعتی، گفت: شرکت صدر فولاد در اواخر سال ۸۹ شروع به فعالیت کرد و در سال ۹۰ دارای ظرفیت تولیدی ۲۷۰ هزار تن میلگرد ساختمانی با ۱۲۰ نفر اشتغال‌زایی شد.

وی ادامه داد: در شورای کارگروه اشتغال استان برای تکمیل دیگر فازهای خط تولید، ۴۵ میلیارد تومان مصوب شده است.

او افزود: شرکت تولیدی صنعتی فولاد صدر، توسط بخش خصوصی و با استفاده از تسهیلات بانک کشاورزی راه‌اندازی شده و برای تکمیل و تجهیز به دستگاه‌های موردنیاز جهت بالا رفتن توسعه و اشتغال‌زایی، نیازمند حمایت‌های دولت در بخش بانکی است.

بعد ازاین اتفاق میمون شاید کمتر کسی به ذهنش خطور می‌کرد که این خوشی چندان دوامی نداشته و سرآغاز مشکلات متعدد برای صدر فولاد و تعطیلی کامل آن باشد.

مشکلات این کارخانه تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت ولی محمدرضا صفی‌خانی، رئیس سازمان صمت لرستان با اعلام رفع موانع و افزایش تولید این کارخانه امیدی تازه به کارگران و صنعت استان داد و تا امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

 

تولید کارخانه به ۱.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد

وی در جلسه اردیبهشت‌ماه ستاد تسهیل استان در این سال گفت: ظرفیت تولید کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد ۶۰۰ هزار تن بوده که به ۱.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

صفی‌خانی بیان کرد: مشکلاتی که صدر فولاد با آن روبه‌رو بود در ارتباط با نوسانات قیمت، سبب شد این شرکت فعال دچار بحران شود.

وی خاطرنشان کرد: اخیراً شرکت صدر فولاد با یک شرکت سرمایه‌گذار خارجی وارد مذاکره شده تا طرح توسعه خوبی در استان داشته باشند و بناست ظرفیت خود را به ۱.۵ میلیون تن برساند که در این راستا اقدامات خوبی در بحث فاینانس و خوراک آن انجام ‌شده است.

این مسوول افزود: ظرفیت خیلی خوبی به نام شرکت صدر فولاد در استان داریم که بناست این ظرفیت افزایش پیدا کند که اگر این توافق با شرکت خارجی انجام شود، تحولی در اقتصاد منطقه به وجود می‌آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت ۱۸۰ نفر اشتغال دارد، ولی ظرفیت ۶۰۰ نفر را در آینده می‌تواند داشته باشد.

بعدازاین صحبت‌ها نه خبری از افزایش تولید صدر شد و نه تحول در منطقه به‌واسطه تولیدات این شرکت.

یک سال بعد یعنی ۱۳۹۶ خبر تعطیلی شرکت صدر فولاد تعجب همگان را برانگیخت، واحدی که قرار بود با افزایش تولید و اشتغال‌زایی در اقتصاد لرستان نقش‌آفرینی کند حالا به یک دغدغه برای مسوولین تبدیل شده بود.

نکته جالب در خصوص صدر فولاد این بود که محمدرضا صفی‌خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان که سال قبل خبر از رفع مشکل کارخانه داده بود، شهریور ۱۳۹۶ از دلایل تعطیلی آن پرده برمی‌دارد و می‌گوید: مشکل کارخانه فولاد صدر خرم‌آباد علت‌های مدیریتی دارد.

 

مشکل کارخانه فولاد صدر خرم‌آباد علت‌های مدیریتی دارد

 وی افزود: متأسفانه کارخانه فولاد صدر خرم‌آباد به علل مدیریتی دچار مشکل شده است.  این کارخانه با استفاده از پیمانکاری و با پرداخت دستمزد فعالیت می‌کرد که حال مدیریت آن با پیمانکار دچار اختلاف شده است.

