تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۳۳۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حوادث کار منجر به فوت در ایران، نصف میانگین جهانی

می متالز - نرخ حوادث کار منجر به فوت در کشور ۵/۵ درصد است که دو برابر کمتر از نرخ جهانی است. سال گذشته حوادث منجر به فوت در معادن کشور هم ۴۰ درصد کاهش داشت. امروز ۷ مهر بیستمین سالگرد روز ملی ایمنی و آتش‌نشانی است.
حوادث کار منجر به فوت در ایران، نصف میانگین جهانی

به گزارش می متالز، از دلایل مهم کاهش حوادث کار در کشور به کار گرفتن کارگران ماهر در مشاغلی است که به تبحر نیاز دارند.


آمار فوت کارگران در جهان


هر ساله حوادث زیادی در کشور روی می‌دهد که علاوه بر فوت کارگران موجب از دست رفتن تجهیزات، ساختمان‌ها، مواد و خسارات مادی زیادی می‌شود. آمار‌های یک سال اخیر پزشکی قانونی و وزارت کار حاکی از سیر نزولی حوادث منجر به فوت در کار است. آخرین آمار‌های سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که نرخ متوسط حوادث منجر به فوت محیط کار در جهان به ازای هر یکصد هزار کارگر حدود ۱۱ مورد، در آسیا ۱۳ مورد است و این نرخ در اروپا سه مورد، امریکا پنج مورد، استرالیا ۵/ ۵ مورد و آفریقا ۱۷ مورد است. بر اساس آخرین آمار سازمان بین‌المللی کار که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، سالانه ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار کارگر بر اثر حوادث و بیماری‌های ناشی از کار فوت می‌کنند، سالانه ۳۷۴ میلیون کارگر دچار حوادث شغلی می‌شوند و هزینه حوادث و بیماری‌های شغلی حدود ۴ درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور است.


همردیف استرالیا، بهتر از جهان


بیش‌ترین اعداد و ارقام حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت‌ها و کارگران ساختمانی و سپس مربوط به فعالیت‌های صنایع تولیدی و سایر فعالیت‌های عمومی است.


معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی با تأکید بر صیانت از نیروی کار گفت: «نرخ حوادث کار منجر به فوت در کشور ۵/ ۵ درصد است که دو برابر کمتر از از نرخ جهانی و آسیاست.»


حاتم شاکرمی با بیان اینکه این معاونت (روابط کار) برنامه‌های متفاوتی را در رابطه با بحث تأمین ایمنی محیط کار در بنگاه‌های اقتصادی به ویژه در حوزه تولید، صنعت و خدمات دنبال می‌کند، افزود: «با توجه به اینکه کمتر از میانگین جهانی، بازرس کار در اختیار داریم، اما سعی کردیم در بحث سلامتی نیروی کار و کاهش آسیب‌ها، عملکردی مناسب و نزدیک به میانگین نرم جهانی داشته باشیم. وضعیت نرخ حوادث کار در کشور ما حدود ۵/ ۵ درصد است و می‌توانم بگوییم وضعیت ما همردیف استرالیا و بهتر از آسیا و متوسط جهانی است، بنابراین تلاش کردیم نرخ حوادث را در این سطح حفظ کنیم.»


کمبود بازرس داریم


معاون روابط کار با بیان اینکه به ازای هر ۱۷ هزار کارگر یک بازرس در کشور وجود دارد، گفت: «با وجود کمبود بازرس کار و امکانات و ابزار کاری نسبت به کشور‌های امریکا، استرالیا، اروپا و آسیا توانستیم میزان میانگین حوادث و آسیب‌ها را به نحوی که مورد قبول سازمان بین‌المللی کار است، حفظ کنیم.»


وی اظهار داشت: «برای تقویت توسعه بازار کار نیازمند این هستیم که ابزار کارمان را متناسب با ابزار کار روز دنیا ارتقا دهیم و هم اینکه تعداد بازرسان کار را در سطح میانگین بین‌المللی برسانیم و برای این منظور باید ۴۸۰ بازرس اضافه کنیم.»


رشد ۵۰ درصدی اصلاح آیین‌نامه‌های حفاظتی


شاکرمی به ۴۰۰ هزار بازرسی‌انجام شده در سطح بنگاه‌های اقتصادی در هر سال اشاره کرد و گفت: «این موفقیت بزرگی بود و در کنار انجام این بازرسی‌ها کار‌های زیرساختی در حوزه حفاظت ایمنی هم انجام دادیم و توانستیم در تدوین و اصلاح آیین‌نامه‌های حفاظت فنی ۵۰ درصد رشد داشته باشیم که حاصل شد.» وی افزود: «در برخی موارد همچون جایگاه‌های سوخت آیین‌نامه زیرساخت‌های قانونی برای بازرسی کار وجود نداشت، اما آن‌ها را نیز جزو بنگاه‌های اقتصادی در نظر گرفتیم و آیین‌نامه مربوطه را هم تصویب کنیم.»


معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: «در سال گذشته حدود ۳۷ هزار ابلاغیه برای رفع نقص ایمنی به بنگاه‌های اقتصادی فعال صادر شده‌است و براین اساس بخش عمده شرایط محیط کار را مطابق با استاندارد‌ها هماهنگ کردیم و برخی نیز نتوانستند خود را با این استاندارد‌ها هماهنگ کنند که در نتیجه ۳۰۰ بنگاه اقتصادی، صنعتی و تولیدی را به مراجع قضایی معرفی کنیم.»


ایمنی چشمگیر معادن با وجود تحریم


وی درباره حفاظت نیروی کار در شرایط شیوع کرونا گفت: «هدف وزارت تعاون در شرایط موجود همکاری با وزارت بهداشت برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا در محیط‌های کارگری بود و برای رسیدن به این منظور تمام ظرفیت خود را با شرکای اجتماعی (کارگران، کارفرمایان و سایر سازمان‌های مرتبط) به کار گرفتیم و کمیته اجتماعی در راستای ترویج فرهنگ ایمنی به خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکیل دهیم.»


از سوی دیگر بنا به آمار‌ها سال گذشته نیز کاهش ۴۰ درصدی حوادث منجر به فوت در معادن کشور را داشتیم. حال آنکه با وجود تحریم‌ها دسترسی به تجهیزات ایمنی برای محافظت از کارگران سخت بود و همچنان هم هست.


ضعف مدیریت ساخت و ساز شهری


براساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی ایران در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶، بیشترین میزان فوت بر اثر حوادث ناشی از کار مربوط به سال ۱۳۹۲ به تعداد هزار و ۹۹۴ نفر بود. بعد از سال ۱۳۹۲ میزان مرگ و میر حوادث ناشی از کار روند نزولی یافت به طوری که این تعداد در سال ۱۳۹۶ به هزار و ۱۰۰ نفر رسید که شامل کارگران رسمی، غیررسمی و مهاجر بود، نیمی از فوت‌شدگان در این سال مربوط به صنعت ساخت و ساز شهری بود که ۵۰ درصد آن نیز بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند که این مهم نشان از ضعف مدیریت ساخت و ساز شهری است.


سقوط از بلندی در مقام اول حوادث منجر به مرگ قرار دارد. اصابت جسم سخت، برق‌گرفتگی، سوختگی و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن هم از دیگر دلایل اصلی منجر به فوت کارگران است. بیشترین حوادث کار کشور هم در استان تهران روی داده‌است.

عناوین برگزیده