تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۴۷
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۵۲۴۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بانکی و مالی مطرح کرد؛

افزایش تقاضای ارز در دوره پساکرونا/گشایش اقتصادی نزدیک است

می متالز - یک کارشناس بانکی و مالی گفت: آغاز واکسیناسیون جهانی با گشایش اقتصادی همراه است که می تواند تقاضای ارز را در آینده نزدیک افزایش دهد.
افزایش تقاضای ارز در دوره پساکرونا/گشایش اقتصادی نزدیک است

به گزارش می متالز، حجت الله فرزانی با اشاره به واکسیناسیون جهانی و ایمنی جمعی اظهار داشت: چنانچه به میزان دوز کافی برای واکسیناسیون جامعه دست یابیم، امید آن می رود که گشایش اقتصادی حاصل شود و مصرف ارزی بخش های مختلف اقتصادی افزایش یابد.

وی با اشاره به رونق گرفتن صنعت گردشگری در عصرپساکرونا تصریح کرد: با واکسیناسیون جامعه و بالا رفتن ضریب ایمنی جامعه نسبت به ویروس کرونا و حذف محدودیت های اعمال شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، با افزایش حجم عمده ای از سفرهای داخلی و خارجی مواجه خواهیم شد.

 

خنثی کردن تقاضای ارزی با دسترسی بانک مرکزی به منابع مالی بلوکه شده

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه رونق صنعت گردشگری تقاضا ارز مسافرتی را به تقاضای ارزی کشور اضافه می کند، گفت: با واکسیناسیون جمعی و احتمال حذف سیاست فشار حداکثری امریکا بانک مرکزی می تواند به منابع مالی مسدود شده دسترسی داشته باشد که این اتفاق می تواند افزایش تقاضای ارز را در دوره پساکرونا جبران کند.

وی افزود: پس از واکسیناسیون کرونا و رفع محدودیت های دورکاری، افزایش تولید اتفاق می افتد. این افزایش تولید، نیازمند تامین مواد اولیه خواهد بود. از آنجا که سهم عمده ای واردات در راستای تامین مواد اولیه کارخانه هاست به افزایش تقاضای ارزی منجر می شود.

فرزانی با بیان اینکه احتمالا با رفع سیاست فشار حداکثری امریکا منابع مسدود شده در سایر کشورها در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد، گفت: آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده توسط کشورهای ثالث مدیریت بهینه تقاضای ارز را توسط بانک مرکزی رقم خواهد زد و افزایش تقاضای ارز ناشی از دوران پساکرونا خنثی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در دوران پساکرونا و با فرض پایان سیاست فشار حداکثری آمریکا و حذف برخی از تحریم های ناجوانمردانه و گشایش اقتصادی از منظر تولید و رونق صنعت گردشگری منجر به افزایش تقاضای ارز می شود و بانک مرکزی با ایجاد روابط کارگزاری بانکی در سطح دنیا می تواند منابع ارزی تخصیص دهد تا افزایش قیمت ارز کنترل شود.

عناوین برگزیده