تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۱۵۲۲۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

میزان عرضه و تقاضا در بازار ورق

می متالز - میزان عرضه و تقاضای محصول ورق به تهیه و توزیع مواد اولیه ی فولادی بستگی دارد، یعنی در صورت نبود یا عدم تهیه ی مواد اولیه به طور قطع به یقین نمی توانیم محصولی را تولید کنیم. همه ی محصولات فولادی از سنگ آهن تهیه می شوند هر چند که سنگ آهن طی مراحلی از طریق جداسازی ناخالصی ها می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.
میزان عرضه و تقاضا در بازار ورق

به گزارش می متالز، سنگ آهن با قرار گرفتن در کوره و جداسازی ناخالصی های موجود به آهن اسفنجی تبدیل خواهد شد. آهن اسفنجی نیز ماده ی اولیه برای تولید شمش و اسلب فولادی می باشد. هر کدام از محصولات فولادی در اصل از سنگ آهن تهیه می شوند. برای تولید ورق های فولادی از اسلب استفاده خواهد شد، همانطور که ذکر شد اسلب نیز از آهن اسفنجی و قراضه و دیگر مواد تشکیل می شود و آهن اسفنجی از سنگ آهن. در واقع همه ی محصولات فولادی از سنگ آهن تهیه خواهند شد.

پس به میزان عرضه و تقاضای مواد اولیه فولادی باید توجه کرد. زیرا در صورت تهیه نشدن مواد اولیه فولادی تولید صورت نخواهد گرفت و در این صورت میزان تقاضا نسبت به عرضه نامتعادل می شود. نامتعادل شدن میزان عرضه و تقاضای محصولات سبب می شود تا قیمت محصولات فولادی هم با نوسان بسیاری مواجه شود. این تغییرات هر کدام می توانند بازار محصولات فولادی را با آشفتگی مواجه کند. این آشفتگی از سمت بازار به کلی می تواند شیوه ی قیمت گذاری را تغییر دهد. با تغییر در شیوه ی قیمت گذاری هم بازار بورس آشفته خواهد شد و هم بازار آزاد دچار آشفتگی می شود. با آشفتگی در بازار آزاد قیمت همه ی محصولات تغییر می کند. تغییر در قیمت محصولات فولادی علتی می باشد که قیمت محصولات وابسته نیز تغییر پیدا کند. ورق های فولادی علاوه بر اینکه در ساختمان سازی کاربرد گسترده ای دارند در دیگر صنایعی از جمله خودرو سازی، لوازم خانگی از ورق های فولادی استفاده خواهد شد. استفاده ی وسیع و گسترده از محصول ورق سبب شده که این محصول از طریق بورس قیمت گذاری شود و بعد از آن با مشخص شدن قیمت ورق با عرضه ی مستقیم در بازار آزاد می توانیم برای تهیه ی محصول مورد نظر، ورق هالی فولادی تهیه کنیم. اما مسئله ی دیگری که خریداران مد نظر دارندکیفیت و مرغوبیت محصول می باشد. به همین علت باید توجه کرد که ورق مورد استفاده از کارخانه ی تولید کننده می باشد. اگر بخواهیم کارخانه های تولید ورق را مورد بررسی قرار دهیم و آن ها را از لحاظ مطلوب بودن کیفیت انتخاب کنیم کارخانه های زیر بهترین و بیشترین کیفیت از لحاظ تولید ورق های فولادی دارند. این کارخانه ها نیز از لحاظ قیمتی مناسب می باشند. قیمت ورق اکسین اهواز و قیمت ورق فولاد مبارکه در بورس کالا تعیین می شوند و همچنین از لحاظ کیفیتی مطلوبیت خاص خود را دارا می باشند.

عرضه ی محصول اسلب و تولید ورق

محصولات فولادی برای تولید نیازمند مواد اولیه می باشند که باتوجه به سیاست هایی که از سمت و سوی بازار بورس رخ می دهد می توانیم تا حدودی این سیاست های تدبیرشده را دنبال کنیم. دراین میان بازار باتوجه به اینکه مکانیسم های خاص خود را دارا می باشد و آن ها را به عمل می رساند باید میزان توازن را در بازار کنترل کند. تنظیم بازار محصولات فولادی می تواند میزان عرضه و تقاضا را بهبود ببخشد به طور مثال اگر میزان تقاضا به حدی نباشد که تولید کنندگان راغب به تولید محصول باشند به طبع عرضه ی محصولات فولادی با مشکل مواجه می شود. از سویی دیگر برای تولید محصولات دغدغه ی اصلی تولید کنندگان می تواند تهیه ی مواد اولیه ی فولادی باشد. مواد اولیه ی فولادی با توجه به اینکه با میزان تقاضا ازسمت تولید کنندگان عرضه می شوند بنابراین این رویداد هم می تواند برتولید محصولات فولادی اثرگزار باشد. بازار ورق های فولادی به عنوان پرکاربردترین محصول فولادی در همه ی صنایع گوناگون باعث شده تا این محصول به عنوان مقطعی از فولاد برای تولید دارای اهمیت باشد.

ورق های فولادی در صنایع مختلفی همانند لوازم خانگی، ساختمان سازی، آسانسور سازی، قطعات برای تولید ماشین آلات و...کاربرد بسیاری دارند. پرکاربرد بودن این محصول سبب شده تا نوسان قیمت این محصول پر کاربرد بیش از حد باشد. به همین دلیل اگر به نمودار ورق فولادی نگاهی گذرا بیندازیم می بینیم که به طور میانگین درصد افزایش و کاهش آن چنان باتغییر مواجه می شوند که تشخیص آن از طریق داده های اولیه امکان پذیر نمی باشد و باید برای تغییر قیمتی زیاد این محصول به داده های آماری روی بیاوریم.