این مسوول با بیان اینکه مدیر کارخانه حاضر نیست که در راستای حل اختلاف اقدامی انجام دهد، ادامه داد: این واحد به بانک‌های زیادی مقروض بوده و توانایی پرداخت آن را ندارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه هم‌اکنون سرمایه‌گذاری برای توسعه طرح ورود پیدا کرده که به دنبال فاینانس آن هستیم، افزود: پیمانکار معتقد است که هزینه‌های جاری بالا بوده و باید کاهش پیدا کنند اما مدیریت کارخانه برای مذاکره اقدام نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه فعالیت خود را حدود ۶ سال پیش آغاز کرده است و هم‌اکنون اگر این روند ادامه داشته باشد تعطیل خواهد شد.  مدیریت کارخانه اعلام کرده که با دو پیمانکار جهت فعالیت کارخانه مذاکراتی داشته است.

نکته قابل‌تأمل در صحبت‌های رئیس سازمان صمت لرستان، عدم همراهی سرمایه‌گذار صدر برای رفع مشکلات باوجود سرمایه‌گذار جدید توسعه کارخانه است که همین موضوع تا به امروز شاید یکی از دلایل راکد بودن این واحد محسوب شود.

ادامه مشکلات کارخانه صدر فولاد به‌نوعی برای کارگران این واحد صنعتی که تنها منبع امرارمعاش آنان نیز محسوب می‌شد، زجرآور بود و زجرآورتر اینکه مهرماه همین سال یعنی ۱۳۹۶ خبرهایی مبنی بر انتقال تجهیزات کارخانه به گوش می‌رسید.

 

انتقال تجهیزات صدر کذب است

این بار نیز رئیس صمت لرستان در مقام پاسخگویی انتقال تجهیزات صدر را کذب و غیرواقعی اعلام می‌کند.

محمدرضا صفی‌خانی گفته بود: در جدیدترین شایعه اعلام شده که قرار است تجهیزات کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد به استان دیگری منتقل شود که صحیح نیست.

وی ادامه داد: این کارخانه به مؤسسه‌ای در قم حدود ۴ میلیارد تومان بدهکار است و قرار بود طبق حکمی که دادگاه صادر کرده بود برابر با بدهی خود وسایل و امکانات خارج از تولید مصادره شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: با پیگیری‌هایی که به عمل آمد از دادستان درخواست شد که از این کار جلوگیری شود تا صاحب کارخانه بدهی خود را پرداخت کند. متأسفانه مالک کارخانه نتوانسته بود پول را پرداخت کند و طلبکار روز گذشته دوباره به محل کارخانه مراجعه کرده که با مقاومت کارگران مواجه شده بود.

پایان این سال نیز یعنی اسفندماه خبری خوش کارگران صدر را به آینده امیدوار کرد، خبری که منبع آن کسی نبود جز استاندار لرستان.

 

واگذاری کارخانه صدر فولاد به مالک جدید

سید موسی خادمی از واگذاری کارخانه صدر فولاد به مالک جدید خبر داده بود.

این اظهارنظر پس از تجمع چندروزه‌ی کارگران کارخانه صدر فولاد مقابل استانداری شده بود که در آن مدیر ارشد لرستان اعلام کرده بود: این کارخانه جزو صنایع مشکل‌دار است و در حال رفع مشکلات آن هستیم.
وی ادامه داد: در خصوص کارخانه صدر فولاد توافق‌نامه‌ای بین مالک جدید و قدیم برای راه‌اندازی مجدد منعقد شده اما نمی‌توانیم به‌طور دقیق زمان فعالیت دوباره را اعلام کنیم، چون تعطیلی یا راه‌اندازی صنایع، دست دولت نیست و سرمایه‌گذار باید همت کند.

خادمی تأکید کرد: ما حمایت‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهیم و هرگونه همکاری را با مالک جدید خواهیم داشت.

این اظهارنظر نیز چندان افاقه‌ای بر حل مشکلات کارخانه صدر نکرد زیرا مشکل و به‌نوعی مشکلات بیش از آن چیزی بود که تصور می‌شد.

۱۳۹۷ هم از راه رسید و سه ماه هم گذشت ولی خبری از فعالیت کارخانه نشد.

