تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۱۱۷۸۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رشد تولید آلومینیوم ایران ادامه دارد

بهار صنعت آلومینیوم

می متالز - در میان محصولات صنعتی و معدنی کشور صنعت آلومینیوم رشد ۶۳ درصدی را طی سه ماه امسال تجربه کرد و در این مدت میزان تولید شمش آلومینیوم از ۱/ ۱۰۱ هزار تن فراتر رفت.
بهار صنعت آلومینیوم

به گزارش می متالز، همچنین این حوزه در خرداد ماه سال‌جاری نیز از رشد ۷۳ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ برخوردار بود تا میزان تولید شمش آلومینیوم به ۳۶.۰۲۵ تن رسید.

یکی از بزرگ ترین دلایل رشد تولیدات این بخش، ورود ظرفیت‌های جدید به مدار تولید است. شرکت آلومینیوم ایران به‌عنوان اولین تولیدکننده آلومینیوم در ایران و خاورمیانه نقش بسزایی در تامین نیازمندی صنایع پایین‌دستی داشته و با ظرفیت تولید ۱۹۰ هزار تن در سال در حال حاضر نقش موثری در این صنعت دارد.

از آنجا  که صنعت آلومینیوم جزو معدود صنایع فلزی است که در تامین مواد اولیه نیازمند برنامه‌ریزی مناسبی در این خصوص است؛ از این رو چند اقدام اساسی در این زمینه در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها می‌توان به اجرای طرح نفلین سینیت سراب با هدف تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت و تعریف طرح توسعه آلومینا در جاجرم اشاره کرد.

علی بهشتی، عضو هیات‌مدیره و معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران ضمن اشاره به تحقق اهداف افزایش تولید دراین شرکت در سال ۹۹ از رشد ۱/ ۴ درصدی ایرالکو در سال گذشته خبر داد و از به بار نشستن طرح‌های توسعه ایرالکو در راستای تامین مواد اولیه و دستیابی به خودکفایی در این زمینه سخن گفت که در ادامه می‌خوانید:

 

رشد ۱/ ۳ درصدی تولید شمش آلومینیوم در سه ماه نخست امسال

وی با اشاره به رشد ۱/ ۴ درصدی تولید شمش آلومینیوم طی سال ۹۸، گفت: سال گذشته ایرالکو توانست حدود ۷ هزارتن نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ افزایش تولید داشته باشد.

بهشتی با بیان اینکه برنامه ایرالکو در سال ۹۸ افزایش تولید ۱۰ هزار تنی نسبت به سال ۹۷ بود، تصریح کرد: به‌رغم اینکه شرکت ۳هزارتن انحراف در برنامه تولید داشت، اما بیشتر از استاندارد تعیین شده توانست تولید کند. ظرفیت اسمی‌تولید شمش آلومینیوم در ایرالکو سالانه ۱۷۰ هزار تن است که این شرکت توانست حدود ۷ هزار تن بیشتر تولید کرد.  

عضو هیات‌مدیره و معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران از رشد ۱/ ۳ درصدی تولید شمش آلومینیوم در بهار امسال خبرداد و افزود: این شرکت علاوه بر افزایش تولید در مدت یاد شده، توانست محصولات متنوع‌تری از جمله بیلت و آلیاژها را نسبت به سال گذشته تولید کند.

وی در مورد دلایل رشد آلومینیوم در سال‌جاری، تصریح کرد:  آلومینیوم جنوب (سالکو) هر ماه شمش وارد مدار تولید می‌کند که این امر موجب افزایش تولید آلومینیوم در کشور می‌شود، همچنین المهدی نیز در حال وارد کردن دیگ‌های خارج شده از مدار تولید است.

 

برنامه‌های توسعه‌ای ایرالکو

بهشتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۷۰ درصد از دیگ‌های خط تولید شماره ۵ ایرالکو وارد مدار شده و در حال تولید است و ۳۰ درصد مابقی در انتظار تامین برق است. با کامل شدن خط تولید شماره ۵ ایرالکو، حدود ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید شرکت اضافه خواهد شد.

معاون بازرگانی و عضو هیات‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران در مورد خط تولید شماره ۶ ایرالکو نیز افزود: هم‌اکنون از ۲۰۹ دیگ این خط تولید ۲۰۶ دیگ به روز هستند و در مدار تولید قرار دارند و سه خط باقی مانده در انتظار تامین برق است.

به گفته وی، به‌طور معمول در فصل تابستان به علت پیک مصرف برق میزان آمپر را کاهش می‌دهیم ازاین‌رو با کاهش تولید مواجه می‌شویم. هم‌اکنون از۲۰۶ دیگ فعال خط تولید شماره ۶، سالانه ۱۱۳ هزار تن شمش آلومینیوم تولید می‌شود.

 

طرح تولید آند در دستور کار قرار دارد

وی گفت: هم اکنون طرح تولید آند از جمله‌های برنامه‌های شرکت است و با طراحی و ساخت قالب‌های آن در داخل شرکت، می‌توان ۳۰ درصد از نیاز وارداتی شرکت به این ماده اولیه را در داخل کشور تولید کرد.

معاون بازرگانی و عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران با بیان اینکه دو نوع آند نیاز داریم، گفت: هم اکنون آندهای سایز کوچک را خودمان تولید می‌کنیم، اما سایز بزرگ آن وارداتی است که با راه‌اندازی طرح آند در خیر آباد تا دو سال آینده، کشور از واردات این محصول بی‌نیاز خواهد شد.

