تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۱۵۲۶۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت گاز استان عنوان کرد

مجوز مصرف سوخت دوم برای سه کارخانه سیمان در اصفهان

می متالز - مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از سوخت دوم جایگزین در صنایع باید با هماهنگی محیط زیست انجام شود، گفت: براساس تصمیم روز گذشته استاندار اصفهان، سه کارخانه سیمان خارج از شهر اصفهان می توانند از سوخت مایع استفاده کنند.
مجوز مصرف سوخت دوم برای سه کارخانه سیمان در اصفهان

به گزارش می متالز، سید مصطفی علوی در خصوص وضعیت تحویل گاز به صنایع، اظهار کرد: شرکت گاز وظیفه دارد، زمانی که تحویل گاز به صنایع قطع شد، از شرکت پخش بخواهد که سوخت جایگزین در اختیارشان قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه مطابق تصمیمات استانی مناطق آلوده همچون مرکز استان، فعلا امکان تحویل سوخت های مایع را ندارند، تصریح کرد: البته براساس تصمیم روز گذشته استاندار اصفهان، سه کارخانه سیمان خارج از شهر اصفهان می توانند از سوخت مایع استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه بنده نیز امروز نامه استفاده از سوخت جایگزین در سه کارخانه سیمان را خطاب به شرکت پخش خواهم نوشت، افزود: شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه اصفهان نیز این سوخت را جهت ذخیره سازی تحویل سه کارخانه سیمان خواهد داد، اما نحوه مصرف این سوخت باید با هماهنگی محیط زیست باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت آلودگی هوا، ما مجاز به مصرف سوخت جایگزین در کلانشهر اصفهان نیستیم و اگر گاز صنعتی به دلیل اولویت تامین گاز بخش خانگی قطع شده است، فعلا از سوخت دوم استفاده نخواهیم کرد، چراکه اولویت موضوع سلامتی مردم است و فعالیت این صنایع به دلیل نداشتن گاز متوقف می شود.

علوی ادامه داد: البته شرکت گاز به کارخانجاتی که قطع گاز موجب صدمه به آنها می شود، در حد گرم نگه داشتن کوره هایشان گاز تحویل می دهد، اما آنها امکان تولید ندارند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها سه کارخانه سیمان خاکستری و همچنین سیمان سفید بنوید در نایین و کارخانه سیمان اردستان با هماهنگی محیط زیست می توانند از سوخت جایگزین استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان درباره استفاده نیروگاه ها از سوخت مازوت نیز، اظهار کرد: در بازدید اخیر دادستان اصفهان از نیروگاه های اصفهان مشخص شد که مطلقا هیچ کدام از آنها از سوخت مازوت استفاده نمی کنند.

وی گفت: اگرچه میزان تحویل سوخت گاز نیروگاه منتظری کم شده، اما این صنعت به سمت استفاده از سوخت مایع نرفته، بنابراین طبیعی است که تولید برق این نیروگاه کاهش یابد.

علوی درباره اینکه گاز کدام یک از صنایع استان محدودیت تامین گاز دارند، گفت: در حال حاضر گاز کارخانجات سیمان اصفهان قطع است، از سوی دیگر محدودیت مصرف برای کارخانجات فولاد مبارکه و همچنین پتروشیمی اعمال شده است، اما بقیه صنایع استان از سوخت گاز استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: در استفاده از سوخت جایگزین، اگرچه ذخیره سازی این سوخت در برخی صنایع انجام می شود، اما این کار منوط به هماهنگی با اداره کل محیط زیست خواهد بود، به نحوی که مناطق اردستان و نایین آلوده نشوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه مسئولان استان اصفهان به طور کامل در استفاده سوخت جایگزین با یکدیگر هماهنگ هستند، تصریح کرد: آلودگی بالای شهر اصفهان نه مربوط به مازوت است نه گازوییل، بلکه بخشی از این آلودگی مربوط به خودروها و بخشی مربوط به سوختن همین گاز طبیعی است.

علوی با اشاره به اینکه سوخت گاز طبیعی و خروج دود حاصل از این سوخت از دودکش ها، موجب تولید منوکسید کربن می شود، تصریح کرد: متاسفانه در سال ۴۰ میلیون تن (۴۰ میلیارد کیلوگرم) منوکسید کربن در استان اصفهان ناشی از سوخت گاز طبیعی تولید می شود، چراکه سازمان صمت به وظیفه خود عمل نمی کند و یا نیروگاه ها تولید بهینه ندارند و یا مصرف کنندگان نیز در مصرف گاز صرفه جویی نمی کنند.

عناوین برگزیده