تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۱۲
سرویس خبر : انرژی
شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی تشریح کرد

جریان قطعی آب در تبریز

می متالز - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تکذیب کاهش سهمیه‌ آب تبریز از زرینه‌رود گفت: کاهش سهمیه‌ آب تبریز از خط زرینه‌رود صحت ندارد. یوسف غفارزاده با بیان اینکه علت قطعی آب کاهش سهمیه‌ آب تبریز از زرینه‌رود نیست، گفت: امسال مصرف آبی مردم تبریز ۳۰ درصد افزایش یافته است.
جریان قطعی آب در تبریز

به گزارش می متالز، همچنین سال گذشته میزان آب برداشت شده از زرینه‌رود ۱۸ میلیون و ۹۹۰ هزار مترمکعب بود، در حالی که میزان آب برداشت شده امسال ۲۲ میلیون و ۳۹۰ هزار مترمکعب بوده و نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است. وی در ادامه با بیان اینکه سد خاکی کلقان در شهرستان بستان‌آباد قرار دارد، گفت: ارتفاع این سد ۶۵ متر است و تاکنون ۱۳۲ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. عملیات اجرایی این سد از سال ۸۴ با هدف مهار سیلاب، تامین آب شرب بستان‌آباد، هشترود و ۴۰ روستای مسیر و کمک به بهبود آب کشاورزی آغاز شد و به‌زودی همزمان با هفته‌ دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. وی علت اصلی طولانی شدن و تاخیر در طرح‌هایی همچون افتتاح سد کلقان بستان‌آباد را عدم تخصیص منابع دانست و گفت: سال ۹۶ به‌رغم اینکه سد ۹۰ درصد پیشرفت داشت و نیمه‌‌تمام بود ولی توانست آب را مهار کرده و از وقوع سیلاب عظیم و فاجعه‌ بزرگ جلوگیری کند. غفارزاده در ادامه افزود: از سال ۹۳ تاکنون ۹۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده و ۸۱۰ پمپ چاه عمیق نیز تقلیل یافته است؛ ۱۰۴۹ دستگاه حفاری غیرمجاز نیز شناسایی و توقیف شده است. وی با اشاره به طول ۲۵ هزار کیلومتری رودخانه‌های استان اظهار کرد: آذربایجان شرقی جزو سه استان سیل‌خیز کشور است و طی سال ۹۸، با اعتبارات دولتی، ۳۰ کیلومتر و ۱۱۰ کیلومتر با بسیج ماشین‌آلات و تجهیزات دستگاه‌های دولتی، رودخانه‌ها مسیرگشایی شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: تاکنون ۲۵۰۰ کیلومتر نقطه حادثه‌خیز در استان شناسایی شده است.

وی با انتقاد از تخلیه نخاله‌ها در رودخانه‌ها گفت: باید برای مدیریت نخاله‌ها به ویژه در تبریز، محل‌هایی برای حمل نخاله‌ها ایجاد و برای شرکت‌ها مجوز صادر کنیم. وی با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدها اظهار کرد: امسال ۳۸۶ میلیون مترمکعب آب در داخل ۱۰ سد داخلی استان به جز سد ارس و خداآفرین و سدهای کوچک جمع‌آوری شده است، در حالی که در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب وجود داشت و این آمار نشانگر کاهش ۱۰ درصدی آب سدها است. غفارزاده اظهار کرد: ظرفیت مخازن ۱۰ سد استان، ۵۹۰ میلیون مترمکعب بوده و تقریبا ۶۵ درصد مخازن سدها پر از آب است. برخی سدها مانند ستارخان، نهند و علویان علاوه بر تامین آب کشاورزی و صنعت، آب شرب مردم را نیز تامین می‌کنند. وی با بیان اینکه انتقال آب ارس بزرگ‌ترین طرح تاریخ است، اظهار کرد: حدود ۸۰ میلیون یورو برای انجام این طرح لازم بوده و خط انتقال به تبریز و شهرهای مسیر جلفا جزو ضروریات است؛ اگر طی سال‌های آینده این انتقال انجام نشود، آب شرب تبریز با مشکل مواجه خواهد شد. غفارزاده خاطرنشان کرد: انتقال آب از ارس باعث آبرسانی به ۲۲ شهر و ۱۶۹ روستای استان و همچنین نیاز آبی صنعت تامین خواهد شد. وی یادآور شد: این طرح با طول ۱۴۵ کیلومتر با هفت ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه‌خانه است که از ابتدای خط تاکنون ۳۵ کیلومتر آن با پیشرفت ۹۵ درصدی تحقق یافته است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح انتقال آب ارس به تبریز گفت: ۱۱۰ کیلومتر و یک ایستگاه پمپاژ از این طرح باقی مانده است. پنج کیلومتر از این طرح به‌صورت تونل و ۱۰۵ کیلومتر آن نیز به وسیله‌ لوله‌ فولادی ۲هزار میلی‌متری اجرا خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه اعتبار اجرای این طرح از محل فاینانس خارجی تامین می‌شود، گفت: به دنبال فاینانسر برای تامین مالی این طرح بودیم ولی در شرایط تحریم هیچ کدام از مذاکرات ما با سرمایه‌گذاران نهایی نشد تا اینکه شرکت مناقصه‌ای برگزار کرد و براساس آن پذیرش قیمت توسط کارفرما عملیاتی شد.

عناوین برگزیده