 

فاینانس سرمایه‌گذار صدر فولاد حل شد

این بار نیز ریاست صمت لرستان به‌عنوان متولی صنعت مشکلات مدیریتی را عامل رکود کارخانه می‌داند و می‌گوید: صدر فولاد یکی از حلقه‌های مهم زنجیره فولاد در استان است که علیرغم داشتن فنّاوری جدید به دلیل ضعف مدیریتی با مشکل مواجه شده است.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های فراوان فاینانس سرمایه‌گذار صدر فولاد حل شد و سرمایه‌گذار جدید این شرکت علاوه بر احیاء شرکت صدر فولاد فاز توسعه آن را نیز اجرا خواهد کرد.

صفی‌خانی خاطرنشان کرد: زنجیره فولاد در استان تشکیل می‌شود و این مهم می‌تواند در احداث صنایع پایین‌دستی بسیار مؤثر باشد.

اگر این‌طور که متولی صنعت لرستان مدعی شد مشکل فاینانس سرمایه‌گذار حل شده و شرکت احیا و توسعه آن نیز اجرا می‌شود چرا در عمل شاهد آن در این دو سال گذشته نبوده‌ایم؟

 

فعالیت کارخانه باید از سر گرفته شود

قدرت الله ترابی‌نژاد، فرماندار چگنی در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: روزانه در حال پیگیری وضعیت شرکت صدر فولاد هستم.

وی بیان کرد: قرار بود مبلغی به‌حساب کارگران کارخانه واریز شود تا مقدمات راه‌اندازی آن شروع شود.

ترابی‌نژاد با بیان اینکه قرار بوده سرمایه‌گذار جدید بیاید ولی امروز و فردا می‌کند، ادامه داد: برای حقوق کارگران سه مرحله پول از مدیران کارخانه گرفتیم؛ حدود یک میلیارد به کارگران بدهکار هستند. 

وی اضافه کرد: بحث سرمایه‌گذار زمان‌بر بوده و حدود یک سال و نیم طول کشیده است ولی ظاهراً موانع برطرف شده است. 

فرماندار چگنی در طی دو سال گذشته هر روز پیگیر صدر بوده‌ام، یادآور شد: مشکلات با بانک حل نشده است، در مرحله اول باید کارگران تعیین تکلیف شده و شروع به کار کنند بعد مشکل با بانک‌ها رفع شود. 

این مسوول تأکید کرد: کارخانه صدر ظرفیت خوبی برای استان و شهرستان است و امیدواریم در آینده نزدیک مشکل حل خواهد شد. 

از صحبت‌های فرماندار چگنی این طور استنباط می‌شود که واریز کردن مطالبات کارگران و رفع مشکلات با بانک می‌تواند چالش سرمایه‌گذار جدید نیز باشند.

 

مطالبات کارگران پرداخت نشده است

علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در خصوص آخرین وضعیت کارگران این کارخانه به ایسنا گفت: شرکت صدر فولاد ظرفیت فوق‌العاده‌ای در استان بوده و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل مشکلات مدیریتی این کارخانه در حال حاضر تعطیل بوده و اراده قوی برای رفع مشکلات توسط سرمایه‌گذار فعلی وجود ندارد.

آشتاب بیان کرد: قرار بود سرمایه‌گذار شریکی برای خود بیاورد و افراد زیادی را به استان معرفی کردند ولی منتج به نتیجه نشده است.

این مسوول با بیان اینکه الآن کارگران کارخانه مطالباتی دارند، اضافه کرد: آرا این افراد صادر شده ولی به جهت اینکه آنجا کسی مسوولیت اصلی را بر عهده ندارد به مرحله اجرا و پرداخت نرسیده است.

وی با بیان اینکه شرکت صدر قبلاً نزدیک به 1۹۰ نیرو داشته که در حال حاضر به ۱۰ تا ۱۵ نگهبان رسیده است، افزود: مطالبات کارگران محاسبه شده ولی به دلیل برخی مشکلات اجرای احکام نیز نمی‌تواند ورود پیدا کند و باید سرمایه‌گذار وجود داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: کل مجموعه استان پیگیر هستند مشکلات کارخانه رفع شود ولی باید مالک اصلی اقدام جدی انجام دهد.

