تاریخ: ۰۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۳
بازدید: ۱۲۲۴
کد خبر: ۱۱۴۱۰۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تویوتا پرادو مدل 2018 با پلاک دیپلمات در پایتخت دیده شد

بیابانگرد ژاپنی؛ محبوب ایرانیان

می متالز - شاید برایتان جالب باشد بدانید درحال‌حاضر یک دستگاه پرادو مدل 2018 در تهران با پلاک دیپلمات قابلیت تردد دائمی در تمام نقاط کشور را دارد. این خودرو حدودا دو سال است که توسط یکی از سفارتخانه‌ها به کشور وارد شده و یکی از نمونه‌های نایاب به‌شمار می‌رود.
بیابانگرد ژاپنی؛ محبوب ایرانیان

به گزارش می متالز، در سال‌های گذشته مصرف‌کنندگان ایرانی علاقه زیادی به خودروهای شاسی‌بلند از خود نشان دادند و همین امر باعث شد بسیاری از واردکنندگان و خودروسازان داخلی اقدام به تولید و عرضه این خودروها کنند. اما در این بین سهم ژاپنی‌ها بیش از سایر برندها بوده و تعداد قابل‌توجهی از شاسی‌بلندهای ژاپنی توانستند طی سال‌های متمادی راهی بازار کشور شوند. 
تویوتا ازجمله برندهایی است که به‌دلیل سابقه طولانی در بازار ایران، همواره توانسته است نظر طیف وسیعی از علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند را در کشور به‌خود جلب و محصولات گوناگونی را روانه بازار ایران کند. لندکروزر را می‌توان از محبوب‌ترین تولیدات این خودروساز ژاپنی برشمرد زیرا از اوایل دهه 50 پا به بازار ایران گذاشته است. این محبوبیت سبب شد نسخه‌های دیگر این خودرو نیز در بازار ایران به گزینه‌هایی موفق تبدیل شوند. به‌عنوان‌مثال تویوتا پرادو که نسخه شهری‌تر لندکروزر به‌شمار می‌رود، از سال 2003 وارد بازار ایران و از همان زمان تاکنون به یکی از شاسی‌بلندهای محبوب در بازار تبدیل شده است.اما رفته‌رفته با اعمال محدودیت‌های شدید برسر راه واردکنندگان، شاهد کاهش عرضه شاسی‌بلندهای ژاپنی به بازار بودیم. این رویه تا جایی ادامه داشت که همزمان با وضع قانون منع واردات خودروهای بیش‌از 2500‌سی‌سی به کشور، دیگر امکان واردات شاسی‌بلندهایی تویوتا مانند لندکروزر، پرادو و اف‌جی‌کروز به کشور فراهم نباشد. از این‌رو آخرین سری تویوتا پرادو که توانست به کشور وارد شود، در سال 2014 و نسل چهارم بود که در بازارهای جهانی با کد اتاق J150 شناخته می‌شود. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید درحال‌حاضر یک دستگاه پرادو مدل 2018 در تهران با پلاک دیپلمات قابلیت تردد دائمی در تمام نقاط کشور را دارد. این خودرو حدودا دو سال است که توسط یکی از سفارتخانه‌ها به کشور وارد شده و یکی از نمونه‌های نایاب به‌شمار می‌رود.

