تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۲
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۱۴۷۵۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

آیا سهامداران سقف قیمتی نماد‌ها را می‌شکنند

می متالز - برای بازار امروز انتظار افزایش نوسانات را خواهیم داشت. انتظار می‌رود که شاهد افزایش تقاضا در ساعت ابتدایی بازار باشیم.
آیا سهامداران سقف قیمتی نماد‌ها را می‌شکنند

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می متالز، دیروز پس از چند روز رشد شاخص کل و بازار سرمایه شاهد افت اندک شاخص کل و ایجاد روند منفی در بسیاری از گروه‌های بازار بودیم. شاخص کل که در ساعات ابتدایی و میانی روند مثبت به خود گرفته بود، به‌تدریج به روند نزولی وارد شد و در پایان معاملات روز گذشته با بیش از ۱۰ هزار واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحد رسید. بااین‌حال شاخص کل هم‌وزن روند مثبت خود را حفظ کرد و با ۰.۱۵ درصد رشد به ۴۴۲۸ هزار و ۷۳۸ واحد افزایش یافت.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد ریال رسید و معاملات خرد بازار سهام رکورد بیشترین ارزش معاملات را از ابتدای مهرماه سال جاری ثبت کرد.


سیاست و اقتصاد کلان

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۰ را ۵.۹۸- درصد و ۲۰۲۱ را ۳.۱۲ درصد مثبت پیش‌بینی کرده است.

به نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص رشد مثبت اقتصادی کشورمان پس از چند سال رشد منفی پیاپی به دلیل رفع احتمالی تحریم‌ها و رشد صادرات نفتی و غیرنفتی کشورمان و بهبود فضای تجارت بین‌المللی باشد. بااین‌حال، جبران رشد‌های منفی سال‌های اخیر به‌طورقطع نیاز به رشد‌های بیش از ۶ درصد در سال خواهد داشت.

در خبری دیگر از حوزه تجارت بین‌الملل، مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم کالا‌های صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان نسبت به فصل بهار، ۱۰.۱ واحد درصد افزایش یافت.

بر اساس اعلام مرکز آمار، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل گذشته، ٣٥, ٩ درصد بوده که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١٣٩٩ (برابر با٢٨.٠ درصد) حدود ٧.٩ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال گذشته ١٣١,٤ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه بهار ١٣٩٩ (برابر با ٨٨.٨ درصد) ٤٢.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات شاخص قیمت کالا‌های صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری در فصل تابستان ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال گذشته ٢.٠ درصد بود که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه بهار سال ١٣٩٩ (برابر با ٣.٤- درصد) ٥.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

در پی برخی نقل‌قول‌های اخیر مبنی بر احتمال کاهش قیمت تایر‌های خودرو (پس از تصویب افزایش ۵۰ درصدی) در پی کاهش نرخ ارز، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ضمن رد این موضوع با تشریح عوامل مؤثر بر قیمت تایرها، فشار‌های وارده برای ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها را عاملی برای از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاران این حوزه و توقف تولید می‌داند.

اعطای مجوز‌های بی‌ضابطه و بی‌منطق توسط دولت تدبیر و امید در ماه‌های اخیر منجر به تحمیل تورم و اضافه‌هزینه‌های اضافی سنگینی به اقشار مختلف مردم شده و با توجه به کاهش نرخ ارز که به‌طور منطقی می‌بایست منجر به افت قیمت فروش محصولاتی از قبیل لاستیک خودرو شود، مورد مخالفت جدی این صنف قرار می‌گیرد و گران‌فروشی به‌این‌ترتیب در تمامی سطوح باقی می‌ماند و دولتی که در سال آینده بر سرکار نیست نیز هیچ‌گونه مسئولیتی را پذیرا نیست و به‌کلی گویی و کم‌کاری‌های خود ادامه می‌دهد.

در بازار‌های جهانی قیمت طلا به روند افزایشی خود ادامه داد و در زمان تنظیم این گزارش قیمت هر اونس طلا با ۱.۶ درصد افزایش به ۱ هزار و ۸۷۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت نفت نیز افت اندکی را تجربه کرد و با ۰.۵ درصد کاهش به ۴۶ دلار در هر بشکه رسید. قیمت فلزات نیز روند نوسانی داشتند. قیمت مس با ۳۰ دلار کاهش به ۷.۷۰۹ دلار در هر تن رسید، اما قیمت روی رشد خوب ۱.۸ درصدی را تجربه کرد و به ۲.۷۹۲ دلار رسید.

 

بازار امروز

برای بازار امروز انتظار افزایش نوسانات را خواهیم داشت. انتظار می‌رود که شاهد افزایش تقاضا در ساعت ابتدایی بازار باشیم.

بااین‌حال با توجه به رشد بیش از ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل و ناتوانی برخی نماد‌ها در عبور از سقف قیمتی تجربه‌شده در روز‌های اخیر، مجدداً شاهد افزایش عرضه‌ها به‌خصوص در گروه‌های خودرویی، بانکی و پالایشگاهی باشیم.

عناوین برگزیده