تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۵۰۹۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهامداران این نماد چگونه ناپدید شدند؟

می متالز - بیمه دانا در کمتر از یک و نیم ماه به بازدهی حدود ۱۲۵ درصدی رسیده و اما تصویر سهامداران عمده قبل و بعد از این دوره بسیار متفاوت است. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین و صندوق بازنشستگی کشوری در مجموع حدود ۱۱ درصد سهام این شرکت را در اختیار داشتند؛ اما اکنون غیر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (سهام عدالت) و یک شخص حقیقی که چهارشنبه به میان سهامداران درصدی پیوست، نام دیگری در بخش سهامداران tsetmc این نماد دیده نمی‌شود.
سهامداران این نماد چگونه ناپدید شدند؟

به گزارش می متالز، بیمه دانا در کمتر از یک و نیم ماه به بازدهی حدود ۱۲۵ درصدی رسیده و اما تصویر سهامداران عمده قبل و بعد از این دوره بسیار متفاوت است. شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین و صندوق بازنشستگی کشوری در مجموع حدود ۱۱ درصد سهام این شرکت را در اختیار داشتند؛ اما اکنون غیر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (سهام عدالت) و یک شخص حقیقی که چهارشنبه به میان سهامداران درصدی پیوست، نام دیگری در بخش سهامداران tsetmc این نماد دیده نمی‌شود.

ماجراهای عجیب در سهام بیمه‌ای این بار در دانا در حال رخ دادن است. آیا واقعا شرکت دیگر سهامدار عمده‌ای ندارد؟ تجدید ارزیابی و زمین‌های علی آباد چه نقشی در بازی این سهم دارند؟

نوسان حق تقدم و سهام دانا

اسفند ۹۸ بود که بیمه دانا سرمایه خود را از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق آورده نقدی افزایش داد. حدود ۱.۹ میلیارد حق تقدم شرکت در دوره حراج مورد استفاده قرار گرفت و نزدیک ۶۰۰ میلیون حق تقدم استفاده نشده در ماه‌های شهریور و مهر با قیمت متوسط ۵۴۰ تومان خریداری شد. نکته جالب اما این بود که حق تقدم دانا در حراج پایانی با قیمت‌های بیش از ۱۰۰۰ تومان باز شد و رفته رفته روند نزولی پیش گرفت و حتی تا کف ۴۶۰ تومانی نیز رسید. در همین دوره خود سهم نیز که تا اوج ۱۳۷۳ تومانی پیش رفته بود تا حدود ۵۲۰ تومان نزول کرد. 

اما به یکباره سهام بیمه دانا همگام با رونق اخیر بورس که از نیمه دوم آبان آغاز شد رونق گرفت. صف‌های متوالی این سهم را با جهشی چشم‌گیر طی این مدت کوتاه همراه کرد. به طوری که اکنون قیمت بیمه دانا از اوج کمتر از ۱۴ درصد فاصله دارد و در آخرین روز معاملاتی (چهارشنبه ۳ دی) نیز با صف خرید معاملات را به پایان رساند. 

سهامداران عمده بیمه دانا

خروج سهامداران درصدی از دانا؟

در چنین نوسان تند و تیزی، تحولات سهامداران عمده بیمه دانا جذاب بود. تا پیش از آذر، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) با ۶.۴۵ درصد و صندوق بازنشستگی کشوری با ۴.۴۷ درصد جزو سهامداران درصدی این شرکت بودند. اما اکنون مشاهده می‌شود که هیچ اثری در صفحه tsetmc نماد دانا از این دو سهامدار نیست. هرچند شرکت اعلام کرده برای بازارگردانی اقدام کرده است، اما نشانه‌ای از ورود بازارگردان به سهامداران درصدی این شرکت دیده نمی‌شود. 

بر خلاف ظاهر ماجرا که این دو شرکت از سهامداران عمده خارج شده‌اند، قصه به عدم ثبت حق تقدم‌ها برمی‌گردد. به این معنا که شرکت اکنون به جای ۱.۵ میلیارد سهم، ۴ میلیارد سهم دارد؛ اما به دلیل آنکه سهام حق تقدم در پرتفو آورده نشده، معادلات به هم ریخته است. به عبارت ساده، سرمایه‌گذاری صبا تامین و صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس tsetmc، سهام خود را به طور کامل فروخته‌اند، در حالی که هنوز سهام مربوط به حق تقدم به پرتفوی آنها اضافه نشده است. مثلا صندوق بازنشستگی کشوری پیش از افزایش سرمایه (زمانی که دانا مجموعا ۱.۵ میلیارد سهم داشت) حدود ۶۷ میلیون سهم داشته که طی یک ماه اخیر آن را فروخته است. اما اگر حق تقدم‌های دانا به پرتفوی صندوق بازنشستگی اضافه شود، بیش از ۱۱۱ میلیون سهم می‌شود که با سرمایه ۴ میلیارد سهمی دانا حدود ۲.۸ درصد است. 