  تاریخچه تویوتا پرادو
تویوتا لندکروزر پرادو یکی از محصولات قدیمی این برند از سال 1984 با نام J70 پا به عرصه رقابت گذاشت. این خودرو که ازآن‌زمان تاکنون مورداستقبال قرار گرفته، چهار نسل را به خود دیده است. 
درواقع باید گفت پرادو همواره یکی از پرفروش‌ترین محصولات تویوتا در رده خودروهای شاسی‌بلند بوده که طی سال‌های عرضه، فیس‌لیفت‌های ‌چندان اساسی را به خود ندیده، البته خودرو موردنظر نیز نسخه فیس‌لیفت  است و تفاوت چندانی با نسخه قبلی نداشته و تنها تغییرات در طراحی ظاهری و جزئیات کابین به خود دیده است.
  ظاهر مدرن اما کلاسیک و دوست‌داشتنی
یکی از دلایل محبوبیت تویوتا پرادو در ایران و سایر بازارهای جهانی علاوه‌بر قابلیت‌های فنی بالا، ظاهر زیبا و جذابی است که نسبت‌به لندکروزر نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده، این در حالی است که با نگاهی عمیق به بخش‌های مختلف این خودرو می‌توان رگه‌هایی از اصالت طراحی را به‌وضوح مشاهده کرد.  
نسخه موردنظر نیز تغییراتی در نمای ظاهری داشته که بارزترین آن‌ها تغییر فرم چراغ‌های جلو و گرافیک داخلی آن‌هاست. این طرح باعث شد چهره تویوتا پرادو کمی خشن‌تر و تهاجمی‌تر از قبل شود که همین موضوع تاثیر مثبتی در آمار فروش جهانی این خودرو داشته است. البته در نمای جانبی تغییرات چندان قابل لمس نیستند و پروفیل‌های جانبی بدنه با همان فرم قدیمی به نمایش درآمده‌اند. 
در طراحی پرادو 2018، به قابلیت‌های آفرود و عبور از مسیرهای صعب‌العبور توجه ویژه‌ای شده است؛ این موضوع را می‌توان از تغییرشکل بامپرهای جلو و عقب و همچنین برآمدگی لبه‌های آنها به سمت داخل فهمید. چراغ‌های جلو نیز به شکلی طراحی شده‌اند که نور آن‌ها هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و تغییر زاویه دماغه خودرو، روی زمین تابیده شوند.

  کابین تغییریافته اما نه‌چندان جدید
بیشترین تغییرات، در کابین پرادو صورت گرفته است. طرح ادوات و تجهیزات داشبورد تقریبا مشابه مدل 2017 است، اما کیفیت آن به مراتب بالاتر رفته، سایز مانیتور بزرگ‌تر شده و از سیستم مسیریابی ماهواره‌ای نیز بهره می‌گیرد. صندلی‌های پرادو 2018، بسیار راحت هستند و با لمس آن‌ها به کیفیت بالای آن‌ها پی خواهید برد، اما نسبت‌به برچسب قیمت 60هزاردلاری، کمی قدیمی به‌نظر می‌رسند. صندلی‌های ردیف دوم پرادو 2018 بسیار جادار و راحت هستند، همین مساله پرادو را به خودرویی پرطرفدار برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. همچنین می‌توان با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم، از فضای بسیار بزرگی  بهره برد.

  مشخصات فنی پیشرانه‌های قابل‌عرضه
تویوتا پرادو 2018 با موتورهای مختلف قابل‌خریداری است که البته در هریک از بازارها بسته به‌نوع سفارش‌گذاری متغیر خواهد بود. نخستین پیشرانه، یک موتور دیزلی ۴سیلندر با حجم 2.8لیتر است که ۱۷۷اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۴۵۰نیوتون‌متری دارد و به‌همراه جعبه‌دنده ۶‌سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. 
در صورتی‌که این موتور را با جعبه‌دنده 6سرعته دستی سفارش دهید گشتاور آن به ۴۲۰نیوتون‌متر کاهش خواهد یافت.  شتاب صفر تا یک‌صدکیلومتر و حداکثر سرعت تویوتا پرادو با این موتور به ترتیب 12.1 ثانیه و ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. 
پیشرانه بعدی 2.7لیتری بنزینی با قدرت ۱۶۱ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۶ نیوتون‌متری است که می‌توان آن را با جعبه‌دنده 6سرعته اتوماتیک یا ۵سرعته دستی سفارش داد. حداکثر سرعت تویوتا پرادو با این موتور ۱۶۵کیلومتر بر ساعت است. موتور بعدی ۴لیتری ۶سیلندر است که ۲۴۹اسب‌بخار قدرت و ۳۸۱نیوتون‌متر گشتاور دارد و تنها با یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک قابل‌خریداری است. تویوتا پرادو جدید با تجهیزات ایمنی ازجمله سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم تشخیص عابرپیاده، کروزکنترل هوشمند، چراغ‌های هوشمند، سیستم هشدار بین‌خطوط، سیستم هشدار فشار باد تایر، سیستم هشدار خودرو پشت سر و رادار نقطه‌کور عرضه می‌شود.

عناوین برگزیده