تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۱۴۹۹۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل تکنیکال سهام فولاد + تحلیل بنیادی سهام فولاد و مشخصات کامل

می متالز - در این مقاله مشخصات کامل سهام فولاد ارائه می شود تا علاقه مندان اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشند و بتوانند در خصوص سرمایه گذاری و خرید و فروش فولاد تصمیم بهتری بگیرند.
تحلیل تکنیکال سهام فولاد + تحلیل بنیادی سهام فولاد و مشخصات کامل

به گزارش می متالز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان که اکنون یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی جمهوری اسلامی ایران است در زمینی به مساحت 35  کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه و در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده است.عملیات اجرایی این مجتمع در سال 1360 آغاز گردید و اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع در مهر ماه سال 1370 راه اندازی شد و در 23 دیماه سال 1371 خطوط تولید این کارخانه بزرگ توسط رئیس جمهور وقت افتتاح گردید.

گروه شرکت‌های فولاد مبارکۀ اصفهان در حال حاضر مواد اولیۀ بیش از ۳٬۰۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت و گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و ... را تأمین می‌نماید. شرکت هر ساله بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده نمودن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی و توسعۀ آن صادر می‌کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی هم‌اکنون پتانسیل و اعتبار لازم جهت صادرات به بیش از ۳۸ کشور جهان را دارد.

فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدن‌کاری سنگ‌آهن تا نورد فولاد باشد.

 

تحلیل بنیادی سهام فولاد

فولاد مبارکه اصفهان باسرمایه فعلی ثبت شده 29000 میلیارد ریال یکی از شرکت های بزرگ بورس تهران و از نظر توسعه یک شرکت میانه که هنوز جای رشد داردبه حساب  می آید.فولاد در بازار اول بورس (تابلو اصلی) در گروه فلزات اساسی جای گرفته است.

این شرکت در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب بیش از ۲۰هزارمیلیارد تومان سود خالص شده‌است که با این اوصاف به یکی از سودآورترین شرکت‌های ایران تبدیل گشته‌است.

 

سود و زیان فولاد

فولاد در صورت سود و زیان شش ماه سال 99 سود خالص هر سهم را 483 ریال ثبت کرده است که مقدار سود عملیاتی هر سهم مقدار 480 ریال و غیر عملیاتی آن 3 ریال است.

 

این میزان نسبت به شش ماه ابتدای سال 98 رشد داشته

لازم به ذکر است که این میزان حسابرسی نشده است و امکان تغییر آن در گزارش حسابرسی وجود دارد.

 

میزان شناوری سهام فولاد

مقدار سهام شناور این شرکت 26% که میزان مطلوب   برای سرمایه گذاری است و ارزش بازار آن تا لحظه تهیه این گزارش 3017960 میلیارد ریال است.

 

پی بر ای فولاد P/E

EPS شرکت بر اساس دوره شش ماه سال جاری مقدار 483ریال است و بر  مبنای سود و زیان 12 ماهه اخیر (TTM)عدد 805 ثبت شده است.P/B آن نیز عدد 7.09 محاسبه شده و P/E آن نیز 17.94است.

 

سهامداران اصلی فولاد

سهامداران عمده این سهم تا تاریخ 19/09/1399 به شرح زیر است:

  • سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران با مالکیت  17.19%
  • شرکت توسعه سرمایه رفاه با مالکیت 10.42%
  • بانک تجارت با مالکیت  2.49%
  • شرکت سرمایه گذاری صدرتاءمین با مالکیت 2.4%
  • موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر با مالکیت 2.34%
  • شرکت س اتهران س.خ-م ک م ف ع با مالکیت 2.07%
  • شرکت بهسازان انرژی تدبیرزنگان با مالکیت 1.87%
  • شرکت س اخراسان رضوی س.خ-م ک م ف ع با مالکیت 1.67%
  • صندوق بازنشستگی کشوری با مالکیت 1.46%
  • شرکت توسعه ومدیریت سرمایه صبا با مالکیت 1.37%
  • شرکت س افارس س.خ-م ک م ف ع  با مالکیت 1.26%
  • شرکت س اخوزستان س.خ-م ک م ف ع با مالکیت  1.22%
  • شرکت س ااصفهان س.خ-م ک م ف ع با مالکیت 1.1%

تاثیر دلار بر سهام فولاد

به علت فعالیت های صادراتی این شرکت با افزایش نرخ دلار شرکت به سود بیشتری دست پیدا خواد کرد زیرا اکثریت هزینه های آن ریالی و بخشی از درآمد دلاری دارد به همین علت سهام این شرکت جزو سهام های دلاری شناخته میشود.

