تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۱۲۰۶۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خروج فولاد از بورس کالا، از شایعه تا واقعیت

می متالز - بطور کلی شرایط و ساختار‌های بورس کالای ما، با بورس‌های کالای جهانی متفاوت است. این بازار بصورت دستوری و تحت نظارت دولت عمل می‌کند و بسیار بعید است که دولت بخواهد سیاستی را اجرایی کند یا تصمیمی بگیرد که اختیار این بازار را از دست بدهد.
خروج فولاد از بورس کالا، از شایعه تا واقعیت

به گزارش می متالز، در هفته گذشته شایعه‌ای در مورد دستور رئیس جمهور در خصوص خروج فولاد از بورس کالا مطرح شد که البته کمی بعد تکذیب شد اما؛ گویا طی روزهای گذشته جلسه‌ای در مورد مشکلات بازار فولاد تشکیل شده که موجب برخی نگرانی‌ها در این زمینه شده است. شایان ذکر است خروج احتمالی فولاد از بورس کالا می‌تواند سبب افت ارزش نماد بورس کالا در بازار شود و این اتفاق، خوشایند بورسی‌ها نیست.

 

خروج از بورس‌کالا ...

بهرام شکوری عضو خانه صنعت و معدن در خصوص این جلسه بیان کرد: این جلسه پیرامون موضوع خروج فولاد از بورس کالا نبوده و مربوط به صادرات محصولات غیرنفتی بوده است.

 

خبری از خروج نیست

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد نیز در این خصوص بیان کرد: هیچ خبری در مورد خروج محصولات فولادی از بورس کالا به انجمن ابلاغ نشده است. اگر هم قرار باشد چنین اتفاقی صورت بگیرد (که به نظرم از محالات است)، فاجعه به بار خواهد آمد و بازار فولاد به شدت دچار التهاب خواهد شد.

وی افزود: خروج احتمالی محصولات فولادی از بورس کالا بر خلاف کل سیاست‌های دولت و وزارت صمت است. اولا این شایعه موثق نیست؛ دوم انکه بورس کالا، محلی برای شفاف سازی است و الان به دنبال کنترل قیمت‌ها هستند. قیمت گذاری دستوری، همین حالا که قیمت‌های بورس کالا اختلافی با قیمت‌های کف بازار دارد، زمینه رانت ایجاد کرده و خروج معاملات از بورس کالا، رانت وحشتناکی ایجاد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که بورس کالا به لحاظ دلاری، حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد که از این میزان، ۱۷ درصد یعنی حدود ۷۰ میلیارد دلار مربوط به فلزات و معدنی‌ها است. آیا دولت می‌تواند روی این موضوع دست بگذارد و اقدام به خارج کردن معاملات محصولات فولادی از بورس کالا کند؟

این فعال صنعت فولاد ضمن تاکید بر اینکه خروج فولاد از بورس کالا به منفعت بازار فولاد نیست، گفت: شاید خروج فولاد از بورس کالا به نفع تولیدکنندگان بخش خصوصی باشد؛ ولی خروج از بورس کالا، شفافیت نصفه و نیمه‌ای را هم که وجود دارد، از بین می‌برد و قیمت‌ها نه فقط کاهش نخواهد یافت؛ بلکه بیشتر افزایش خواهد داشت.

شهرستانی با اشاره به وضعیت بازار فولاد قبل از راه اندازی بورس کالا اظهار کرد: بد نیست اتفاقات سال‌های گذشته را هم به یاد آوریم. در سال‌های قبل از راه اندازی بورس کالا، حواله محصولات فولادی در بازار دست به دست می‌چرخید و قیمت‌های کاذب ایجاد می‌کرد.

 

خروج نه، ساماندهی

حمید رضا رستگارنیا رئیس اتحادیه آهن و فولاد تهران هم در این زمینه گفت: جلسه‌ای که برگزار شده مربوط به ساماندهی مشکلات بازار فولاد بوده است و ضمنا تشکیل هر جلسه‌ای به معنای اثربخش بودن آن جلسه یا یک تصمیم خاص نیست.

وی افزود: بطور کلی شرایط و ساختار‌های بورس کالای ما، با بورس‌های کالای جهانی متفاوت است. این بازار بصورت دستوری و تحت نظارت دولت عمل می‌کند و بسیار بعید است که دولت بخواهد سیاستی را اجرایی کند یا تصمیمی بگیرد که اختیار این بازار را از دست بدهد؛ بنابراین جایی برای نگرانی بابت خروج فولاد از بورس کالا وجود ندارد.

عناوین برگزیده