تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۴
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۱۵۰۸۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون رئیس بانک مرکزی روسیه:

تحریم‌ها جایگاه دلار را تضعیف کرد

می متالز - الکسی زبوتکین سیاست تحریمی آمریکا را باعث متزلزل شدن جایگاه دلار در جهان دانست.
تحریم‌ها جایگاه دلار را تضعیف کرد

به گزارش می متالز، یک مقام بانک مرکزی روسیه با انتقاد از رویکرد واشنگتن در استفاده از تحریم به‌عنوان سلاح اقتصادی علیه کشورهای مخالف آمریکا گفت: در طول سال‌های اخیر آمریکا بارها از تحریم بر ضد دیگر کشورها استفاده کرده که این مساله باعث متزلزل شدن جایگاه دلار شده است. به گفته زبوتکین، کشورها در نتیجه تحریم مجبور شده‌اند دلار را از مبادلات تجاری خود کنار گذاشته و به استفاده از ارزهای ملی روی آورند. معاون رئیس بانک مرکزی روسیه، دلار را قربانی سیاست تحریمی آمریکا دانست و پیش‌بینی کرد که سهم دلار از مبادلات جهانی در سال‌های آینده نیز کاهش یابد.

لازم به ذکر است داده‌های بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که حجم ذخایر طلا و ارز این کشور طی یک هفته اخیر با ۴/ ۰درصد افزایش (معادل ۸/ ۱ میلیارد دلار) به۶/ ۵۹۳ میلیارد دلار رسیده است. به گفته بانک مرکزی روسیه، این افزایش ناشی از تداوم روند تقویت ذخایر و تغییر در نرخ‌های برابری ارز حاصل شده است. ذخایر ارزی روسیه شامل ارز، طلا، حق برداشت مخصوص از بانک تسویه بین‌الملل و اوراق قرضه کشورهای خارجی است. طی یک ماه اخیر میزان ذخایر طلا و ارز روسیه ۸/ ۲ میلیارد دلار و از ابتدای سال‌جاری میلادی ۶۷ میلیارد دلار بیشتر شده است. ۴/ ۱۳۷میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی روسیه را طلا تشکیل می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۷ میلیارد دلار بیشتر شده است.

روسیه در راستای بخشی از تلاش‌های خود به منظور کاهش وابستگی به دلار در حال خرید طلا و متنوع‌سازی ذخایر ارزی است. در حال حاضر روسیه بزرگ‌ترین خریدار طلا در جهان و چهارمین دارنده بزرگ این فلز گران‌بها محسوب می‌شود. روسیه در شرایطی در پنج سال گذشته به‌طور متوسط ۲۰۰ تن طلا در سال خریداری کرده که سال گذشته این کشور ۸۱ میلیارد دلار از ذخایر دلاری خود را به طلا و ارزهای دیگر تبدیل کرده است.

عناوین برگزیده