تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۱۵۳۰۸۳
سرویس خبر : انرژی
موسوی:

ساخت نیروگاه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضروری است/آغاز عملیات اجرایی ۷ پروژه اقتصادی با ظرفیت ایجاد ۹۰۰ شغل

می متالز - نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس با اظهار تأسف از متوقف شدن ساخت نیروگاه ۹۳۰ مگاواتی لامرد، گفت: نیروگاهی که در سال ۹۴ آغاز به کار کرد و بعد متوقف شد، نیاز ضروری منطقه است و باید ساخت آن از سرگرفته شود.
ساخت نیروگاه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد ضروری است/آغاز عملیات اجرایی ۷ پروژه اقتصادی با ظرفیت ایجاد ۹۰۰ شغل

سید موسی موسوی

به گزارش می متالز، سیدموسی موسوی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۷ پروژه مختلف سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشتغال‌زایی ۶۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزار و ۳۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم، گفت: در زمان زنده‌یاد دکتر حیاتی مجوز احداث منطقه ویژه آلومینیوم اخذ شد، من هم پس از ورود به مجلس نهم در سال ۹۱ این زحمات را دنبال کردم و در نخستین ‌گام زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم شد؛ ازجمله ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر تملک شد که کاری بسیارسخت بود و به‌جای ۴ سال در عرض ۴ ماه انجام شد.

نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام زیرساخت‌ها از جمله آب دوران ساخت، برق دوران ساخت، جاده‌های شریانی، گاز، مخابرات و گمرک با پیگیری بسیار فراهم شد، افزود: پس از آن تلاش کردیم تا بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور را از محل فاینانس چین احداث کنیم که پس از فراز و فرودهای فراوان درنهایت این پروژه یک میلیارد دلاری تصویب شد و «شرکت NFC چین» کار خود را در اردیبهشت ۹۴ با دستور رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس آغاز کرد و اکنون شاهد تولیدات آن هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اهمیت نیروگاه بزرگی که قرار بود توسط «شانگ‌های الکتریک» به‌عنوان پیشرفته‌ترین نیروگاه کشور در لامرد احداث شود، یادآور شد: در همان مراسم کلنگ نیروگاه ۹۳۰ مگاواتی کلاس F نیز به زمین خورد، اما متأسفانه بعد از آن رها شد که نباید این اتفاق صورت می‌گرفت و اکنون مصمم به احداث مجدد نیروگاه هستیم.

وی در ادامه به پروژه یک میلیارد دلاری استحصال اتان با ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی اشاره کرد و افزود: در همان مراسم با دستور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی این صنعت بزرگ نیز با سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در شهرستان مهر آغاز شد که ان‌شاءالله ظرف ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد، البته قرار بود صفر تا صد این صنعت در کنار پالایشگاه گاز پارسیان احداث شود، اما متأسفانه بخش بسیاری از آن به عسلویه منتقل شد که جا داشت در سال‌های گذشته دفاع شود تا این اتفاق نیفتد.

عضو کمسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اکنون وارد مرحله جدیدی شده‌ایم و باید به صنایع پایین‌دست توجه بیشتری کنیم، افزود: احداث صنایع مادر همچون کارخانه بزرگ آلومینیوم در آن مقطع خوب و ضروری بود و برای منطقه اعتبار و اشتغال زیادی به همراه داشت، اما معتقدم صادرات شمش آلومینیوم نوعی خام‌فروشی مانند نفت و گاز است و امروز که تمام زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری فراهم است، باید بر احداث صنایع پایین‌دستی آلومینیوم تمرکز کنیم؛ چراکه با حجم سرمایه‌گذاری بسیار کمتر، اشتغال‌زایی بیشتری دارد و سبب ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور می‌شود.

موسوی در ادامه ۳ پروژه نیروگاه، آزادراه و انتقال آب از دریا را زیرساخت‌های اساسی جهش اقتصادی منطقه در بلند مدت عنوان کرد که باید با جدیت دنبال شود و در ادامه افزود: درباره ضرورت احداث نیروگاه تمام افراد فنی و صاحب‌نظر معتقد هستند که آلومینیوم بدون برق پایدار امکان فعالیت در درازمدت ندارد و درصورت قطع برق، هزینه‌های سنگینی به صنعت وارد می‌شود؛ پس ساخت نیروگاه هم برای صنعت آلومینیوم و هم برای سایر صنایعی که قرار است در منطقه ویژه اقتصادی احداث شود، امری ضروری است.

وی با اشاره به پیگیری‌های خود برای احیاء و از سرگیری احداث نیروگاه، افزود: پس از برگزاری چندین جلسه در ایمیدرو، اکنون شرکت سرمایه‌گذاری غدیر طی مذاکرات انجام‌شده قول داده است که بزودی این پروژه را آغاز کند و ما نیز تا حصول نتیجه کار را دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر با انتقاد از عدم اجرای پروژه انتقال آب از دریا، گفت: مجوز انتقال آب از خلیج فارس در دوره قبلی نمایندگی اینجانب صادر و حتی مناقصه آن نیز برگزار شد، اما این پروژه هم پس از گذشت چندسال بر روی زمین مانده و حتی هنوز قرارداد آن نیز منعقد نشده است.

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه با حضور مقامات وزارت نیرو و ایمیدرو، افزود: در کمیسیون عمران مجلس نیز جلسه‌ای برگزار کردیم و این پروژه مهم باید بزودی تعیین تکلیف شود.

موسوی درخصوص پروژه استراتژیک آزادراه لامرد - پارسیان به‌عنوان مسیر ارتباطی فارس به دریا و اسکله نیز بیان کرد: این آزادراه ۴۵ کیلومتری کریدور ارتباطی میان دو منطقه ویژه لامرد و پارسیان به شمار می‌رود که مجوز آن ازسوی سازمان برنامه و بودجه همزمان با مجوز بیمارستان دوم لامرد در دوره قبلی نمایندگی اینجانب صادر شد و هر دو پروژه از محل اعتبارات دولتی کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه بیمارستان منطقه تا سقف طبقه دوم و آزادراه نیز تا ۵ کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشت، افزود: پس از پایان دوره نمایندگی، احداث بیمارستان به خیراندیش عزیز و آزادراه نیز به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که متأسفانه این محور مهم مواصلاتی هیچ پیشرفتی در این چندسال نداشته است.

موسوی با تأکید بر ضرورت احداث این کریدور ارتباطی، گفت: جلسات متعددی با وزیر راه، ایمیدرو، سازمان برنامه و بودجه، شرکت زیرساخت، قرارگاه خاتم الانبیاء، شستا، جهاد نصر و سایر دست‌اندرکاران و سرمایه‌گذاران داشته‌ایم و اکنون که درحال نهایی کردن تفاهم‌نامه جدید برای ازسرگیری پروژه هستیم، برخی‌ها با شیطنت‌ در تلاشند اثبات کنند که آزادراه لازم نیست! اما به لطف خداوند این اتفاق می‌افتد و آزادراه لامرد - پارسیان احداث خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی ادامه داد: لامرد و مُهر به‌سرعت درحال صنعتی شدن هستند و به خط‌ ریلی نیاز دارند؛ به همین دلیل در تلاشیم تا از دو مسیر راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه و همچنین راه‌آهن بندرعباس- زاهدمحمود، منطقه را از نعمت حمل و نقل ریلی و اتصال به خط‌آهن سراسری برخوردار کنیم.

عناوین برگزیده