 

تولید آلومینیوم فلوراید از برنامه‌های آتی ایرالکو

وی از طرح پایلوت آلومینیوم فلوراید در این شرکت خبر داد و افزود: هم‌اکنون کارهای مطالعاتی این طرح به پایان رسیده است. با وجود منابع معدنی موجود در کشور، آلومینیوم فلوراید مورد نیاز ما از خارج وارد می‌شود که هم اکنون ایرالکو در بخشی مجزا در محل کارخانه و با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان، درصدد است که تا پایان امسال این محصول را تولید کند.

به گفته وی، با داخلی‌سازی آلومینیوم فلوراید از واردات ۳۰ هزار تن این محصول و از خروج ارز به میزان ۳۰ میلیون دلار از کشور جلوگیری خواهد شد.

 

عبور از بحران تامین مواد اولیه با اتخاذ تدابیری ویژه

معاون بازرگانی و عضو هیات‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران در مورد تامین ارز مورد نیاز شرکت با توجه به رشد نرخ آن افزود: اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ طرح تهاتر کالا با کالا در ایمیدرو مطرح شد که بر اساس آن صنایعی که ارزبری دارند نظیر ایرالکو بتوانند از ارز شرکت‌هایی که صادرکننده هستند و نیاز کمتری به ارز دارند، استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بر این اساس طی سال گذشته عمده ارز مورد نیاز ایرالکو از محل یادشده تامین شد اما در سال‌جاری به علت مشکلات موجود در کشور، علاوه بر ما صنایع دیگر نیز به ارز نیاز پیدا کردند، سیاست دولت بر این شد بیش از نیمی ‌از ارز مورد نیاز شرکت را از محل صادرات خودمان تامین کنیم.

بهشتی در مورد تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت خاطرنشان کرد: طی سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایرالکو، توانستیم برای ۳ تا ۴ ماه ذخیره مواد اولیه داشته باشیم از این رو با مشکل خاصی مواجه نشدیم.

به گفته وی، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها و عدم صادرات، در زمینه خرید و تامین مواد اولیه، ذخیره شرکت موجب شد تا بتوانیم بحران مواد اولیه را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

معاون بازرگانی و عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران در مورد تامین مواد اولیه شرکت در سال جاری افزود: هم‌اکنون بازارهای دنیا باز شده و بسیاری از شرکت‌ها صادرات دارند، از این رو مشکلی برای تامین مواد اولیه نداریم.

وی با بیان اینکه ایرالکو از سال ۹۶ تاکنون به شرکتی سودده تبدیل شده، تصریح کرد: در سال ۹۹ نیز سود بیشتری نسبت به سال ۹۸ برای سهامداران متصور هستیم.

بهشتی خاطرنشان کرد: در سال جهش تولید نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار تن به میزان تولید شرکت افزوده خواهد شد.

 

تبدیل ایران به یکی از صادرکنندگان آند در منطقه

وی با بیان اینکه هدف ایرالکو کاهش وابستگی به مواداولیه وارداتی است، تاکید کرد: از این رو راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای شرکت از جمله آندسازی از برنامه‌های جدی شرکت است.

معاون بازرگانی و عضو هیات مدیره شرکت آلومینیوم ایران افزود: در این راستا ایمیدرو نیز در زمینه تامین کک نفتی با چند پالایشگاه قرارداد بسته است تا بتواند کک نفتی را در اختیار صنایعی نظیر فولاد و آلومینیوم قرار دهد که در صورت تحقق این امر تمامی ‌مراحل آند در داخل کشور تولید خواهد شد. این امر موجب می‌شود ایران تا سه سال آینده نه تنها از واردات آند بی‌نیاز بلکه به یکی از صادرکنندگان آن در منطقه نیز تبدیل شود.

وی در مورد حوزه بازاریابی نیز تصریح کرد: برای شرکت‌هایی از جمله سالکو و المهدی به لحاظ نزدیکی به بنادر، بستر مناسب برای صادرات به کشورهایی از جمله هند، چین، ژاپن و کره جنوبی فراهم است، از این رو دولت باید شرایط بازاریابی را برای ایرالکو در داخل کشور و حتی ترکیه مهیا کند.

بهشتی خاطرنشان کرد: ایرالکو به لحاظ دوری به بنادر و هزینه تمام‌شده حمل‌ونقل برای صادرات با مشکل مواجه است و دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا وارداتی که برای شرکت ما صورت می‌گیرد برای تامین ظرفیت داخل استفاده شود تا سرمایه و ارز در داخل کشور ذخیره شود.

وی با اشاره به اینکه سالکو با هدف صادرات راه‌اندازی شده است، افزود: برای جلوگیری از صادرات برق ارزان از کشور، قرار شد آلومینیوم تولید و برق در قالب صادرات آلومینیوم صادر شود تا از این طریق ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

معاون بازرگانی و عضو هیات‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران با تاکید بر صادرات محصولات سایر واحدهای آلومینیومی‌ که از ظرفیت صادراتی برخوردارند، تصریح کرد: ایرالکو به دلیل فاصله از بنادر و هزینه حمل و نقل برای صادرات، متضرر می‌شود، از این رو سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران باید به این امر توجه کنند که ایرالکو در مرکز کشور قرار دارد.

عناوین برگزیده