تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت طلا چگونه به قله رسید؟

می متالز - در پایان معاملات روز دوشنبه 27 ژوئیه (ششم مردادماه) قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی تحت تأثیر عواملی همچون پایین بودن نرخ بهره در آمریکا و تضعیف دلار، افزایش آمار ابتلا به کووید-19 در جهان و تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین، به قله تاریخی خود رسید
قیمت طلا چگونه به قله رسید؟

به گزارش می متالز، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز دوشنبه 27 ژوئیه (ششم مردادماه) با عبور از رکورد 1921 دلاری که در سال 2011 ثبت شده بود، یک قله تاریخی را فتح کرد.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، طلای جهانی برای اولین بار از سپتامبر 2011 (شهریورماه 1390) قیمت 1900 دلار را لمس کرد تا تحلیلگران نه‌تنها سقف تاریخی قیمت طلا بلکه کانال 2000 دلاری را برای طلا کاملاً در دسترس ببینند. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا در بازارهای جهانی 27 درصد رشد کرده و در معاملات روز دوشنبه برای ساعاتی حتی در قیمت‌های نزدیک به 1945 دلار در هر اونس نیز خرید و فروش شد؛ هرچند در پایان معاملات به 1931 دلار رسید.

فؤاد رزاق‌زاده تحلیل‌گر بازارهای جهانی در مؤسسه ThinkMarkets لندن، در این خصوص می‌گوید: «این روزها صحبت‌های زیادی درباره مقاومت 2000 دلاری که من به عنوان هدف بلندمدت در نظر گرفته بودم، مطرح است. مطمئناً هیچ تضمینی وجود ندارد که طلا به آنجا خواهد رسید یا در آنجا متوقف خواهد شد. اما این هدف [2000 دلار] تنها 55 دلار تا سقف قیمتی امروز فاصله دارد.»

با توجه به اینکه نشانه‌ای از مهار ویروس کرونا در آمریکا دیده نمی‌شود، امیدواری‌ها برای بهبود سریع اقتصاد این کشور در حال فروکش کردن است و این بدان معناست که اقتصاد آمریکا در صورت عدم اتخاذ سیاست‌های حمایتی از سوی دولت این کشور و فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) با مشکل جدی مواجه خواهد شد. این وضعیت باعث شده است که سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری به حفظ نرخ بهره آمریکا در سطح صفر –که به کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت طلا کمک می‌کند- پیدا کنند.

از طرفی تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین به‌عنوان دو قدرت اقتصادی برتر جهان، چشم‌انداز اقتصادی جهان را تضعیف کرده و باعث شده است که سرمایه‌گذاران با روی آوردن به طلا که «پناهگاه امن» آنها محسوب می‌شود، قیمت طلا را به سمت قله‌های بالاتر سوق دهند. استیفن اینس، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در شرکت خدمات مالی AxiCorp استرالیا، در این رابطه خاطرنشان می‌کند: «بدون شک طلا برنده اصلی افزایش تقاضا برای پناهگاه امن است و احتمالاً این صعود و رکوردشکنی هنوز ادامه خواهد یافت.»

تحلیلگران بانک UBS سوئیس نیز اخیراً در یادداشتی از عواملی همچون پایین بودن نرخ بهره در آمریکا، تضعیف دلار و تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت طلا نام برده‌اند. کیت جوکز، تحلیلگر بانک فرانسوی سوسیته ژنرال نیز در خصوص دلایل رشد قیمت طلا می‌گوید: «رشد اخیر قیمت طلا را می‌توان تا حدی به اینکه سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند آمریکا کار سخت‌تری برای مهار ویروس کرونا در پیش خواهد داشت و اقتصاد این کشور باز هم ضعیف‌تر از حد انتظار عمل خواهد کرد، نسبت داد.»

هرروز شواهد تازه‌ای در اثبات اینکه روند شکننده بهبود اقتصاد آمریکا در همان مراحل اولیه متوقف شده است، دیده می‌شود. میزان ابتلا به بیماری کووید-19 و مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری در آمریکا در حال افزایش است و تقاضای هفتگی برای مستمری بیکاری بار دیگر صعودی شده است. آستن گولزبی که در دولت باراک اوباما به مدت حدود یک سال (سپتامبر 2010 تا آگوست 2011) ریاست شورای مشاوران اقتصادی آمریکا را بر عهده داشته، در خصوص شرایط کنونی اقتصاد آمریکا تصریح می‌کند: «اگر همه‌گیری ویروس کرونا هرچه زودتر مهار نشود، آمریکا بار دیگر در یک بحران مالی فرو خواهد رفت. هرکسی که در ژانویه 2021 وارد کاخ سفید شود، ممکن است با شرایط بدتری نسبت به آنچه در سال 2009 شاهدش بودیم، مواجه باشد.»

البته این نشانه‌های نگران‌کننده صرفاً مختص اقتصاد آمریکا نیست و در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهایی اروپایی می‌توان نشانه‌های آشکاری از وضعیت شکننده اقتصاد را مشاهده کرد. در اسپانیا تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید-19 بار دیگر روند صعودی گرفته و در انگلیس نیز شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که دولت این کشور تصمیم گرفته همه افرادی که از دیگر کشورها وارد انگلیس می‌شوند به مدت 14 روز تحت قرنطینه قرار گیرند. سرمایه‌گذاران نگرانند که با افزایش محدودیت‌ها به دلیل آغاز موج تازه‌ای از شیوع ویروس کرونا، بازگشت اقتصاد به وضعیت عادی باز هم به تعویق بیفتد.

اقتصاددانان مؤسسه مشاوره اقتصادی EY که در بیش از 150 کشور جهان فعالیت می‌کند، اخیراً در گزارشی پیش‌بینی کرده‌اند که تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال جاری میلادی 11.5 درصد نسبت به سال گذشته کوچکتر خواهد شد؛ این در حالی است که آنها در گزارش قبلی خود میزان کاهش تولید ناخالص داخلی انگلیس در سال 2020 را 8 درصد پیش‌بینی کرده بودند. احتمال بروز موج دوم شیوع ویروس کرونا و شکست خوردن مذاکرات پسابرگزیت با اتحادیه اروپا، از مهم‌ترین دلایل این تعدیل پیش‌بینی بوده است.

هووارد آرچر، اقتصاددان ارشد مؤسسه مشاوره اقتصادی EY، در این خصوص می‌گوید: «شاید اقتصاد بریتانیا از پایین‌ترین نقطه خود عبور کرده باشد، اما به نظر می‌رسد بازگشت آن به شرایط عادی بسیار بیش از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، طول بکشد.»

با توجه به افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 در برخی کشورهای جهان که می‌تواند به کُند شدن روند بهبود اقتصاد جهانی بینجامد، تعجبی ندارد که سرمایه‌ها به سمت پناهگاه امن سرمایه‌گذاران یعنی طلا سرازیر شود؛ به‌طوری که اکنون برخی تحلیلگران از عبور قیمت جهانی طلا از مرز 2000 دلار در هر اونس ظرف چند هفته آینده یا حتی چند روز آینده صحبت می‌کنند.

عناوین برگزیده