تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۱۵
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۵۰۵۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قرارداد جدید ایران‌خودرو دیزل برای فروش ۲۰۰ دستگاه اتوبوس

می متالز - سازمان امور مالیاتی از شرکت آلومینیوم ایران مبلغ ۱۳۱ میلیارد تومان بابت عوارض آلایندگی سنوات گذشته مطالبه کرده است. همین‌طور شرکت ایران‌خودرو دیزل هم قراردادی برای فروش ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهری دیزل یورو ۴ با سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد امضا کرده است.
قرارداد جدید ایران‌خودرو دیزل برای فروش ۲۰۰ دستگاه اتوبوس

به گزارش می متالز، اینها دو نمونه از خبرهای مهمی است که طی روزهای گذشته از سوی شرکت‌های بورسی در کدال اعلان عمومی شده است. موضوع خبرها از نظر اثرگذاری بر سهامداران به قدری است که در وب‌سایت یادشده در طبقه «افشای اطلاعات با اهمیت» ثبت می‌شود.  برخی از این اطلاعات به خاطر اهمیت بیشتر آنها در گروه الف و برخی هم در سطح نسبتا پایین‌تر (گروه ب) طبقه‌بندی می‌شوند.  طی روزهای گذشته شرکت‌های زیادی افشای اطلاعات داشتند که در این گزارش به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

 

عوارض آلایندگی «فایرا»

شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) در اطلاعیه‌ای با موضوع اجرائیات عوارض آلایندگی اعلام کرده است: به‌منظور یک درصد عوارض آلایندگی که به موجب تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات و عوارض بر ارزش افزوده، سازمان امور مالیاتی از بابت اصل عوارض آلایندگی سنوات گذشته تا پایان سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱/ ۱۳۱ میلیارد تومان مطالبه کرده و از این بابت ذخیره‌ای در حساب‌های شرکت منظور نشده است و به‌رغم طرح دعوی از طریق وکلای شرکت، سازمان حفاظت محیط زیست همچنان نام شرکت را در سال ۱۳۹۹ در فهرست شرکت‌های آلاینده قرار داده است.

این اطلاعیه در ادامه نوشته است: نتیجه نهایی در این خصوص نامشخص بوده و شرکت با توجه به آرای اخذ شده تاکنون، موضوع را جهت دستیابی به نتایج مطلوب و قطعی همچنان پیگیری می‌کند. بر اساس این اطلاعیه اداره امور مالیاتی استان مرکزی با توجه به رای صادره از شعبه دوم تجدید نظر دیوان عدالت اداری مبنی بر رد شکایت و تجدید نظرخواهی این شرکت، طی اخطاریه صادره مورخ ۱۵/ ۱۱/ ۱۳۹۸ برای وصول عوارض آلایندگی دوره‌های سه ماه دوم و سوم و چهارم سال ۱۳۹۰ به مبلغ کل ۱/ ۱۴ میلیارد تومان شامل ۲/ ۴ میلیارد اصل و مبلغ ۸/ ۹ میلیارد تومان جرائم، اقدام کرد که پرداخت و تسویه شده است. همچنین اداره امور مالیاتی این استان طی اخطاریه مورخ ۲۲/ ۰۴/ ۱۳۹۹ مطالبه عوارض آلایندگی دوره سوم سال ۹۲، دوره‌های دوم و سوم و چهارم سال ۹۴، دوره‌های اول و چهارم سال ۹۵ و دوره‌های دوم و سوم و چهارم سال ۹۶ را کرده است که تعیین تکلیف آنها در دست پیگیری است.  طبق آنچه در این اطلاعیه گفته شده رقم درخواست شده ۱۳۱ میلیارد تومان ۰۳/ ۱ درصد از کل دارایی‌های این شرکت را دربرمی‌گیرد.  با اینکه آگهی یادشده بر اساس مقررات بازار سرمایه در گروه ب طبقه‌‌بندی می‌شود، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که این گروه‌بندی‌ها همواره نسبی بوده و تنها برای ساده کردن و تنظیم امور ساخته می‌شوند والا برخی اوقات ممکن است خبری در گروه ب از نظر اثرگذاری بر شرکت و سهامداران از اخبار گروه الف اهمیت بیشتری یابد و این موضوع نیاز به تحلیل‌های دقیق و جزئی‌تری دارد.  همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، شرکت ایران‌خودرو دیزل قراردادی با موضوع فروش ۲۰۰ دستگاه اتوبوس شهری دیزل یورو ۴ با سازمان اتوبوسرانی مشهد امضا کرده است. مبلغ این قرارداد گروه الفی به میزان ۷۲۹.۲ میلیارد تومان اعلام شده است.  نحوه تسویه قرارداد مذکور طی سه مرحله خواهد بود: الف) پرداخت ۲۵ درصد بهای کل قرارداد به‌عنوان پیش پرداخت ظرف حداکثر ۲۵ روز پس از ابلاغ قرارداد. ب) پرداخت ۲۵ درصد مبلغ کل قرارداد حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ واریز مرحله اول. ج) پرداخت ۵۰ درصد باقی مانده بهای خودروهای آماده تحویل ظرف مدت یک هفته با اعلام آماده بودن خودروها و تایید نماینده خریدار.  پیش‌بینی شده است که حاشیه سود این قرارداد تقریبا بین ۱۰ تا ۱۲ درصد باشد.

 

تولید یک داروی جدید

از دیگر اطلاعیه‌های مهم روزهای گذشته می‌توان به اخبار دو شرکت داروسازی دکتر عبیدی و آوه سینا اشاره کرد که اولی از تولید یک محصول جدید و دومی از افزایش قیمت فروش یکی از تولیدات خود خبر داده است. شرکت دکتر عبیدی با نماد «دعبید» اعلام کرده که محصول جدیدی با نام Brilavus تولید و به بازار دارو عرضه می‌کند. این اطلاعیه در گروه ب طبقه‌بندی شده است. اما در ارتباط با شرکت اوه سینا گفته شده که قرص «پنتوپرازول ۴۰» از نرخ قبلی ۲۵۶ تومان به ۳۶۵.۹ رسیده است. آنطور که گفته شده به نظر می‌رسد این دارو یکی از مهم‌ترین محصولات این شرکت باشد که طی سال گذشته به میزان ۱۴ درصد از کل فروش شرکت را به‌دست آورده است. این قرص در سال گذشته برای شرکت اوه سینا به میزان ۶/ ۸ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

عناوین برگزیده