 

آمارهای فولاد

این سهم در طی سه ماه گذشته 35 روز در دامنه منفی قرار داشته و میانگین حجم معاملات آن در این سه ماه عدد 239.5 میلیون برگه سهم بوده این در حالی است که همین آمار برای میانگین حجم این ماه سهم 268.4 میلیون برگه سهم است و با توجه به حجم مبنا این سهم که عدد 8.38 میلیون است میتوان فهمید که این سهم در پر کردن مقدار حجم مبنا با مشکلی رو به رو نخواهد بودو همچنین با توجه به آمار نگاه بازار به این سهم افزایش پیدا کرده و حجم معاملات آن رشدکرده است.

آمار بازدهی این سهم در بازه های زمانی مختلف به شرح زیر است:

  • بازده در سه ماه:  منفی 20%
  • بازده در شش ماه:   44%
  • بازده در نه ماه:   192%  
  • بازده در یک سال :  376%

وضعیت فولاد نسبت به گروه فلزات اساسی

فولاد در گروه فلزات اساسی  قرار دارداین سهم با داشتن P/E برابر با17.94 و میانگین سایر همگروهی ها با P/E برابر با 19.08 از گروه خود بهتر عمل کرده که نشان از ارزندگی این سهم نسبت به گروه خود نیز هست.

 

نقد شوندگی سهام فولاد

فولاد در زمینه نقد شوندگی عالی عمل کرده است و رکورد دار نقد شونده ترین سهم در بازه های زمانی مختلف بوده است.

رتبه نقد شوندگی این سهم در بازه های مختلف در زیر آمده است:

  • در سه ماه:  2
  • در شش ماه:  1
  • در نه ماه:  1
  • در یک سال:  1

خبر افزایش سرمایه فولاد

در چند ماه گذشته هیئت مدیره فولاد  به مجمع عمومی فوق العاده پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 209,000,000,000,000 ریال به مبلغ 304,500,000,000,000 ریال از محل سود انباشته ،سایر اندوخته ها به منظور 1- تامین مخارج بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های فرعی و وابسته 2- تامین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح های توسعه در دست اجرا ( احداث خط نورد گرم شماره2) را داده است میزان درصد این افزایش سرمایه تقریبا 45 درصد است و در انتظار تایید و مراحل قانونی آن است.

 

اخبار مجامع گذشته فولاد

مجمع عمومی عادی صاحبان سهام منتهی به سال مالی(29/12/1398)شرکت فولاد مبارکه اصفهان در تاریخ 15/05/1399 برگزار شد وبه تصویب صورت‌های مالی و همچنین انتخاب حسابرس و بازرس قانونی برای شرکت و دیگر مسائل در صلاحیت مجمع عمومی عادی پرداخته شد و در پایان این مجمع سود خالص هر سهم 708 ریال و 225 ریال به عنوان سود نقدی (DPS) تقسیم گردید.

 

تحلیل تکنیکال فولاد

فولاد مبارکه اصفهان غالبا از جذابترین سهمهای بازار سرمایه ایران می باشد و همیشه نقش موثری در صعود و نزول بازار سرمایه دارد. عدم تثبیت قیمت بالاتر از 1500 تومان باعث نگرانی تعداد زیادی از سهامدارن شده است و این نگرانی ما را بر آن داشت تا نمودار سهم بررسی دقیقتری شود و خدمت کاربران گرامی شرحی از نمودار ارائه دهیم.

سهام فولاد مبارکه اصفهان دارای کف معتبر و بسیار پر قدرت 1150 تومان و حمایت قوی 1300 می باشد.

قیمت 1150 تومان برای سهم می تواند حکم حدضرر هم داشته باشد. بازه زمانی 23 آذر ماه تا 9 دیماه محدوده زمانی است که بدلیل درگیری سهم با مقاومتهای پیچیده ممکن است کمی حالت درجا زدن و یا صعودهای کم قدرت را در پیش بگیرد بعد از آن می توان آمده ایجاد موج انگیزشی در سهم باشیم اهداف پیش رو برای سهم به ترتیب 1640 ، 1890 و 2040 تومان می باشد.

سهامداری در فولاد مبارکه با دید میان مدت میتواند بسیارجذاب باشد.سودی کم ریسک برای افراد باحوصله.

کم کردن میانگین در محدوده 1300 برای این سهم قابل پیشنهاد است.

این تحلیل صرفا نظرات کارشناس بازار سرمایه می باشد و به هیچ عنوان سیگنال خرید و یا سیگنال فروش سهام فولاد نیست

عناوین برگزیده