تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۴
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۴۲۰۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

توصیف اوضاع بورس و درخواست پرهیز از آزمون و خطاهای مکرر

می متالز - کارشناس بازارسرمایه با توصیفی از اوضاع بورس از دولت و مسئولان خواست از آزمون و خطاهای مکرر و تصمیم های هیجانی و لحظه ای پرهیز کنند تا راه بازار مشخص شود.
توصیف اوضاع بورس و درخواست پرهیز از آزمون و خطاهای مکرر

به گزارش می متالز، محمدرضا رسولی با انتشار مطلبی با عنوان "موج سواری با سرمایه مردم" در روزنامه شرق اعلام کرد: همه چیز با دعوت مسوولان دولت از مردم به سرمایه گذاری در بورس شروع شد. مقامات دولتی با این جمله که مردم بدانند سکه جای سرمایه گذاری نیست، دلار جای سرمایه گذاری نیست. اما بورس جای سرمایه گذاری است، مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردند.

ولی با این دعوت، دولت به هیچ عنوان میزبان خوبی برای سرمایه های مردم نبود. فعالان بازار سرمایه به پشتوانه این اظهارات گاه و بیگاه مقامات دولتی، قسمت مهمی از سرمایه را به این بازار وارد کردند. ولی در بهترین حالت ممکن تا بیش از ۵۰ درصد شاهد کاهش ارزش دارایی در شرکت های مختلف بورسی بوده اند. این در حالی است که در طول این مدت همه بازارهای موازی بی خاصیت با رشد مثبت همراه بوده اند. در واقع مردم حداقل، توقع همان رشد بازارهای موازی را داشتند. حالا با ضرر زیادی مواجه شده اند.

دولت باید سرمایه های سرگردان واردشده به بورس را به سمت واحدهای تولیدی هدایت می کرد اما در کمال ناباوری از این فرصت استفاده نکرد. بدیهی است که بازار سرمایه ضمن پشتیبانی از تولید، نشانگر وضعیت اقتصادی حاکم در ایران است. به همین دلیل است که در یک سال گذشته به طور مرتب شبکه های معاند از بیرون و دلالان و فعالان بازار دلار و سکه و مسکن از درون بورس را تخریب می کردند. با این حال دولت هیچ گونه حمایت و برنامه ای برای بهبود وضعیت بازار سهام نداشته و هیچ اقدامی هم در راستای کنترل ریسک، حفظ نقدشوندگی و تنظیم جریان عرضه و تقاضای سهام در بازار سرمایه انجام نداده است.

تصمیم گیران با قصد حمایت از مصرف کنندگان دست به اقداماتی می زنند که متاسفانه نه تنها به نفع سرمایه گذار تمام نمی شود، بلکه به التهاب بیشتر بازار نیز می انجامد. هیچ کار مهمی تاکنون انجام نشده که به نفع سرمایه گذاران باشد و جز امید واهی و منفی های پی درپی چیز دیگری حاصل نشده است. بازار سرمایه به دلیل تصمیمات نادرست و عدم ثبات در تصمیم گیری های کلان اقتصادی در سردرگمی به سر می برد. اعتماد و سرمایه مردم هر روز به یک بهانه منفی می شود.

به تازگی ریزش بورس گردن مردم هم افتاده و طبق اظهارات مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران، حضور بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذار غیرحرفه ای در بازار سرمایه باعث ایجاد نوسان در بورس شده است. روز دیگر وزیر اقتصاد اظهار می دارد شاخص بورس وضعیت خوبی ندارد. ولی بازار سرمایه فقط با شاخص ارزیابی نمی شود.

گفت وگوی محسن علیزاده عضو شورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورا هم شائبه دست کاری در بورس و دستوری بودن تضعیف آن را افزایش می دهد و هدف از این کار را به نوعی فروش سهم های دولتی و تامین کسری بودجه دولت از بازار سهام می داند.

شایسته است دولت و مسوولان بازار سرمایه کمی تدبیر کنند و از آزمون و خطاهای مکرر و اتخاذ تصمیم های هیجانی و لحظه ای بپرهیزند و اجازه دهند بازار راه را پیدا کند و زمینه رشد عقلانی بورس تا رسیدن به جایگاه اصلی فراهم شود. اگر تخم مرغی با نیروی بیرونی بشکند، پایان زندگی است اما اگر با نیروی داخلی بشکند، آغاز زندگی است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده