تاریخ: ۰۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۵۰۹۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زارع در اولین نشست خبری کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰:

ارائه گزارش نوبخت و دژپسند درباره بخش های مختلف لایحه بودجه سال آینده کل کشور

می متالز - سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از حضور مسوولان اقتصادی دولت در نشست کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ و ارائه گزارشی درباره بخش های مختلف این لایحه خبر داد.
ارائه گزارش نوبخت و دژپسند درباره بخش های مختلف لایحه بودجه سال آینده کل کشور

نشست خبری رحیم زارع

به گزارش می متالز، رحیم زارع سخنگوی تلفیق بودجه 1400 در اولین نشست خبری این کمیسیون گفت: اولین جلسه رسمی کمیسیون تلفیق بودجه امروز (شنبه 6 دی ماه) با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی و معاونانشان برگزار شد.

وی ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای این نشست گزارشی از کلیات لایحه بودجه 1400 از لحاظ کیفی و کمی ارائه و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. همچنین دژپسند و پارسا نیز گزارشی از بودجه سال آینده به نمایندگان ارائه کردند.

نماینده مردم خرمبید و بوانات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نوبخت در ارائه گزارش 8 ماهه از عملکرد بودجه سال 99 ضمن اشاره به سهم مصوب 384 هزار میلیارد تومانی بودجه اعلام کرد که تنها 353 هزار میلیارد تومان آن بودجه عملکردی داشته است و 31 هزار میلیارد تومان در بحث بودجه عملکرد، صرفه جویی اجباری صورت گرفته است.

نشست خبری رحیم زارع

زارع تصریح کرد: در بخش مصارف؛ 204 هزار میلیارد تومان در سال 98 دیده شده بود که این مبلغ در سال 99 353 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، یعنی سهم مصارف  در سال جاری نسبت به سال 98، حدود 39 درصد افزایش داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به سهم اعتبارات در سال 99 هم گفت: 65 درصد از موارد تخصیص یافته تاکنون افزایش یافته و اعتبارات هزینه ای در سال جاری نسبت به سال 98 در حدود 35 درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در بخش اعتبارات حقوق و مزایا، پرداخت ها در سال جاری حدود 53 درصد نسبت به سال 98 افزایش داشته، و عدم تحقق منابع در سال 99 حدود 19 هزار میلیارد تومان بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم  بیان کرد: نوبخت ضمن ارائه گزارشی از کلیات لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد که 80 هزار میلیارد تومان بابت اصل اوراقی که به مردم واگذار شده و 50 هزار میلیارد تومان برای سود آن یعنی در مجموع حدود 130 هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات جاری امسال برای پرداخت اصل و سود اوراقی تاکنون منتشر شده است و 20 هزار میلیارد تومان هم برای تعهدات بین المللی پرداخت می شود.

زارع تصریح کرد: 104 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، 60 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، 5 هزار میلیارد تومان برای فرهنگیان، 31 هزار میلیارد تومان برای پرداخت طرح یارانه معیشتی 60 میلیون نفر، 43 هزار میلیارد تومان برای 78 میلیون نفر در بودجه 1400 در نظر گرفته شده است.

وی ضمن تاکید بر افزایش 25 درصدی حقوق و مزایا گفت: 400 هزار میلیارد تومان هزینه جاری در سال 99 در نظر گرفته شده بود که در سال 1400 این عدد به 500 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین افزایش حداقل دریافتی کارکنان دولت از 2.8 میلیون تومان به 3.5 میلیون تومان رسیده و معافیت مالیاتی هم از حقوق 3 میلیون تومان در سال جاری به 4 میلیون تومان در سال آینده تغییر کرده است.

نشست خبری رحیم زارع

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه 16 هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: 5300 میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها برای طرح تحول سلامت، بیمه رایگان 30 میلیون نفر و حمایت از گروه های خاص و 4 هزار میلیارد تومان برای درمان بیمه تکمیلی امور ایثارگران، 1700 میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان، 420 میلیارد تومان برای مستمری به یکصدهزار رزمنده معسر در بودجه سال آینده دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات بخش سلامت رشد 2.3 برابری در بخش بهداشت بودجه سال 1400 داشته است، تاکید کرد: استخدام 53 هزار نفر نیروی جدید کادر درمانی که دستور 23 هزار نفر از آنها صادر شده و برای مابقی آن هم منابع دیده شده، راه اندازی 4 هزار و 462 تخت بیمارستانی جدید در بحث سلامت و همچنین 2585 کیلومتر برای توسعه حمل و نقل ریلی، تکمیل و بهره برداری 859 کیلومتر آزادراه، 4967 کیلومتر بزرگراه در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

زارع تصریح کرد: 256 هزار واحد مسکن که شامل 91 هزار واحد مسکن محرومین در استان ها، تکمیل و ساخت 40 هزار واحد مسکن روستایی و تکمیل 276 هزار واحد مسکن مهر نیز در لایحه بودجه سال آینده دیده شده است.

نشست خبری رحیم زارع

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 بیان کرد: در این نشست دژپسند نیز ضمن اشاره به تاثیر بودجه بر شاخص های کلان اقتصادی اعلام کرد که موجودی سرمایه در سال های 98 و 99 با کاهش همراه بوده و رشد سرمایه گذاری در سال 97 و 98 و سه ماهه اول سال 99 دارای رشد منفی بوده و همچنین تشکیل سرمایه ثابت با کاهش روبرو بوده است.

وی گفت: وزیر امور اقتصادی در این جلسه بیان کرد، که در بحث چرایی افزایش 21 درصدی مالیات در سال آینده با توجه به این مسائل، مقایسه ای را انجام داده ایم، در سال 98 رشد مالیات 23 درصد بوده است و در سال 1400 حدود 21 درصد دیده شده است، در بحث درآمدهای گمرکی نیز منفی 8 درصد در بودجه 1400 نسبت به سال جاری کاهش داشته، اما درآمدهای مالیاتی از 179 هزار میلیارد تومان به 225 هزار میلیارد تومان رسیده که این بیانگر 25 درصد رشد در این بخش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور زنگنه وزیر نفت و همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه 1400 اظهار کرد: طی روزهای آینده با توجه به برگزاری جلسه صحن علنی در نوبت صبح ، در نوبت عصر جلسات کمیسیون را برگزار می کنیم و در این همین رابطه نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه به سوالات نمایندگان پاسخ خواهد داد.

زارع بیان کرد: کمیسیون تلفیق بودجه 1400 به احتمال بسیار روز سه شنبه درباره کلیات بودجه رأی گیری خواهد کرد، زیرا ما هنوز به جمع بندی نرسیدیم و تلاش داریم تا طی این چند روز بحث های کارشناسی را با حضور مسوولان دولتی انجام دهیم و سپس در روز دوشنبه جمع بندی خود را انجام خواهیم داد.

عناوین برگزیده