تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۱
بازدید: ۳۱۴
کد خبر: ۱۳۳۷۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران:

وضعیت معادن زغال در 6ماهه دوم بهبود می‌یابد

می متالز - دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در خصوص فعالیت معادن زغال‌سنگ در 6ماهه اول امسال گفت: تولید معادن زغالسنگ در 6ماهه نخست 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا افت داشت. زیرا مدیران مجبور به رعایت پروتکلهای بهداشتی بودند و در برخی موارد نیز تعداد کارگران را کاهش دادند، اما در 6ماهه دوم سال شرایط معادن بهبود خواهد یافت.
وضعیت معادن زغال در 6ماهه دوم بهبود می‌یابد

به گزارش می متالز، سعید صمدی با بیان این مطلب در ادامه افزود: در ابتدای سال تقریبا به مدت 2ماه برخی از معادن مجبور شدند فعالیت خود را متوقف کرده و معادن را تعطیل کنند و در نتیجه این اتفاقات تولید بشدت افت داشت.

وی همچنین در خصوص وضعیت معادن زغال‌سنگ کشور همچون زغال‌سنگ کرمان نیز گفت: در حال حاضر زغال‌سنگ کرمان ظرفیت 10 تا 12درصد تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهد، این درحالیست که زمانی زغال‌سنگ کرمان به تنهایی حدود 40درصد زغال‌سنگ کشورر را تامین می‌کرد، اما در حال حاضر این وضعیت تغییر کرده و شاهدیم که در معادن زغال‌سنگ کشور حوادث معدنی رخ میدهد و مشکلاتی را برای کارگران به همراه می‌آورد.

صمدی در خصوص اینکه در شرایط فعلی تعاملات بین شرکت ذوب آهن اصفهان و تولیدکنندگان زغال سنگ چگونه است نیز اظهار کرد: خرید و فروش معادن بر اساس قراردادهایی که منعقد شده به ذوب آهن فروخته می‌شود. در واقع این نوع از قراردادها که بین تولیدکنندگان زغال‌سنگی و شرکت ذوب آهن اصفهان انجام می‌شود برد-برد است و هر دوطرف از آن سود می برند.

به گفته وی در اواخر سال 97 که قیمت زغال‌سنگ بر اساس درصدی از نرخ شمش فولاد خوزستان مشخص شد، قرارداد 3 ساله ای نیز بین تولیدکنندگان زغال‌سنگ و شرکت ذوب آهن اصفهان بسته شد تا در این مدت زغال‌سنگ مورد نیاز ذوب آهن توسط شرکتها تامین شود و طرفین به مفاد قرارداد منعقد شده عمل کنند. به این ترتیب که بر اساس یک فرمول مشخص شده برنامه ریزی شود و ذوب آهن نیز بر اساس آن حرکت کند و معادن نیز تناژ مشخصی از زغال‌سنگ را به ذوب آهن اصفهان ارائه کنند؛ اکنون نیز این برنامه ریزی طبق روال در حال انجام است و زغال مورد نیاز ذوب آهن توسط معادن زغال‌سنگ تامین می شود.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران اظهار کرد: تا پیش از این تغییرات قیمتی، نرخ زغال‌سنگ متغیر بود و هر بار یک درصدی برای قیمت زغال‌سنگ مشخص میشد اما اکنون با تعیین نرخ زغال بر اساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان( 26.5) درصد ثبات قیمتی نیز در این صنعت به وجود آمده است. البته در شرایط فعلی تامین زغال‌سنگ مورد نیاز ذوب آهن از داخل کشور صرفه بیشتری برای  آنها دارد تا اینکه بخواهند از طریق واردات نیاز خود را تامین کنند.

عناوین برگزیده