تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۲
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۱۴۹۴۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۵ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران گذشت/ طرحی با سرنوشت مبهم

می متالز - در حالی که ۱۵ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران می گذرد، این طرح نه تنها به بهره برداری نرسیده بلکه با مشکلات زیاد دیگری نیز مواجه شده است.
۱۵ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران گذشت/ طرحی با سرنوشت مبهم

به گزارش می متالز، سال ۱۳۸۴ کلنگ احداث کارخانه سیمان دهلران به زمین زده شد و قرار بود علاوه بر رونق تولید باعث اشتغال بسیاری از جوانان بیکار منطقه شود. حالا بعد از ۱۵ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران، این واحد صنعتی نه‌تنها به بهره‌برداری نرسیده بلکه در طول این ۱۵ سال با مشکلات زیاد دیگری هم مواجه شده است.

اخراج کارگران و حکم توقیف اموال، عدم راه‌اندازی به‌موقع کارخانه، انباشته شدن بدهی‌های بانکی، فرسوده‌شدن قطعات و…ازجمله مشکلات بزرگ بر سر راه این کارخانه بوده است.

این طرح طی ۱۵ سال گذشته تاکنون چند بار تعطیل‌شده و مشکلات حقوقی با کارگران و بانک عامل بارها باعث ورود دستگاه قضائی به این طرح‌شده است.

در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل این کارخانه بدهی‌های بانکی است، تسهیلات زیادی برای راه‌اندازی این کارخانه پرداخت‌شده ولی نه‌تنها کارخانه‌ای به بهره‌برداری نرسیده بلکه الآن اقساط تسهیلات انباشته‌شده است.

انباشت اقساط معوق بانکی باعث توقیف اموال مدیران کارخانه سیمان دهلران شده و هم‌اکنون اعتباری برای تکمیل این طرح وجود ندارد، از طرف دیگر عزم مدیران کارخانه برای اتمام طرح نیز جدی نیست.

برای راه‌اندازی این کارخانه در چند سال گذشته حداقل چندین جلسه با مسوولان کشوری و استانی برگزارشده ولی متأسفانه هنوز منجر به نتیجه و بهره‌برداری کامل از این واحد صنعتی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت دارد، نشده است.

کارخانه‌ای که در صورت بهره‌برداری در سال جهش تولید می‌توانست زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و دو هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در منطقه محروم شهرستان دهلران را فراهم کند، اما هم‌اکنون به دلیل عدم پیگیری‌های دستگاه‌های اجرایی استان و عدم همکاری بانک‌های عامل خاک می‌خورد.

برای راه‌اندازی این کارخانه میلیاردها تومان تاکنون هزینه شده و قطعاً اگر مسوولان استانی و کشوری به روند کنونی برای کارخانه سیمان دهلران اکتفا کنند، بسیاری از قطعات باارزش این کارخانه به‌طور کامل فرسوده می‌شود.

برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از کارخانه سیمان دهلران تا یک سال آینده

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار کرد: کارخانه سیمان دهلران ازجمله طرح‌های نیمه‌تمام حوزه صنعتی در استان ایلام است که باید تا یک سال آینده تکمیل شود.

رضا محمدرحیمی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای حل مشکلات این واحد صنعتی و بهره‌برداری هرچه زودتر این واحد صنعتی، افزود: ظرفیت تولید این کارخانه تولید روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان است.

وی گفت: این طرح ۳۰ میلیون یورو از تسهیلات حساب ذخیره ارزی استفاده کرده و حتماً باید راهکارهایی برای بهره‌برداری از این طرح صنعتی اتخاذ شود.

رحیمی عنوان کرد: ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید در صورت انجام تعهدات مدیران شرکت با هماهنگی استانداری و دستگاه‌های مربوطه، مدیریت بانک عامل در مرکز و با همراهی نماینده استان در مجلس شورای اسلامی و بازرسی کل برای کارخانه سیمان دهلران اعمال خواهد شد.

لزوم رصد هفتگی پیشرفت طرح کارخانه سیمان دهلران

نماینده مردم دهلران در مجلس نیز  اظهار کرد: کارخانه سیمان دهلران یکی از طرح‌های مهم اشتغال‌زایی در استان ایلام است که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

بهزاد علیزاده عنوان کرد: سال‌های زیادی از ساخت این کارخانه می‌گذرد، برای حل مشکلات و پیشرفت طرح نیاز است کمیته‌ای از مسوولان اجرایی دستگاه‌های مختلف استان تشکیل و هر هفته پیشرفت کار رصد و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل این کارخانه لازم است یک بازه زمانی مشخص برای انجام امور و تعهدات در نظر گرفته شود، گفت: مشکلات این واحد صنعتی ازجمله بدهی‌های بانکی در تهران به‌طور ویژه پیگیری می‌شود.

