تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۴۷
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۵۰۵۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد خبر داد

کلنگ‌زنی پنج طرح سرمایه‌گذاری در لامرد

می متالز - عملیات ساخت کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک، پایانه حمل‌ونقل برای تسهیل در ورود و خروج ماشین‌آلات و سرویس‌دهی به رانندگان، کارخانه سیمان، کارخانه سنگبری با هدف صادرات سنگ‌های تزئینی و کارخانه اکسید منیزیم از جمله طرح‌های سرمایه‌گذاری در ماه‌های آتی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز می‌شود.
کلنگ‌زنی پنج طرح سرمایه‌گذاری در لامرد

به گزارش می متالز، فریدون فدایی‌دولت، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: احداث یک جایگاه سوخت از طرح‌های دیگر است که مجوز پخش و پالایش گرفته و امیدواریم این طرح نیز نهایی و عملیات اجرایی آن در محدوده سایت منطقه ویژه لامرد آغاز شود.

به گفته وی، امکان‌سنجی اقتصادی و فنی ۱۵ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه پایین دست آلومینیوم (لامرد) تدوین شده و به سرمایه گذاران متقاضی ارائه می‌شود.

فدایی‌دولت افزود:  هم‌اکنون بالغ بر هزار نفر اشتغال مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ایجاد شده و برای این منطقه ظرفیت اشتغال‌زایی حدود ۳۰ هزار نفر نیز پیش‌بینی شده است؛ این درحالی است که در شرایط تحریم‌ها توانستیم اعتماد سرمایه‌گذاران را به این منطقه جلب کنیم، زیرا لامرد ظرفیت بسیاری برای طرح‌های عظیم صنعتی و ملی دارد.

وی تصریح کرد: تحقق الحاق محدوده فرودگاه به سایت منطقه ویژه اقتصادی گامی ‌اساسی در افزایش خدمات سبد خدمات به سرمایه‌گذاران بود که علاوه بر هدف توسعه سرمایه‌گذاری و اعمال معافیت‌های مالیاتی و گمرکی منطقه ویژه در بخش فرودگاه، نیز از ظرفیت منطقه ویژه برای توسعه زیرساخت‌ها اعم از افزایش طول باند در راستای توسعه پروازها و دیگر زیرساخت‌ها استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به عمده فعالیت‌های صورت گرفته طی دو سال اخیر در این منطقه افزود: تکمیل و ارتقای زیرساخت‌ها و زیربناها و شناسایی و معرفی هرچه بیشتر فرصت‌های سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی به عنوان دو راهبرد بنیادی برای اعتلای جایگاه منطقه ویژه اقتصادی لامرد اتخاذ شد که هم‌اکنون عمده این تلاش‌ها به ثمر نشسته است.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد تصریح کرد: جاده دسترسی در اطراف سایت لامرد در محدوده صنعتی به طول ۴۴ کیلومتر و مسیر پیرامونی در محدوده توسعه به طول ۲۲ کیلومتر و جاده‌های شریانی و فرعی داخل سایت به طول ۳۰ کیلومتر احداث شد.

فدایی‌دولت خاطرنشان کرد: با تلاش‌های انجام شده افزایش ظرفیت گاز ورودی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد از ۱۰ به ۲۹ میلیون متر مکعب در ساعت با اجرای اتصال به شبکه گاز سراسری به پایان رسید. سیل بند ضلع غربی سایت به منظور حفاظت از صنایع، تاسیسات و امکانات زیربنایی و به طول ۸ و نیم کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: همچنین یک خط برق ۴۰۰ کیلوولت با هدف تامین برق صنایع در دوران بهره‌برداری اجرا شد و خط دیگر این برق فشار قوی نیز در مراحل پایانی است که بخشی از دیگ‌های دیگر آلومینیوم نیز به زودی وارد مدار می‌شوند و هم اکنون این کارخانه با ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار تن در حال فعالیت است.

فدایی دولت گفت: احداث پست ۱۳۲ کیلوولت و نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی از دیگر طرح‌های حوزه تقویت برق در منطقه ویژه اقتصادی لامرد که قرار است توسط ایمیدرو تامین اعتبار و اجرا شود.

