تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۴۱۹۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران:

با کمک دولت می‌توان در دوران کرونا جهش بزرگ اقتصادی خلق کرد

می متالز - رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: دولت می تواند در دوره شیوع کرونا یک جهش تولید و فعالیت اقتصادی بزرگ داشته باشد، زیرا تولیدکننده داخلی به دلیل بالا رفتن قیمت ارز رقیب خارجی نداشته و به دلیل شیوع کرونا نیز خیلی از رقبای تولیدکنندگان از مدار خارج شده اند، بنابراین دولت می‌تواند به تولیدکننده کمک‌هایی در جهت بهبود مسائل مرتبط با بروکراسی و اداری داشته باشد.
با کمک دولت می‌توان در دوران کرونا جهش بزرگ اقتصادی خلق کرد

سعید صمدی

به گزارش می متالز، سعید صمدی با بیان این مطلب افزود: اگر یکسری از شرایط همچون تحریم و روابط خارجی را به عنوان مسائل ثابت و از جمله مشکلات کشور در نظر بگیریم، باید به سمت رفع کردن آنها حرکت کنیم؛ زیرا هر اندازه در این زمینه توفیق بدست آوریم، شرایط کسب و کار در کشور نیز مناسبتر خواهد شد. در واقع این دو مورد، پارامترهای ثابت و اثرگذار در اقتصاد ایران هستند. اما نکته اینجاست که در شرایط فعلی باید برخورد درستی با کرونا از نظر اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخورد درست با موضوع کرونا حتی از نظر اقتصادی بسیار مهم است. زیرا کرونا بحران شدید اقتصادی در ایران و البته کل جهان ایجاد کرده است. در واقع هر اندازه علمی و فنی با آن برخورد کنیم درصد آسیب پذیری نیز پایینتر می‌آید.

وی افزود: در شرایط فعلی 2 گزینه برای مقابله با کرونا داریم؛ گزینه نخست این است که یک مقطع ثابت مثلا 3 هفته تا یک ماه شرایط کنترل و قرنطینه سختی را در کشور اجرا کنیم تا درصد بالایی از این ویروس پاک شود و بعد از آن همه کسب و کارها بتوانند با یک شرایط بهتری بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. گزینه بعدی نیز همین رفتاری است که امروز در ایران صورت می‌گیرد یعنی نه با کرونا به درستی مقابله می‌شود و نه کسب و کارها شرایط درستی دارند. در واقع هر دو مورد در شرایط نیم بند قرار گرفته اند. این درحالیست که ادامه دار شدن شرایط فعلی در بلند مدت هزینه های بسیار بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران ادامه داد: ایران ارتباط کمی با دنیا دارد؛ چراکه صنعت گردشگری در کشور بسیار ضعیف بوده و سفرهای خارجی مردم ایران نیز در سطح بسیار پایینی قراردارد، بنابراین اقتصاد ایران خیلی به این دو بخش وابسته نیست و اگر بتوانیم در داخل کشور پاکسازی کرونا را انجام دهیم، مراحل بعدی برای بازگشت به شرایط عادی را راحتتر طی خواهیم کرد.

صمدی در این رابطه افزود: کشورهای اروپایی که شیوع کرونا در آنها مجددا اوج گرفته به این دلیل بوده است که نمی‌توانستند روابط خارجی خود را قطع کنند. در واقع نوع برخورد با کرونا بر اقتصاد کشور بسیار اثرگذار است و از طرف دیگر نباید تمام مشکلات را بر گردن کرونا انداخت.

وی درباره اینکه دولت در شرایط کرونا چه اقداماتی را می‌تواند انجام دهد نیز گفت: در شرایطی که ایران مورد تحریم های بین المللی قرار گرفته و مشکلات بسیاری دارد، باید شرایط برای کسب و کارهای داخلی و فعالیتهای تولید کشور آسانتر گردد و مقررات دست و پا گیر برداشته شود. در واقع دولت می تواند در این دوره یک جهش تولید و فعالیت اقتصادی بزرگ داشته باشد، زیرا تولیدکننده داخلی به دلیل بالا رفتن قیمت ارز رقیب خارجی نداشته و به دلیل شیوع کرونا نیز خیلی از رقبای تولیدکنندگان از مدار خارج شده اند، بنابراین دولت میتواند به تولیدکننده کمکهای بروکراسی و اداری داشته باشد.

وی افزود: به این شکل افرادی که تصمیم گیر هستند عوام گرا نبوده و بر پایه احساس خود تصمیم گیری نکنند.

رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: در مجموع بحران مدیریت داخلی و عدم کارآمدی بروکراسی داخلی که در کشور وجود دارد، اگر تحریم هم نباشد به ما ضربه بسیاری وارد خواهد کرد. در واقع بحران عدم کارآمدی مدیران اثرات چند برابری تحریم را بر اقتصاد ما داشته است. برای رفع این مشکل نیز تصمیمات منطقی و به کارگیری افراد حرفه ای، راحت کردن شرایط کسب و کار و مجوزها و برداشتن هر مانع غیر فنی و علمی در کسب و کار می‌تواند شرایط مطلوبی را به وجود آورد.

صمدی در پایان گفت: در واقع اگر دولت شیوه برخورد خود را با همه بخش‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری و .... تغییر و بهبود بخشد و شرایط بهتری فراهم کند، در نتیجه اقتصاد ما منطقی تر عمل می‌کند.

عناوین برگزیده