علیزاده با اشاره به اینکه این کارخانه به‌موقع تسهیلات ارزی و ریالی دریافت کرده است، گفت: متأسفانه ۱۵ سال از ساخت کارخانه گذشته و نیاز است مدیران این کارخانه عزم خود را برای تکمیل پروژه جدی کنند.

بعد از ۱۵ سال هنوز جلسه می‌گیریم!

وی گفت: سال ۱۳۸۶ تمامی تجهیزات موردنیاز برای ساخت کارخانه سیمان نیز واردشده ولی هم‌اکنون با گذشت سال‌ها نصب نشده است.

نماینده مردم دهلران با اشاره به اینکه این طرح هنوز باعث رونق اشتغال و تولید در منطقه دهلران نشده و مردم در انتظار این طرح بزرگ هستند، گفت: از آغاز کلنگ زنی این طرح تاکنون چندین استاندار، فرماندار و نماینده مجلس تغییر کرده ولی هنوز مشکل این طرح صنعتی حل نشده است.

علیزاده عنوان کرد: متأسفانه با گذشت ۱۵ سال برای حل مشکلات این واحد تولیدی و صنعتی هنوز جلسه می‌گذاریم، باید یک جواب قانع‌کننده برای مردم نسبت به این طرح داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه دولت زمینه را برای حجم مشکلات کارخانه سیمان دهلران فراهم کرده است، امیدواریم سرمایه‌گذار هم پای‌کار باشد و این طرح باعث رونق اشتغال در منطقه شود.

ورود سازمان بازرسی به حل مساله کارخانه سیمان دهلران

بازرس کل استان ایلام نیز در مورد مشکلات کارخانه سیمان دهلران اظهار کرد: این کارخانه با گذشت ۱۵ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و مقررشده سرمایه‌گذاران طرح نسبت به تکمیل طرح اقدام کنند.

عیسی هواسی عنوان کرد: در صورت تکمیل طرح، برای حل مشکلات بانکی مجریان طرح می‌توانند از ظرفیت ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید استفاده کنند.

راه‌اندازی کارخانه سیمان دهلران مطالبه مردم است

استاندار ایلام هم در جلسه بررسی مشکلات سیمان دهلران اظهار کرد: بنای اصلی کار ستاد تسهیل نهایت همکاری در جهت رفع موانع و مشکلات تولید است.

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: رفع مشکلات کارخانه سیمان دهلران نیازمند همکاری و عمل به تعهدات مدیران کارخانه است.

وی با اشاره به اینکه نشست‌ها و جلسات زیادی با مسوولان مربوطه کشوری و بانک‌ها برای حل مشکلات این واحد صنعتی برگزارشده است، گفت: مدیران این کارخانه مکلف هستند برای اتمام کار طبق تعهدات خود عمل کنند.

وی گفت: رفع مشکلات این کارخانه علاوه بر اشتغال‌زایی برای توسعه منطقه نیز تأثیرگذار است.

استاندار ایلام تصریح کرد: سرمایه‌گذار متعهد شده در خصوص سپرده‌گذاری و انجام ۱۰ درصد باقیمانده کار تا پایان سال مالی اقدام کند.

وی گفت: با هماهنگی استانداری و دستگاه‌های مربوطه، مدیریت بانک عامل در مرکز و با همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و بازرسی کل مقررشده در صورت اتمام طرح در بازه زمانی مشخص و تأمین منابع مالی موردنیاز برای اتمام عملیات اجرایی پروژه توسط مجری طرح و مدیران شرکت، ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید اجرا شود.

متأسفانه در استان ایلام طرح‌های دیگری مثل کارخانه سیمان دهلران نیز وجود دارد که به دلیل عدم پیگیری به‌موقع و انباشت با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. درحالی‌که ایلامِ محروم از نبود طرح‌های صنعتی بزرگ رنج می‌برد، معدود طرح‌های اجرایی شده در استان نیز با موانع و مشکلات زیادی مواجه هستند که نیازمند توجه مسوولان ارشد کشوری و استانی است.

باوجود مشکلات زیادی که بر سر راه کارخانه سیمان دهلران وجود دارد، امیدواریم با تعامل دستگاه‌های اجرایی، بانک عامل و سرمایه‌گذار این طرح تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد و زمینه رونق اشتغال و تولید را در استان فراهم کند.

عناوین برگزیده