به گفته وی،  نصب و اجرای دو دستگاه آب‌شیرین‌کن برای شیرین‌سازی آب موردنیاز صنایع به ظرفیت ۶۰ لیتر در ثانیه از دیگر اقداماتی بود که اکنون ۲۰ لیتر در ثانیه در حال استفاده است و شرایط استفاده برای دیگر صنایع در حال استقرار فراهم است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، پیگیری پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران و معارضان ملکی، تکمیل ساختمان اداری موقت و کمپ تعمیرات در سایت و افتتاح شعب بانک تجارت و ملی در سایت، پیاده سازی و دریافت گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه شامل استانداردهای مدیریتی ایزو ۹۰۰۱، ۴۵۰۰۱، ۱۴۰۰۱، و HSE-MS برای نخستین بار، تجهیز ناوگان حمل و نقل منطقه ویژه اقتصادی با افزایش خودروهای ون، آتش‌نشانی، پیکاپ ریچ، رفع موانع و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شرکت پترو فرآیند کرخه، استقرار و راه‌اندازی سایت بی.تی.اس  (BTS)را از اقدامات صورت گرفته، برشمرد.

به گفته وی، برای ایجاد فضای سبز حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که فاز نخست آن شامل بلوار اصلی سایت به همراه روشنایی می‌شود و همچنین احداث پنجره واحد گمرک برای استقرار واحدهای مختلف جهت ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران از دیگر پروژه‌های زیربنایی است که برای اجرا و تامین اعتبار آن پیگیری شده است. فدایی‌دولت تصریح کرد: در راستای اجرای تفاهم‌نامه ایمیدرو، اداره کل راه و شهرسازی لارستان و استانداری با وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای راه‌های دسترسی به منطقه ویژه لامرد نیز روکش آسفالت و تعریض جاده (باند اول) از سایت منطقه ویژه تا ورودی شهر اجرا و تکمیل شد و احداث باند دوم مسیر، اجرای تقاطع غیرهمسطح ورودی و خروجی و کمربندی لامرد تا آزادراه لامرد-پارسیان از دیگر بندهای تفاهم‌نامه است که به موجب تفاهم‌نامه با مشارکت ۵۰ درصدی طرفین انجام می‌شود و با وجود کمبود اعتبارات تلاش داریم که با دریافت مشارکت وزارت راه بتوانیم باند دوم روبه‌روی منطقه ویژه را اجرا کنیم. وی با اشاره به برخی اقدامات مهم در حوزه جذب سرمایه‌گذار، افزود: با پیگیری‌های انجام شده، کارخانه تولید ورق آلومینیوم (شرکت کاوش فراز فارس) در روبه‌روی کارخانه آلومینیوم جنوب، کارخانه تولید انواع سنگ (شهرداری چاهورز)، کارخانه‌های مونتاژ لوازم خانگی و ماشین‌آلات راهسازی (شرکت کوثر سپهر پارسیان) آغاز فعالیت کردند که با بهره‌برداری از این طرح‌ها، حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به‌کار خواهند شد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با ارائه گزارش مساحت زمین‌های واگذار شده به سرمایه‌گذاری در دوره تصدی‌اش با گذشته، خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ هکتار زمین قبل از آغاز فعالیت به سرمایه گذاران واگذار شده بود و اکنون ۱۲۴ هکتار زمین به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی واگذار شده و حدود ۱۰۰ هکتار هم در حال واگذاری است.

وی افزود: ۷۴ گروه سرمایه‌گذاری طی این ۲۰ ماه از منطقه ویژه اقتصادی لامرد بازدید کردند و ظرفیت‌ها و بسته‌های سرمایه‌گذاری تشریح شد که از این تعداد حدود ۳۰ تا ۴۰ راغب به سرمایه‌گذاری بودند و با ارائه درخواست، روندهای واگذاری زمین آغاز شد و تعدادی شروع به فعالیت کردند و بخشی نیز در حال انعقاد قرارداد هستند.

 

 انعقاد چند تفاهم‌نامه برای توسعه سرمایه‌گذاری

وی تصریح کرد: تفاهم‌نامه همکاری با معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری برای ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به خریداران ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت داخل به سرمایه‌گذاران منطقه ویژه لامرد انعقاد کردیم. به گفته فدایی‌دولت، همچنین برای همکاری میان منطقه ویژه لامرد و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با هدف فعال کردن ظرفیت‌های منطقه ویژه از طریق بهره‌گیری از تعاملات بین‌المللی برای برقراری ارتباط موثر بین گیرندگان و دارندگان توانمندی‌ها و دانش‌های فنی مربوطه و تسهیل تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناورانه و نوآورانه تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد. وی تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین منطقه ویژه لامرد و شرکت تامین سرمایه امین با هدف تامین مالی و سرمایه طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری و همکاری با اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر برای توسعه سرمایه‌گذاری در این قطب اقتصادی و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سندیکای آلومینیوم ایران برای دعوت از سرمایه‌گذاران فعال در حوزه آلومینیوم و معرفی بسته‌های تخصصی این صنعت پایه، انجام شد.

عناوین برگزیده