تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۲۱
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۱۵۳۵۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتقاد عضو هیات مدیره "ذوب" از قیمت گذاری دستوری فولاد/ یادآوری اصل "پارتو"

می متالز - عضو هیات مدیره ذوب آهن با انتقاد از قیمت گذاری دستوری فولاد و یادآوری اصل "پارتو" گفت: کالایی که دوبرابر نیاز، تولید دارد و قابل قاچاق کردن هم نیست احتیاج به این همه قیل و قال ندارد.
انتقاد عضو هیات مدیره "ذوب" از قیمت گذاری دستوری فولاد/ یادآوری اصل "پارتو"

به گزارش می متالز، علی احمدیان در انتقاد از قیمت گذاری دستوری فولاد با انتشار یادداشتی با عنوان "لطفا سر قیمت فولاد دایه دلسوزتر از مادر نشوید" اعلام کرد:

  1. حتما قاعده ۲۰-۸۰ معروف به اصل پارتو را می دانید با این پیش فرض، ۸۰ درصد نیازهای مصرفی و ضروری زندگی از محل ۲۰  درصد اقلام موجود تامین می شود. یا وقتی حکومت به هر دلیل قادر به حل همه مشکلات و نیازهای مردم نیست باید توجه را به ۲۰ درصد از نیازهای زندگی که ۸۰ درصد دغدغه مردم است معطوف کرده و بقیه را به آنها وا گذارد.
  2.  در شرایط حاضر و با یک نظرسنجی ساده به سادگی درمی یابیم ۸۰ درصد مسائل و نیازهای ۸۰ درصد خانوار ایرانی حول قوت روزانه و بهداشت و درمان متمرکز است و در هر دو مورد ۸۰ درصد نیازها با اقلام محدودی (۲۰ درصد اقلام) رفع می شود.
  3.  به عنوان مثال در حوزه تغذیه ۸۰ درصد نیاز ۸۰ درصدی مردم به تامین مناسب نان، سیب زمینی، پیاز، گوجه، تخم مرغ، روغن نباتی، شیر و ماست مربوط است. در حوزه بهداشت و درمان هم همین طور است.
  4.  طی دهه های اخیر در هر زمینه ای که حکومت قصد نظارت، کنترل و مقابله با یک پدیده نا هنجار اقتصادی یا اجتماعی داشته در برابر هزینه و توانی که مصرف کرده، ناموفق بوده مثلا در کنترل قیمت، مبارزه با قاچاق، مبارزه با مواد مخدر و ... زیرا اولا قاعده ۸۰-۲۰ را نادیده گرفته و ثانیا سراغ معلول ها رفته است. چرا با این همه تجربه باز هم به مردم آدرس غلط می دهیم.
  5. طی ماه ها و هفته های اخیر موضوع قیمت فولاد با پوشش دفاع از حقوق مردم و مصرف کنندگان به چالش بزرگی در حوزه قانونگذاری، سیاست گذاری و تولید تبدیل شده و گویا این موضوع ۸۰ درصد مشکل مردم است !
  6. مگر نقش مس، آلومینیوم، سیمان، چوب، کاشی و سرامیک، محصولات پایه نفتی و پتروشیمی در زندگی مردم کمتر از فولاد است و یا کمتر گران شده اند !! چه در حوزه مسکن، حمل و نقل حتی لوازم منزل ؟ چگونه است که سوزن دولت فقط روی این یک قلم گیر کرده است ؟
  7. مردم دایه دلسوزتر از مادر نمی خواهند. دولتمردان و قوای دیگر با هرآنچه در کف دارند به اولویت زندگی مردم بپردازند. قیمت ۲۰ درصد اقلام ضروری که دغدغه قاطبه مردم (۸۰ درصد) است و متاسفانه در سکوت و بصورت جهشی و روزانه افزایش می یابد را کنترل کنید و بقیه را به تولید کننده و  مصرف کننده و قواعد بازار واگذارید و از اهرم های بازرگانی شبیه عوارض و تعرفه استفاده کنید . مگر کالایی که دوبرابر نیاز، تولید دارد و قابل قاچاق کردن هم نیست احتیاج به این همه قیل و قال دارد ؟ 

رها کنید مطمئن باشید وضع مردم به مراتب بهتر خواهد بود. مردم دایه دلسوزتر از مادر نمی خواهند ....در دعوایی که سر پوستین ملا دارید از مردم مایه نگذارید و اگر هم می خواهید افکار مردم را از مشکلات اصلی دور کنید، سر این جماعت کلاه نمی رود ....

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده