تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۱۴۸۳۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خدابخشی در نشست تدوین گزارش تفریغ بودجه ۹۸؛

جداولی متشکل از شاخص‌های مقایسه‌ای ضمیمه گزارش تفریغ بودجه شود/کاهش موضع‌گیری علیه دیوان با این اقدام

می متالز - نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دیوان محاسبات کشور به همراه گزارش‌های تفریغ بودجه جداولی متشکل از شاخص‌های مقایسه بودجه‌ای دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها را ارائه کند تا عملکرد دستگاه‌ها در تفریغ بودجه با جزئیات مشخص باشد.
جداولی متشکل از شاخص‌های مقایسه‌ای ضمیمه گزارش تفریغ بودجه شود/کاهش موضع‌گیری علیه دیوان با این اقدام

نشست کمیسیون بودجه با دیوان محاسبات

به گزارش می متالز، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در جلسه جمع‌بندی گزارش تفریغ بودجه سال 98 با حضور مستشاران، معاونان، حسابرسان کل و مدیران کل فنی حوزه‌های دیوان محاسبات کشور ضمن تقدیر از تلاش آنها برای تدوین گزارش تفریغ 1398 گفت:‌ با وجود ارزشمندی گزارش‌های تفریغ بودجه اما نمایندگان در مجلس نمی‌توانند در یک مدت زمانی، اشراف کاملی نسبت به چند هزار صفحه این گزارش‌ها‌ پیدا کنند.

وی با اشاره به پیشنهاد خود درباره حل این موضوع و قول انجام آن توسط بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: دیوان محاسبات به همراه گزارش‌های تفریغ بودجه می‌تواند، جدولی متشکل از شاخص‌های مقایسه بودجه‌ای دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها ارائه کند تا عملکرد دستگاه‌ها در تفریغ بودجه با جزئیات مشخص شود.

نشست کمیسیون بودجه با دیوان محاسبات

خدابخشی افزود: این شاخص‌ها مانند میزان درصد احکامی که دستگاه‌های وزارتخانه‌ها اجرا کرده‌اند، تعداد واخواهی دستگاه‌ها، میزان انحرافات بودجه‌ای دستگاه‌های اجرایی و ... می‌تواند، باشد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد:‌ ما علاقمندیم جدول شاخص‌های مهم تفریغ بودجه به همراه گزارش تفریغ بودجه سالانه ضمیمیه و به مجلس ارسال شود تا نمایندگان با یک نگاه اجمالی متوجه میزان درصد اجرای احکام بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها شوند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به مزیت‌های جداول شاخص‌ها در گزارشات تفریغ بودجه گفت: این جداول می‌تواند، اقدامات و تلاش دیوان محاسبات در بحث تدوین گزارشات تفریغ بودجه به خوبی نشان داده شود، همچنین با تحلیل‌های خوبی که روی این جداول ارائه شده، می‌توان میزان اجرای احکام بودجه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها را نسبت به یکدیگر مقایسه کرد.

وی تاکید کرد: به طور مثال براساس گزارش تفریغ بودجه می‌توان 5 دستگاه برتر و یا 5 دستگاه ضعیف را در نحوه اجرای احکام بودجه کاملا مشخص کرد. زمانی که عملکرد یک دستگاه مشخص باشد، هیچ شخصی نمی‌تواند نسبت به آن گزارش علیه مجلس، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و دیوان محاسبات موضع‌گیری کند و دیگر کاری به شخص وزیر یا رئیس جمهور نخواهیم داشت.

نشست کمیسیون بودجه با دیوان محاسبات

خدابخشی بیان کرد: مزیت دیگر ضمیمه جداول شاخص‌ها این است که براساس گزارشات تفریغ بودجه عملکرد دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های متوالی تجزیه و تحلیل می‌شود، اگر جایگاه یک دستگاه براساس همان شاخص‌های تفریغ بودجه تنزل پیدا کند، باید تغییر و تحول در سال‌های بعد انجام داد و یا اگر وزارتخانه‌ای هم رو به بهبود بود، می‌توان به آن کمک کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد:‌ بنابراین مطابق این جداول و شاخص‌ها بهتر می‌توان تحلیل کرد و به نقاط ضعف و قوت وزارتخانه‌ها پی برد، دیگر شخصی هم موضع‌گیری سیاسی نخواهد کرد و یک فضای همگرایی و هم‌افزایی برای کمک ایجاد خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان تاکید کرد: وقتی انحرافات بودجه بالاست و به احکام بودجه بی‌توجهی می‌شود باید راه حل اصولی برای آن پیدا کرد، بنابراین با جداول شاخص‌ها اگر احکامی از بودجه قابلیت اجرا نداشته را باید در سال‌های بعد اصلاح یا حذف کرد.

عناوین برگزیده