آیا قیمت ورق وابسته به دیگر محصولات می باشد؟

این سوال برای بسیاری از خوانندگان مطرح می باشد که قیمت روز ورق چگونه می تواند به دیگر محصولات وابسته باشد؟

برای پاسخ به سوال شما باید روند تولید این محصول را در نظر بگیریم در این صورت می توانیم این ابهام را برطرف نماییم.محصول ورق چه فرآیندی را برای تولید پیش رو می گذراند.

ورق های فولادی از اسلب تهیه می شوند که با توجه به فرآیند تولید آن می توانیم بگوییم اسلب نوعی از شمش فولادی می باشد اما برای اینکه ورق با ضخامت های مختلف و ابعاد مورد نظر تهیه شود باید برای تولید محصول ورق از اسلب استفاده نماییم. تفاوت شمش و اسلب را علاوه بر اینکه اندکی در میزان مواد اولیه برای تولید می توانیم بدانیم اما تفاوت عمده ی آن که بیشتر به چشم می آید ابعاد مورد نظر محصول فولادی است.متغیربودن از لحاظ ابعاد امکان ویژه ای را برای تولید ورق فولادی تهیه کرده است.این محصول همانند میلگرد کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد بنابراین تولید و عرضه ی این محصول نیز برای خریداران بسیار هائز اهمیت می باشد.برای تولید ورق های فولادی باید اسلب های فولادی تهیه شوند تا مقطع مورد نظر با قرار گرفتن در کوره و همچنین طی کردن فرآیند آنیل به محصول ورق تبدیل شود.مشکل اساسی در بازار ورق می تواند تهیه ی اسلب فولادی باشد که با توجه به ظرفیت تولید مورد بهره برداری قرار می گیرد و بازار آشفته ی خود را کنترل خواهد کرد.در این صورت نا به سامانی در بازار به کمترین حد خود میرسد.

رکود بازار ورق و قیمت محصول ورق

بازار ورق با توجه به اینکه، بازار آهن آلات نوسانات بسیاری را دنبال می کند بنابراین برای رشد و توسعه ی بازار باید توجه کرد که چه رویکردهایی برای بازار آهن آلات در نظر گرفته می شود. از آن جایی که بازار همیشه تقاضای ثابتی نخواهد داشت بنابراین کنترل بازار فولاد از عوامل اساسی خواهد بود. اما بازار محصولات فولادی با اینکه از سمت و سوی بورس تعیین قیمت می شود اما باز هم با وجود واسطه گران آشفتگی هایی را به چشم خود می بیند. باید در نظر گرفت علاوه بر اینکه بازار انتظار کنترل قیمت ها را دارد، از سمتی دیگر مشتاق توسعه در بازار خواهد بود. پس بر طرف کردن ابهامات قیمتی که در بازار اتفاق می افتد می تواند بازار را به سمت و سوی توسعه و رونق سوق دهد.

عامل مهمی که در تعیین نرخ محصولات می تواند اثر گذار باشد قیمت های جهانی بازار می باشد. از آن جایی که برای برخی از محصولات فولادی ناچار به واردات محصولات فولادی از جمله مواد اولیه می باشیم، بنابراین نرخ قیمت های جهانی می تواند از سمت و سوی بازار جهانی قیمت گذاری شود. قیمت گذاری از سمت و سوی بازار های جهانی سبب شده بازار محصولات فولادی نوسان بسیاری را به چشم خود ببیند. نوسانات در بازار محصولات فولادی غیر قابل حدس می باشد، بنابراین باید مکانیزم هایی را برای کنترل بازار فولاد در نظر گرفت تا قیمت ها نوسان نجومی را به چشم نبیند.

قیمت ورق های فولادی به چه صورت می تواند نوسان قیمت داشته باشد؟

شاید برای شما این سوال پیش آید که چگونه ورق های فولادی در رابطه با قیمت مواد اولیه تغییر می پذیرند؟

ورق های فولادی در فرآیند تولید شدن با استفاده از مواد اولیه ی فولادی تهیه می شوند. تهیه ی مواد اولیه برای تولید فولاد در کشور تهیه می شود اما باز هم برای تولید، رشد و توسعه ی بازار محصولات فولادی باید به واردات محصولات در صورت نیاز متکی شویم.

چه عاملی سبب می شود تا بازار رونق پیدا کند؟

افزایش فعالیت های عمرانی از سمت بازار داخلی می تواند این بازار را رونق بخشد و حتی از رکود نجات دهد زیرا افزایش فعالیت های عمرانی ابهام ایجاد شده در بازار برای تولید را از بین خواهد برد. در این صورت بازار محصولاتی که بسیار پر فروش و پرکاربرد می باشند فعالیت خود را افزایش خواهند داد. به طور مثال در ساختمان سازی عمده ی محصولاتی که کاربرد اساسی دارند، میلگرد های فولادی و ورق های فولادی می باشند. دیگر محصولات نیز کاربرد گسترده ی خود را دارند اما محصول ورق در دیگر صنایع هم کاربرد خواهد داشت. از جمله صنعت خودرو سازی، لوازم خانگی و دیگر صنایع کاربرد خود را خواهند داشت.

منبع: همشهری
عناوین برگزیده