وی عنوان کرد: همه کارگران واجد شرایط این کارخانه که بیکار شده‌اند الآن بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

سؤال اینجاست که اگر در این کارخانه کسی مسوولیت اصلی را بر عهده ندارد و سرمایه‌گذار هم به گفته آقای آشتاب اقدام جدی و اراده قوی برای رفع مشکلات از خود نشان نداده، تکلیف کارگران و این واحدی که قبلاً صادرکننده بوده چیست و چرا توسط مسوولین استان اقدامی اساسی انجام نشده و یا اگر هم صورت گرفته تا به امروز نتیجه‌بخش نبوده است؟

 

تعطیلی صدر فولاد بر اثر ناتوانی سرمایه‌گذار

مهرداد ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس نیز گفت: بعد از انتخاب به‌عنوان نماینده مردم شهرستان خرم‌آباد و چگنی یکسری بازدیدها از مراکز تولیدی که مشکل پیدا کردند داشتم که یکی از آن‌ها نیز شرکت صدر فولاد بود.

وی ادامه داد: این کارخانه با اشتغال‌زایی صدها نفر می‌توانست پتانسیل زیادی داشته باشد و فاز ذوب آن نیز آماده است و حتی می‌توانست مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

ویس‌کرمی با بیان اینکه الآن واحد صنعتی صدر فولاد توسط یکی از بانک‌ها به دلیل بدهی تملک شده است، یادآور شد: کارخانه بر اساس اثر ناتوانی سرمایه‌گذار مدتی است تعطیل شده و جز چند نفر نگهبان، تجهیزات آن خاک می‌خورد.

این نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی اضافه کرد: برای راه افتادن این واحد یک سرمایه نیاز دارد، حتی در بحث فاز ذوب، ماشین‌آلات خریداری شده‌اند. 

وی گفت: در جلسه‌ای با مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری اعلام شد دو سرمایه‌گذار جدید پیدا شده و آمادگی دارند صدر فولاد را از سرمایه‌گذار قبلی خریداری کنند. 

ویس‌کرمی اظهار کرد: یکسری کارهای قانونی باید انجام شود تا سرمایه‌گذار قبلی با سرعت و درایت مطابق قانون کنار رفته و سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد. 

وی افزود: طبق آخرین خبر سرمایه‌گذار آماده است و اقداماتی نیز از طرف مسوولین برای اینکه کارخانه به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود فراهم شده است.

این نماینده مجلس گفت: صدر فولاد می‌تواند ظرفیت اشتغال حدود 2000 نفر را به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کند.

ناتوانی سرمایه‌گذار این کارخانه توسط مسوولین مختلف اعلام شده ولی سؤال اینجاست که چرا تاکنون در این رابطه اقدامی قانونی انجام نشده است؟

 

سرمایه گذار اولیه توان ادامه کار را ندارد

اسد عبدالهی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این رابطه به ایسنا گفت: شرکت صدر فولاد بدهکار است و سرمایه‌گذار اولیه آن توان ادامه کار را ندارد.

وی ادامه داد: گروه سرمایه‌گذار جدید می‌خواهند کارخانه صدر را بخرند و توافقات اولیه هم صورت گرفته است .

عبدالهی افزود: کارخانه حدود 800 میلیارد تومان به بانک‌های سرمایه‌گذار کشاورزی و انصار بدهکار است.

این معاون استاندار با بیان اینکه پتروشیمی و صنایع فولاد سوددهی زیادی دارند، اضافه کرد: اگر آقای امیدی سرمایه‌گذار اولیه اراده کند مشکل رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: دنبال این هستیم که فولاد ازنا و صدر لرستان به عنوان ظرفیت‌های عظیم تولید داشته باشند.

قصه پرماجرای صدر فولاد همانند نامش طی این سال‌ها در صدر اخبار رسانه‌های لرستان قرار گرفته که امیدواریم با اقدامی جهادی توسط مسوولین ارشد استان مشکلات آن به‌سرعت حل شود.

عناوین برگزیده