تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۵۰۹۲۱

فعالان معدنی خراسان رضوی از افزایش هزینه‌های حمل و نقل گلایه دارند

می متالز - رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: فعالان صنایع معدنی مثل سیمان و فولاد از افزایش کرایه بار و تاثیر این موضوع بر قیمت تمام شده محصولات خود گلایه‌مند هستند و باید به دنبال راهکاری برای کاهش این هزینه‌ها بود.
فعالان معدنی خراسان رضوی از افزایش هزینه‌های حمل و نقل گلایه دارند

به گزارش می متالز، حسین احمدی سلیمانی در نشست مشترک کمیسیون‌های "حمل و نقل و ترانزیت" و "معدن و صنایع معدنی" اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: موضوع هزینه‌های حمل و نقل، دلیل افزایش کرایه بار و اثرات این افزایش بر قیمت تمام شده محصولات معدنی بررسی و به بحث گذاشته شد.

وی اضافه کرد: رشد هزینه‌های جانبی تولید در بخشهای مختلف، تولیدکننده را در قیمت تمام شده محصولش با چالش مواجه می‌کند.

دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تغییر قیمت حاملهای انرژی و فرآورده‌های نفتی در سال جاری موضوع مهمی است که بر بخشهای مختلف از جمله حمل و نقل اثرگذار بوده است از طرفی، نمی توان اثر نرخ ارز بر حوزه‌های دیگر را نادیده گرفت. افزایش قیمت ارز در حوزه حمل و نقل هم اثرگذار بود و تاثیر آن بر نیازهای این بخش از جمله لاستیک و دیگر لوازم مشهود است.

هاشم صفار افزود: براساس آخرین گزارش، معادل ۹.۴ درصد شاغلان کشور در بخش حمل و نقل فعال هستند و آنچه مشخص است این که همواره تورم بخش حمل و نقل از تورم اسمی در سایر بخشهای اقتصاد مثل قیمت مصرف کننده کمتر بوده و از این حیث حمل و نقل همیشه تحت فشار خاصی از بُعد هزینه بوده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، امروز بخش صادرات و تولید نمی‌تواند همگام با تورم جامعه، نیاز خود را تامین کند و افزایش قیمتهای حوزه حمل و نقل هم بر این بخش اثرگذار است.

رییس انجمن معدن و صنایع معدنی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: افزایش هزینه‌های شن و ماسه در سال جاری موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

آریون برزن مافی افزود: طبق بررسی ها از هزینه‌های تولید این محصولات، در قیمت تمام شده مخلوط تولیدی از معدن، بین ۳۸ تا ۶۴ درصد هزینه مربوط به هزینه‌های حمل ماده معدنی برداشت شده تا کارخانه بوده است.

نایب رییس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت حمل ریلی مواد معدنی در دنیا گفت: اصلی ترین موضوع مطرح در معادن، حمل مواد استخراجی است و بهترین روش در تمام دنیا حمل ریلی است.

مرتضی قندچی افزود: حمل ریلی در ایران گران تر از برخی کشورها است که دلیل اصلی این موضوع به زیرساختهای کشور بازمی‌گردد و باید روی فعالیت‌های ریلی در بنگاه های کوچک کار کرد.

عناوین برگزیده