تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۱۵۰۶۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران:

پیش بینی سهام سرب و روی تا پایان فصل برف/ سهامداران گروه فلزات اساسی بخوانند

می متالز - با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود قیمت جهانی سرب و روی تا پایان زمستان افزایشی باشد، در بورس ایران نیز سهام شرکت های سرب و روی تا پایان زمستان روند صعودی خواهد داشت.
پیش بینی سهام سرب و روی تا پایان فصل برف/ سهامداران گروه فلزات اساسی بخوانند

به گزارش می متالز، در حدود ۹ درصد از ذخایر سرب و روی دنیا در ایران قرار دارد. از جمله شرکت‌های بورسی سرب و روی در بازار سرمایه ایران می‌توان به « فسرب» شرکت سرب و روی ایران ، «فروی» شرکت ذوب روی اصفهان اشاره کرد. سایت trading economics در نموداری روند یک ساله قیمت جهانی سرب و روی را مشخص کرده است. روند یک ساله قیمت جهانی روی در نمودار1 در قسمت دانلود نمایش داده شده است.

حسن حسین قلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران و عضو هیئت مدیره اتاق بازارگانی ایران در ارتباط با قیمت جهانی فلز روی به صدای بورس،  اظهار کرد: بر اساس آمارهای بین المللی قیمت جهانی فلز روی از ۲ هزار و ۲۰۰ دلار برای هر تن در  سه ماه پیش  به ۲ هزار و ۸۰۰ دلار برای هر تن در هفته جاری افزایش یافته است. قیمت جهانی سرب نیز از یک هزار و ۸۰۰ دلار برای هر تن به ۲ هزار دلار رسیده است.

بیشترین رشد جهانی قیمت برای سنگ آهن

وی با اشاره با آمارهای ژورنال‌های معتبر از جمله متال بولتن گفت: در سه ماه گذشته سنگ آهن بیشترین رشد قیمت جهانی را در گروه فلزات اساسی  تجربه کرده و این افزایش قیمت ادامه دار است.

تاثیر صد در صدی قیمت جهانی بر فلز روی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت های جهانی بر قیمت سرب و روی تاثیر مثبت خواهد گذاشت، اظهار کرد: بازار داخلی فلزات سرب و روی تابع صد درصدی بازارهای  خارجی است. نحوه قیمت گذاری سرب و روی در ایران بر اساس قیمت جهانی سرب محاسبه می‌شود.  قیمت امروز هر تن سرب ۲هزار و ۷۰۰ دلاراست این رقم ضربدر دلار ۲۵ هزار تومانی و ضربدر ۸۵ می‌شود که مجموع آن قیمت سرب را در ایران ۶۰ میلیون تومان برای هر تن است البته این قیمت به متوسط قیمت این فلز گرانبهاست و بر اساس کیفیت محصولات، قیمت اندکی متفاوت می‎‌شود.

روند یک ساله قیمت جهانی سرب در نمودار2 زیر در قسمت دانلود نمایش داده شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی سهام شرکت های سرب و روی را تا پایان سال چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: قیمت جهانی فلزات رنگی همچون سرب و روی تاثیر مستقیم بر سهام این این فلز گرانها در بورس دارد. با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود قیمت جهانی سرب و روی تا پایان زمستان افزایشی باشد، در بورس ایران نیز سهام شرکت های سرب و روی تا پایان زمستان روند صعودی خواهد داشت.

حسین قلی با بیان اینکه اغلب فلزات در ایران علاوه بر قیمت  جهانی  تابع قوانین داخلی است، بیان کرد: برای مدیریت بازار فلزات باید توجه بسیاری داشت چرا که شاید در ظاهر یک قانون یا  دستورالمعمل باشد اما به واقع هزارن صنعتگر و فعال عرصه معدنی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عناوین برگزیده