جالب آنکه حتی ممکن است صندوق بازنشستگی در خرید حق تقدم‌های استفاده‌نشده نیز مشارکت کرده و در نتیجه، سهام بیشتری نیز به پرتفویش اضافه شده باشد. این موضوع برای سرمایه‌گذاری صباتامین که اطلاعات خود را در کدال منتشر می‌کند قابل تایید است. بررسی‌های بورسان نشان می‌دهد صبا پس از افزایش سرمایه حدود ۲۵۸ میلیون سهم (۹۷ میلیون از قبل و ۱۶۱ میلیون حق تقدم) در پرتفوی ماهانه خود ثبت کرد. در شهریور و مهر نیز حدود ۲۶۹ میلیون سهم به پرتفوی شرکت اضافه شده که با توجه به بهای تمام‌شده حدود ۵۴۰ تومانی، این سهام به خرید حق تقدم‌های استفاده‌نشده مربوط می‌شود. به این ترتیب، کل سهام شرکت به ۵۲۷ میلیون رسیده که ۹۷ میلیون آن را از اواسط آذر فروخته و اکنون ۴۳۰ میلیون سهم اضافه‌نشده به پرتفو دارد. با توجه به سرمایه ۴ میلیارد سهمی دانا، اکنون درصد مالکیت واقعی صبا بیش از ۱۰ درصد است؛ حال آنکه پیش از افزایش سرمایه این مالکیت ۶.۴۵ درصد بود. شرکت صبا از این خرید و فروش‌ها سود مناسبی را کسب کرده و باید دید در ادامه و با اضافه شدن سهام حق تقدم به پرتفو باز هم قصد فروش دارد یا خیر.

 

زمین پرحاشیه و افزایش سرمایه تجدید ارزیابی دارایی‌های دانا

اما چه چیزی سهام بیمه دانا را داغ کرد؟ بخشی از این ماجرا به اقبال عمومی به صنعت بیمه برمی‌گردد؛ رشدهای اخیر نمادهای بپاس و البرز و امثالهم نشان می‌دهد در صنعت بیمه نوعی اقبال ایجاد شده بود. به طوری که اکنون شاخص این صنعت از اوج تاریخی خود فقط ۸ درصد عقب‌تر است. 

اما به نظر می‌رسد بیمه دانا داستان دیگری دارد که به زمین‌های علی آباد مربوط می‌شود. ۳۹۲ هزار مترمربع زمین در اطراف اتوبان بابایی که در تصرف ارتش است و دعوی حقوقی آن سال‌هاست که ادامه دارد. بعضا شایعاتی مطرح شد که شرکت توانسته پیشرفت‌های حقوقی کسب کند، اما هیچ کدام از آنها تایید نشد. با این حال، بیمه دانا ۲۳ آذر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین) برنامه دارد. مساله‌ای که بدون شک، مساله زمین‌های علی آباد در میزان افزایش سرمایه اهمیت ویژه‌ای میابد. هر یک میلیون تومان تفاوت قیمت متری این زمین ۳۹۲ هزار متر مربعی می‌تواند حدودا یک برابر به سرمایه شرکت اضافه کند؛ پس نه تنها موضوع مالکیت زمین‌های علی آباد، بلکه قیمت‌گذاری آن اهمیت ویژه‌ای میابد.

مسیر بعدی قیمت سهام دانا 

با وجود عرضه‌های سنگینی که در این نماد طی هفته‌های اخیر صورت گرفت، باز هم صف‌های خرید دانا عقب‌نشینی نکردند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد انگیزه‌های خرید در این نماد ناشی از جریان‌های پولی همچنان بالاست. با توجه به ابهامات یادشده نیز، چنین رفتاری طبیعی به نظر می‌رسد زیرا در سناریوهای مختلف، برآورد میزان افزایش سرمایه شرکت می‌تواند اختلافات عجیبی داشته باشد که برای بازار اهمیت ویژه‌ای دارد. 

با این حال، دو ریسک منفی نیز برای سهم باید مورد توجه قرار گیرد. نخست نزدیک شدن به اوج قیمت تاریخی می‌تواند مقاومتی جدی برای سهم محسوب شود. دوم، بحث نشستن ۲.۵ میلیارد سهم مربوط به حق تقدم به پرتفوی دارندگان است. بخش مهمی از این حق تقدم‌ها در قیمت‌هایی نصف اعداد فعلی کسب شده که در نتیجه انگیزه فروش دارندگان آنها به شدت بالاست. فروش‌های اخیر صندوق بازنشستگی و سرمایه‌گذاری صباتامین نمونه‌ای از این انگیزه فروش است؛ با این تفاوت که سهام آزادشده، چندین برابر مقدار سهامی است که این دو طی مدت اخیر، امکان فروش آن را داشته‌اند.

منبع: نبض بورس
عناوین برگزیده